יש תקווה: 'אסטרהזניקה' ממשיכה את השלב השלישי בניסוי לחיסון הקורונה

לאחר שהוברר שתופעת הלוואי אינה מהחיסון עצמו

לאחר שהוקפא המחקר בעקבות מחלת אחת המתחסנות המתנדבות, ומשהתברר כי היא חולה במחלה נוירולוגית ללא קשר לחיסון, מודיעה חברת התרופות אסטרהזניקה כי היא חוזרת לניסוי בשלב השלישי של החיסון, השלב האחרון לפני הפצתו.

כאמור, חברת אסטרהזניקה הודיעה כי הניסוי בחיסון לקורונה, שנמצא בשלב 3 האחרון, הופסק בעקבות "הליך ביקורת שגרתי, שהוביל להשהיה של מתן החיסון כדי לאפשר בחינה של נתוני הבטיחות".

אסטרהזניקה לא חשפה אז מהי תופעת הלוואי האפשרית, ורק מסרה כי מדובר ב"חולי בלתי מוסבר בפוטנציה". עד לתום הבירור הופסקו הניסויים בחיסון.
תמונה של צוות במעבדת קורונה בגרמניה.

על פי דיווח ראשוני שפורסם בניו-יורק טיימס, דובר תחילה על דלקת בחוט השדרה.

בחברה לא נתקבלו דיווחים נוספים על תחלואה זו באף אחד מהנבדקים. אין דיווח מקביל גם בעשרות אלפי הנבדקים בחיסונים נוספים, הנבדקים ברחבי העולם.

החברה כעת פרסמה פרטים על אותה תחלואה: מדובר בנבדקת שהתגלתה כחולה בטרשת נפוצה, מחלה נוירולוגית כרונית, שאינה קשורה כלל לחיסונים. החולה אושפזה בבית חולים והחלה טיפול, ובסוף השבוע שוחררה לביתה במצב טוב.

בעקבות זאת, הודיעה כאמור, החברה שפיתחה את החיסון יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, כי החיסון חוזר למסלול המחקרי, והוא ממשיך בשלב השלישי והאחרון, בו נבדקת יעילותו ובטיחותו על עשרות אלפי בני אדם.

עד עתה, מתוצאות שלב א' של החיסון הבריטי, נמצא כי תופעות הלוואי שנרשמו בקבוצת הנסיינים היו דומות לתופעות לוואי מוכרות מחיסונים אחרים. רוב תופעות הלוואי חלפו בתוך יומיים-שלושה והוגדרו כקלות.

70% מהנבדקים שקיבלו את החיסון בשלב א' התלוננו על עייפות, 68% על כאבי ראש, 60% על כאבי שרירים, 61% התלוננו על חולשה ו-2% סבלו מחום גבוה של 39 מעלות. בנוסף, 67% ממקבלי החיסון חוו כאב קל-בינוני באזור ההזרקה ו-83% דיווחו על רגישות קלה באזור זה.

ב

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *