כישלון ועידת האקלים בגלזגו – ד"ר דרור מנור

גם בנט נאם שם וגם מנהיגי ארה"ב, בריטניה ועוד. היו שם הבנות חשובות של כל מדינות האו"ם למרות האכזבה והכל תוך כדי השתוללות הקורונה בעולם

בשבוע שעבר הסתיימו 13 ימים של דיונים ארוכים ונאומים בוועידת האקלים בגלזגו שבסקוטלנד בצורה מאכזבת. בעקבות לחץ של הודו וסין הוחלט לשנות את הסכם האקלים ברגע האחרון בנוגע לכל מה שקשור בשימוש בפחם במקור אנרגיה, לנוסח מרוכך יותר אשר מתחייב רק להפחית את השימוש במחצב המזהם הזה ולא להפסיק אותו לחלוטין. בסופו של דבר, 197 מדינות אישרו את הסכם האקלים החדש, שמעורר ביקורת בינלאומית נוקבת. כל זה מתרחש, כאשר מגפת הקורונה עדיין משתוללת ברחבי העולם.

 

ועידת האקלים הסתיימה בשבוע שעבר באימוץ מסמך חדש שחתמו עליו 197 המדינות החברות באו"ם. זאת לאחר כמעט שבועיים של הצהרות ודיונים. בתחילת הוועידה נאמו כמה מהמנהיגים הבולטים בעולם, ביניהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ואפילו ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט.

 

חשוב לציין כי מרבית העבודה האינטנסיבית על המסמך נעשתה דווקא בימים האחרונים של הוועידה, לאחר עזיבתם של ביידן, ג'ונסון ובנט. במהלך השעות האחרונות של הדיונים המרתוניים חל שינוי מהותי בכל מה שקשור לניסיון להעלים מהעולם את פליטות הפחמן המזיקות ולעבור לאנרגיה מתחדשת. בעקבות לחץ של הודו וסין, שתיים מהכלכלות הגדולות בעולם, הוחלט לשנות את הנוסח הקשור לשימוש בפחם כמקור אנרגיה: הנוסח שונה ל"הפחתת השימוש בפחם" במקום "הפסקת השימוש בפחם". בעקבות המסמך "המרוכך" הזה, מדינות רבות הביעו אכזבה על ההחלטה.

 

נשיא ועידת האקלים, אלוק שארמה, התנצל בקול שבור ובעיניים דומעות על הבמה, כאשר אמר שהוא מצטער מאוד על האופן שבו הדברים התפתחו. שארמה הוסיף כי הוא מבין את האכזבה, אבל חייבים לשמר את החבילה. גורמים שונים דיווחו  כי שארמה חשש שללא תמיכתן של הודו וסין ועידת האקלים תסתיים בלי הסכם בכלל.

 

הוועידה הסתיימה באכזבה גם בכל הקשור להתחייבות לצמצום פליטת גזי החממה. מדינות רבות שהשתתפו בוועידה נקבו במספרים קטנים מהצפוי. בסופו של דבר, סוכם כי מנהיגי המדינות יחזרו במהלך שנת 2022 לוועידה נוספת במצרים, ורק שם הם יבחנו את התכניות שלהם שיאפשרו צמצום של פליטת גזי החממה. בנוסף, הייתה אכזבה מההתחייבויות הכלכליות של המדינות העשירות לסייע למדינות העניות בכל מה שקשור לפיתוח אנרגיות מתחדשות.

 

למרות האכזבה של המדינות מוועידת האקלים בגלזגו, אפשר לומר כי היו בה גם נקודות חיוביות: במהלך הדיונים המרתוניים בוועידה לא ניכרו ויכוחים גדולים בין המדינות בקשר לפתרונות המוצעים. כמו כן, ניתן היה להבחין ברוח חדשה ורעננה של שיתוף פעולה עולמי בין המדינות השונות, והבנה כי מדובר במשבר עולמי שחייבים לטפל בו במהרה. מומחים ופרשנים רבים הדגישו עם סיום הוועידה, כי יש לה פריצת דרך יחסית בהשוואה לוועידות הקודמות. ההסכם החדש שנחתם בין המדינות אף מייחס חשיבות רבה יותר מאי פעם לשימוש בדקלי מאובנים (נפט, גז טבעי ופחם) כגורם המרכזי המוביל להתחממות גלובלית שיש לצמצם בשנים הקרובות.

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *