כוננות בעולם לקראת גל שני של הקורונה – ד"ר דרור מנור

מדינות העולם נערכות כעת לקראת גל שני של מגפת הקורונה. הן יודעות כי עליהן לעשות כל מאמץ על מנת להתמודד ביעילות עם התפרצות מחודשת של הנגיף, אחרת יהיה מספר גדול של חולים ונפטרים

לאחרונה נדמה כי מנהיגי המדינות שהתגברו על הקורונה שואלים את עצמם האם החגיגה הייתה מוקדמת? אותן מדינות שהצליחו להתמודד בהצלחה עם בלימת הנגיף הקטלני החלו לגלות סימנים מדאיגים למדי של גל שני. ייתכן כי ההרגשה המתוקה של הניצחון הגדול בגל הראשון הובילה להתרופפות מסוימת במשמעת ובנהלים, מה שהוביל להתפרצות מחודשת של המחלה. ברור כי על המנהיגים של מדינות אלה לעשות כל מאמץ כדי לבלום את הגל השני שעלול לגרום לנזקים רבים שייקח זמן רב לתקן אותם.

הדוגמא הבולטת היותר היא סין, שבה החלה מגפת הקורונה. השלטונות דיווחו כי הם הצליחו לנצח את הנגיף הקטלני לאחר יותר מחמישים יום שבהם לא דווח על חולים חדשים. אולם כעת הולך וגובר החשש מצד השלטונות מהתפרצות גל שני של הקורונה: לאחרונה אובחנו מאות חולים חדשים בעיר הבירה בייג'ינג, כנראה בעקבות הידבקות בשוק שינפאדי הנחשב לשוק המזון הסיטונאי הגדול ביותר בעיר. בעקבות המצב, הכריזו השלטונות על מצב חירום, והם החלו להטיל מחדש מגבלות חמורות על הציבור: הטלת מגבלות תנועה; סגירת בתי-ספר; ביטול אירועים המוניים (כולל אירועי ספורט) ואטימת שכונות מגורים.

דוגמא נוספת היא ניו-זילנד הנחשבת למדינה הראשונה בעולם שהצליחה למגר את מגפת הקורונה. לאחר חגיגות הניצחון במדינה והכרזתה של ראשת הממשלה, ג'סינדה ארדרן, על מיגור המגפה- הנגיף הקטלני שב אליה. התפשטות הנגיף נגרמה בשל החלטת הרשויות לאפשר לשתי נשים בריטיות להיכנס לניו-זילנד כדי לבקר קרוב משפחה גוסס. הדבר הוביל להתפרצות מחודשת במקרי הקורונה במדינה. אותן שתי נשים שוחררו מוקדם מדי מתקופת הבידוד שנדרשה מהן, ולכן הן הדביקו תושבים מקומיים. הדבר הרגיז מאוד את ראשת הממשלה ארדרן שהתייחסה לפרשה ככישלון גדול של הרשויות. חבל שמקרה שכזה חיבל בהצלחה הגדולה של שלטונות ניו-זילנד בכל הקשור למאבק במגפת הקורונה.

ישנן מדינות מסוימות שלא סיימו עדיין את הגל הראשון של הקורונה, ושמצבן חמור ביותר. הדוגמאות הבולטות הן ברזיל והודו. ברזיל נמצאת במצב מורכב מאוד, שרק הולך ומחמיר. בשבוע שעבר דיווחו השלטונות על שיא של יותר משלושים אלף חולים חדשים ביממה ויותר מ- 1,500 נפטרים. על כן, ברזיל צפויה לעקוף בקרוב את ארה"ב במספר החולים והנפטרים כתוצאה מהנגיף הקטלני. הודו נמצאת אף היא במצב קשה. בשבוע שעבר דיווחו השלטונות על יותר מאלפיים נפטרים ביממה. מערכת הבריאות במדינה הענקית נמצאת בסכנת קריסה: קיים מחסור חמור ברופאים ואחיות, וכן בתרופות ובציוד רפואי (כולל מכונות הנשמה).

 

מדינות העולם נערכות כעת לקראת גל שני של מגפת הקורונה. הן יודעות כי עליהן לעשות כל מאמץ על מנת להתמודד ביעילות עם התפרצות מחודשת של הנגיף, אחרת יהיה מספר גדול של חולים ונפטרים. הצעדים של המדינות כוללים זיהוי מוקדם של מוקדי ההתפרצות ועריכת בדיקות בקנה מידה רחב, וכמובן מעקב יעיל אחר הנדבקים באמצעות אמצעים טכנולוגיים משוכללים. הכל נעשה תוך יצירת שגרה חדשה והימנעות מסגר כללי. סביר להניח כי צעדים אלה יינקטו בעיקר על ידי מדינות המערב העשירות והמתקדמות, בעוד שבמדינות העניות והנחשלות תימשך המגמה של הכישלון וחוסר היכולת להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה, כפי שהיה בגל הראשון של המגפה.

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *