כך נחלצה איטליה מהמשבר הכלכלי – ד"ר דרור מנור

מומחים מייחסים את ההתפתחות החיובית בכלכלה האיטלקית למהלכי הסיוע של הממשלה, שכללו מענקים והלוואות זולות, ואשר בזכותם נשמרו הייצור ומשרות רבות במשק

לאחרונה מתברר כי איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה ביבשת אירופה, שהייתה המדינה הראשונה שספגה פגיעה קשה כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה, מתאוששת בקצב מהיר יותר מספרד וצרפת. מומחים מייחסים את ההתפתחות החיובית בכלכלה האיטלקית למהלכי הסיוע של הממשלה, שכללו מענקים והלוואות זולות, ואשר בזכותם נשמרו הייצור ומשרות רבות במשק.

איטליה הייתה המדינה הראשונה ביבשת אירופה שספגה פגיעה קשה כתוצאה ממגפת הקורונה, ונרשמו בה מעל ל- 35 אלף נפטרים מאז פרוץ המגפה בחודש פברואר. אולם מאז הסרת המגבלות הממשלתיות בחודש מאי, חלה התאוששות מהירה בקרב עסקים רבים ברחבי איטליה. המספרים המפתיעים שאחרי משבר הקורונה טובים בהרבה מכפי שציפו. למרות ההשפעות הקשות של המגפה הארורה, הצליחו העסקים להתאושש במהירות ולגרוף רווחים נאים.

בחודש יוני, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה רשמה עלייה חודשית של מעל לשמונה אחוז בתוצר התעשייתי. מומחים טוענים כי ההתאוששות הראשונית המהירה של העסקים באיטליה נרשמה בעיקר בזכות מהלכי הממשלה, אשר סייעו במידה רבה לעסקים לנווט ולשרוד במהלך מגפת הקורונה. מהלכים אלה כללו מענקים נדיבים, הלוואות זולות והגנה על משרות רבות באמצעות תכניות יעילות של חל"ת. למרות ההתאוששות של העסקים, הביקושים החיצוניים נותרו חלשים, וישנם סימנים לכך שמפעלים רבים לא חזרו עדיין לתפוקה מלאה.

למרות ההתאוששות הכלכלית המרשימה, כלכלנים ותעשיינים איטלקים חוששים מעלייה מחודשת בקצב ההדבקות בנגיף הקורונה במהלך הסתיו. דבר זה יחבל רבות בהישגים המצוינים ועלול להכניס עסקים רבים לקשיים כלכליים חמורים. יש לציין כי מספר החולים המאומתים היומי באיטליה החל לעלות במהלך חודש אוגוסט, אם כי פחות מאשר במדינות אחרות באירופה, דוגמת צרפת, גרמניה ובריטניה.

מומחים טוענים כי סימני ההתאוששות של המשק האיטלקי הם מעודדים. אמנם לא ניתן להגדיר את זה כהתאוששות קבועה, אבל אם העסקים המקומיים ימשיכו בקצב המרשים הזה, המצב הכלכלי יחזור למה שהיה ערב משבר הקורונה בסוף שנה 2020. המומחים מייחסים את ההתאוששות הכלכלית המרשימה להצלחה יוצאת הדופן של תכנית החל"ת שהנהיגה ממשלת איטליה, וכן למהלכים תומכי ההכנסה, אשר סייעו לו להימנע עד כה מפיטוריהם של עובדים רבים. אין ספק כי דבר זה מנע בזבוז של הון אנושי והבטיח את המשכיות הייצור במשק האיטלקי.

צריך לקוות כי ההתאוששות הכלכלית תמשיך, ושכמה שיותר עסקים ישתקמו לאחר תקופת הסגר הקשה של הקורונה. לממשלת איטליה מגיע כל הכבוד על הפעולות המהירות ומוצלחות שלה שהוכיחו את עצמן תוך תקופה קצרה. עם זאת, התקופה של עונת הסתיו תתברר כקריטית בכל מה שקשור להמשך היציבות של המשק האיטלקי. הממשלה תצטרך להשקיע מאמצים רבים כדי למנוע פגיעה קשה במשק כתוצאה מהתפשטות מחודשת של נגיף הקורונה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. הם הצליחו כי הם מאוחדים ואין להם שנאה ותיעוב לראש ממשלתם

    כאן הסמול שולט עלינו כמו שחמאס בעזה והשיעים בלבנון. מסכנים אנחנו בגלל הסמול הארור

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב