כאוס בברזיל בגלל הקורונה – ד"ר דרור מנור

ידוע לכל כי ברזיל סובלת מאוד ממגפת הקורונה כבר תקופה ארוכה, אולם כעת מגיעה המדינה לכאוס של ממש. מי שאשם בכך הוא הנשיא ז'איר בולסונארו. במשך חודשים רבים זלזל הנשיא בכל מה שקשור להתפשטות הנגיף הקטלני ודרש ממפקדי צבא היבשה וחילות הים והאוויר לתמוך במדיניותו הבעייתית.

ידוע לכל כי ברזיל סובלת מאוד ממגפת הקורונה כבר תקופה ארוכה, אולם כעת מגיעה המדינה לכאוס של ממש. מי שאשם בכך הוא הנשיא ז'איר בולסונארו. במשך חודשים רבים זלזל הנשיא בכל מה שקשור להתפשטות הנגיף הקטלני ודרש ממפקדי צבא היבשה וחילות הים והאוויר לתמוך במדיניותו הבעייתית. בשבוע שעבר, לאחר שנמאס להם מהניסיון המתמשך לערב את הקצונה הבכירה בפוליטיקה, ולאחר שהנשיא הדיח את שר ההגנה- הם התפטרו. בתוך כל הכאוס הזה נפטרים אלפי אנשים ביממה. מספר הקורבנות מהקורונה מאז תחילת המגפה הגיע ל- 331 אלף בני אדם.

מדובר בשלושה גנרלים בכירים: מפקד צבא היבשה, מפקד חיל הים ומפקד חיל האוויר. השלושה כעסו מאוד על כך שבשבוע שעבר החליף בולסונארו שישה שרים בממשלתו, וביניהם שר ההגנה פרננדו אזוודו אי סילבה, שבעצמו היה מפקד בכיר בצבא בדרגת גנרל. הנשיא מינה תחתיו את וולטר בראגה נטו, אשר נחשב למקורבו. הסיבה המרגיזה לפיטורים: סילבה הקפיד כל העת על מדיניות של הפרדה מוחלטת בין הצבא לפוליטיקה. המהלך האמיץ פגע באינטרסים של נשיא ברזיל.

חשוב לציין כי הגנרלים שהתפטרו הדגישו פעמים רבות את החשיבות שיש להשארת הצבא מחוץ לפוליטיקה, וזאת למורת רוחו של בולסונארו. ההתפטרות יצרה כאוס בשורות בכוחות המזוינים, ורק לפני ימים ספורים מונו לאותם גנרלים מחליפים. פרשנים ברזילאים מעריכים כי למרות הלחץ שמפעיל הנשיא, הצמרת הצבאית תמשיך להימנע מהתערבות במשחק הפוליטי. יש להוסיף כי מאז סיומה של הדיקטטורה הצבאית בברזיל בשנת 1985 אוסרת החוקה על הצבא להתערב בפוליטיקה, כלל שהקצונה הבכירה שומרת עליו באדיקות עד היום.

חוץ מהכאוס הצבאי סובלת ברזיל ממצב בריאותי חמור ביותר: מספר הנפטרים מהמגפה הארורה ממשיך לעלות. מאז תחילת התפשטותו של הנגיף נפטרו במדינה 318 אלף בני אדם. במהלך חודש מארס הסתכם מספר הנפטרים מהמחלה ב- 58 אלף איש. מבצע החיסונים זוחל וסובל מסרבול רב: רק כחמישה אחוז מהאזרחים חוסנו מאז שהחל המבצע לפני כחודשיים וחצי. בתי-החולים בברזיל נמצאים כבר שבועות רבים על סף קריסה, כאשר הם סובלים ממחסור חמור בתרופות ובחמצן. המחלקות לטיפול נמרץ מלאות עד אפס מקום, ולכן אלפי חולים מסכנים נאלצים לחכות עד שיגיע תורם.

המצב החמור גרם למושלי המדינות הפדרליות בברזיל להכריז על הגבלות במסחר ועל עוצר. זאת על מנת להאט את קצב ההתפשטות של נגיף הקורונה. הנשיא בולסונארו ניסה להיאבק בהחלטת המושלים באמצעות בית המשפט, אבל לאחרונה הוא התחרט והחל לקרוא לכל תושבי המדינה להתחסן ולשמור על ההנחיות שנקבעו על יד הרשויות כדי למגר את המגפה. ההערכה הרווחת בקרב המומחים היא שבולסונארו החליט לשנות את גישתו, כיוון שהוא חושש מתבוסה בבחירות בשנת 2022, שבהן יש סיכוי גבוה שיתמודד נגדו הנשיא לשעבר, לואיס אינסיו (לולה) דה סילבה, ממפלגת הפועלים.

צריך לקוות כי הנשיא בולסונארו ימשיך עם הקו העכשווי שהחליט לנקוט בו בכל הקשור למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה ובשיתוף הפעולה עם מושלי המדינות הפדרליות בברזיל. הקו שהנשיא נקט בו כלפי הצבא היה מוטעה ובעייתי, ומצוין שהקצונה הבכירה התעקשה ונלחמה בו בנושא של מניעת התערבות הצבא בפוליטיקה. המצב בברזיל קשה ביותר, ועל השלטונות לפעול במרץ ולעשות כל מאמץ כדי לצמצם את שיעורי התחלואה והתמותה מהקורונה. על קברניטי המדינה להתייעץ כמה שיותר עם גורמים חיצוניים כדי לנסות ולשפר את המצב הקיים. סביר להניח שאם ברזיל הייתה מתייעצת עם ישראל בנושא המאבק בנגיף, הדבר היה מסייע לה רבות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *