כאבים, נפיחות ועייפות: תופעות הלוואי של החיסון השלישי

88% מהמשיבים דיווחו על תחושה דומה או טובה יותר לעומת התחושה בימים שלאחר מנת החיסון השנייה • 31% דיווחו על תופעת לוואי אחת או יותר לאחר החיסון • ראש מכון המחקר בכללית פרופ' רן בליצר: על אף שאין לנו עדיין מחקר ארוך טווח אודות יעילות ובטיחות מנת הדחף השלישית, בניהול הסיכונים האישי שעורך כל אדם בן 60+, ממצאים אלה ממשיכים ומכוונים ליתרון בהתחסנות כעת, וזאת בנוסף להתנהגות זהירה של המבוגרים והימנעות מכל התקהלות בחלל סגור בשבועות אלה

למעלה מ-240,000 ממטופלי כללית כבר נענו להמלצה והתחסנו במנת חיסון שלישית (נכון ל-8.8). לנוכח העובדה שישראל היא המדינה הראשונה המחסנת במנת דחף ובהיעדר ניסיון גלובלי רחב היקף אודות תופעות הלוואי הצפויות מהמנה השלישית התגייסה הקופה להוביל את המאמץ הלאומי להערכת תופעות הלוואי לחיסון וביצעה בסיוע חברת 'מדגם' סקר משולב – טלפוני ואלקטרוני. מדובר במדגם של כ-4,500 מתחסנים בני 60+, לאחר שבוע מקבלת החיסון השלישי.

בסקר נכללו כ-1,500 בני 60-69; כ-1,300 בני 70-79; וכ-1,700 בני 80+; שהתחסנו בשלושת הימים הראשונים למבצע (בין התאריכים 30/7-1/8). מדובר כ-22% מהמתחסנים בימים אלו.

מטבע הדברים יש לסייג ולפרש בזהירות תוצאות אלה. ייתכן וחלק מהמתחסנים אשר עדיין סובלים מתופעות לוואי משמעותיות שבוע לאחר החיסון, לא יכלו להשיב לשיחה בשל כך ועל אינם מיוצגים היטב בסקר מסוג זה. ייתכן גם שהמקדימים להתחסן (רק מי שחוסן ב-3 הימים הראשונים למבצע ועבר שבוע מחיסונו, נכלל בעיבוד נתונים זה) שונים במאפייניהם מכלל המבוגרים המיועדים להתחסן או שלאנשים הממלאים שאלונים מאפיינים שונים מאשר כלל האוכלוסייה.

מניתוח תופעות הלוואי שדיווחו המתחסנים כפי שהתקבלו מהשאלונים, עולים הממצאים הבאים:

31% מהנשאלים דיווחו על תופעת לוואי אחת או יותר לאחר החיסון.
נשים דווחו על יותר תופעות מקומיות כ-34% לעומת 21% בגברים:
– 27% דיווחו על תופעת לוואי מקומית*:
– 24% על כאב במקום ההזרקה,
– 6% על נפיחות באיזור הזרקה,
– 1% על נפיחות בבתי השחי.

תופעות לוואי מערכתיות דווחו בשכיחות נמוכה יותר, כ -15% מהמשיבים דיווחו על תופעת לוואי מערכתית אחת לפחות.
– 9% מהמשיבים דיווחו על עייפות;
– 6.1% דיווחו על הרגשה כללית רעה;
– 4.3% על כאבי ראש;
– 4.3% כאבי שרירים;
– 2.1% כאבי פרקים, 1.4% דיווחו על חום מעל 38 מעלות צלסיוס,
– 0.7% על הקאות או שלשולים,
– 0.1% דיווחו על פריחה.

1% מהמשיבים דיווחו על תופעות נוספות:
– כ- 0.4% דיווחו על קשיי נשימה,
– 0.3% על דופק לא סדיר ושיעור דומה על כאבים בחזה.

מבין כלל המשיבים 1% דיווחו כי פנו לקבלת טיפול רפואי בשל אחת או יותר מתופעות הלוואי שחוו.

תופעות לוואי אחרי מנה שלישית לעומת המנה השנייה:
המשיבים התבקשו לחוות דעתם ולהשוות בין תופעות הלוואי אשר חוו לאחר מנת החיסון השלישית לבין אלו אשר חוו בחיסון השני.
88% מהמשיבים ציינו כי תחושתם בימים שלאחר קבלת מנת החיסון השלישית הייתה דומה או טובה יותר לעומת ההרגשה הכללית בימים שלאחר קבלת מנת החיסון השנייה.
רק 10% מהמשיבים ציינו כי התחושה שלהם לאחר החיסון השלישי הייתה פחות טובה לעומת החיסון השני.

"זהו הסקר הנרחב הראשון של אוכלוסייה זו המתפרסם בישראל או בעולם" מסר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית ומנהל מכון כללית למחקר. "התוצאות, גם אם ראשוניות ומדיווח עצמי, מספקות מידע על תופעות הלוואי המדווחות בשבוע שלאחר החיסון, ומאפשרות השוואה בין תופעות הלוואי לאחר מנת הדחף אל מול אלו שנצפו על ידי אותם המתחסנים לאחר המנה השנייה – ומתברר כי הן, ברוב הגדול של המקרים, דומות או פחותות במנת הדחף.
השוואה לנתונים דומים מחו"ל מצביעה על שיעורי תופעות לוואי דומות או פחותות בסקר זה לאלו אשר דווחו לאחר מנת החיסון השנייה.

הקורונה ממשיכה ומתפשטת בישראל, ושכיחות סיבוכיה הקשים ממשיכה לעלות באופן מעריכי. אין לנו מענה יעיל למניעת המשך תחלואה זו בקרב המבוגרים למעט מנת הדחף.

על אף שאין לנו עדיין מחקר ארוך טווח אודות יעילות ובטיחות מנת הדחף השלישית, בניהול הסיכונים האישי שעורך כל אדם בן 60+, ממצאים אלה ממשיכים ומכוונים ליתרון בהתחסנות כעת, וזאת בנוסף להתנהגות זהירה של המבוגרים והימנעות מכל התקהלות בחלל סגור בשבועות אלה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *