כך תוניסיה החליטה לוותר על הדמוקרטיה – ד"ר דרור מנור

שינוי שלטוני משמעותי שחל בתוניסיה שהחלה את האביב הערבי לפני כעשור. נערך בה משאל עם שקבע שהיא מפסיקה להיות דמוקרטיה. הכל בגלל הדיקטטורה של הנשיא קייס סעיד שביטל את הממשלה ואת הפרלמנט. כל הפרדת הרשויות בוטלה במדינה הערבית הענייה שנחשבת לאחת המתונות והחילוניות בעולם הערבי. התושבים במדינה מאוד ממורמרים ומתוסכלים במיוחד בשל המצב הכלכלי הקשה שהחמיר עודי ותר בגלל משבר הקורו

עשור אחרי פרוץ האביב הערבי, תוניסיה- שבה החלו המחאות הסוערות נגד השלטון בדצמבר 2010, הצביעה במשאל עם בשבוע שעבר על חזרה למשטר דיקטטורי הדומה למשטרים של הרודנים בורגיבה ובן-עלי. אולם בהצבעה הבזויה הזו השתתפו רק 27.5 מבעלי זכות הבחירה במדינה. תוניסיה חדלה להיות דמוקרטיה ביום שלישי, 26 ביולי. מי היה מאמין שתוניסיה, הנחשבת לחלוצת מהפכות האביב הערבי ולאחת המדינות הערביות החילוניות והמתונות, צועדת אחורנית לקראת שלטון דיקטטורי ללא מתחרים של הנשיא קייס סעיד.

לאחר שפיזר את הממשלה והכריז על הפרלמנט כבלתי רלוונטי, הצהיר הנשיא סעיד על משאל עם עבור החוקה החדשה של תוניסיה שהוא בעצמו ניסח, ללא שותפים. בחוקה החדשה, הנשיא בן ה- 64 לוקח לעצמו סמכויות נרחבות ביותר: הוא ימנה את הממשלה והפרלמנט; הוא יהיה המנהיג העליון של הצבא, מעל לרמטכ"ל ולגנרלים האחרים; הוא ידיח שופטים ממערכת המשפט, אם הם "סרחו" לדעתו. הנשיא אינו כפוף יותר למערכת המשפט או לפרלמנט. החוקה החדשה גם קובעת שהנשיא יוכל להמשיך לשלוט במדינה באמצעות צווים נשיאותיים עד לבחירות בדצמבר 2022. החוקה הזו מבטלת את החוקה הקודמת משנת 2014. החוקה החדשה מבטלת למעשה את הדמוקרטיה במדינה. הנשיא יוכל מעכשיו לעצור, לכלוא, לפטר ולקנוס את כל מי שעלול להוות איום שלטוני עבורו.

חשוב לציין כי קייס סעיד שולט לבדו בתוניסיה כבר יותר משנה. בקיץ שעבר הוא פיטר את כל שרי הממשלה והקפיא באופן מוחלט את פעילות הפרלמנט, שאותו פיזר מאוחר יותר. לאחר מכן, סעיד הורה לפטר עשרות שופטים בטענה שיש צורך "לטהר את מערכת המשפט" במדינה. באותה תקופה, הוא מינה לתפקיד ראשת הממשלה את פרופ' נג'לא בודן רמדאן, שכיהנה בתפקיד בכיר במשרד להשכלה גבוהה. אולם, רמדאן נכנסה לתפקיד הרם כחסרת ניסיון וכוח בתחום הפוליטי. מומחים מעריכים שסעיד היה מעוניין בראשת ממשלה נטולת כוח שתאפשר לו לעשות ככל העולה על רוחו.

הנשיא סעיד השתלט על השלטון כיוון שהוא רצה "להציל את תוניסיה" משיתוק פוליטי וממשבר כלכלי מאז החוקה של שנת 2014. חוקה זו הגדירה את הפרדת הרשויות במדינה. בפועל, סעיד ניצל את המצב המורכב שאליו נקלעה המדינה הערבית הענייה בעקבות משבר הקורונה שפגע בה קשות מכל הבחינות.

אמנם 92 אחוז מהאזרחים הצביעו בעד החוקה החדשה, אבל רק 27.5 אחוז מבעלי זכות הבחירה השתתפו בהצבעה. ההצבעה הזו מראה עד כמה הנשיא אינו פופולרי. כמובן שהרודן החדש של תוניסיה התעלם מהמספר העלוב של בוחריו. אזרחים רבים נשארו בבית מחשש ששלטונו של סעיד יפגע בהם אם יעזו להצביע נגד. מדובר בכל חברי מפלגות האופוזיציה, ובראשן מפלגת ה"נאהדה", ארגוני זכויות אדם ואלפים רבים של צעירים מיואשים ומתוסכלים, שנראה כי אין להם עתיד בעקבות המשבר הכלכלי העמוק במדינה. משבר זה כמעט ואינו מוזכר בחוקה החדשה.

אין ספק כי מצבה של תוניסיה הוא בכי רע הן מבחינה פוליטית והן מבחינה כלכלית. עצוב מאוד שהדיקטטור קייס סעיד השתלט בצורה כזו על המדינה, ובכך חיסל את כל ההישגים שהושגו לאחר פרוץ האביב הערבי. תוניסיה נחשבה למדינה שבה האביב הערבי הצליח יותר מכל מדינה ערבית אחרת. חבל מאוד שהדמוקרטיה התוניסאית חוסלה לחלוטין ביום שלישי, 26 ביולי. הרי סעיד לא יצליח לשפר ולא במעט את מצבה העגום של המדינה הערבית הענייה. התושבים רק יהיה יותר מיואשים ומתוסכלים מהמצב ולא יהיה להם למי לפנות. צריך לקוות שתהיה הפיכה שלטונית נוספת בתוניסיה שתונהג על ידי הצעירים במדינה, והיא זו שתוכל להחזיר את המצב לקדמותו.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. גם מדינת יזראל דיקטאטורה. בעוואנטה. לא הולך בקלפי אז יש 3 ימח שמם קוזאקים של הסמול הארור:אלשיך מנדלזבל ניצן ר.ת אמן שישרפו אמן

    אמן ואמן

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב