כל מה שרציתם לדעת על הרפורמה "דרך (לא) שווה" שתפגע בעיקר בחרדים

בשורות הבאות ננסה לסכם את השינויים ברפורמה "דרך (לא) שווה", מה יש בה ומה אין, מה משתנה ומה נשאר אותו הדבר.

הרפורמה בתחבורה הציבורית – דרך (לא) שווה
אתמול שני נכנס לתוקף רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית.
כפי שנראה, למרות שבמשרד התחבורה הבטיחו תעריפים פשוטים וקלים להבנה, נכון לעכשיו יש את הרושם, שהציבור לא הצליח להבין כיצד פועלת הרפורמה החדשה, מה ממשיך כרגיל, ומה משתנה, ובכלל התעריפים אינם כה קלים ופשוטים.

בשורות הבאות ננסה לסכם את השינויים ברפורמה, מה יש בה ומה אין, מה משתנה ומה נשאר אותו הדבר.

תחילה לפרטים
ערך צבור   הנחת ערך צבור הרגילה שהיתה עד היום (20%) מתבטלת, אך חשוב להדגיש, כי בניגוד למה שרבים חושבים, אין שינוי באופן השימוש ברב קו באמצעות ערך צבור, ומה שמתבטל זו רק ההנחה, אך התשלום בערך צבור על נסיעות באוטובוסים נמשך כרגיל ואין כל שינוי בענין זה.
כמו כן ההנחות לנוער, אזרחים ותיקים, מחזיקי תעודת סטודנט ונכים נמשכים כרגיל, ואין לגביהם כל שינוי ממה שהיה עד כה.

הנחות   יש מספר שינויים בהנחות. לנכים ההנחה עולה ל-50% במקום 33% עד עתה, מקבלי קצבת שאירים זכאים גם הם להנחה של 50%, וקשישים מעל גיל 75 יסעו חינם, במקום 50% הנחה כיום.
חשוב לציין כי כדי להנות מנסיעה חינם, על הקשישים (או מי מטעמם באמצעות יפוי כח מתאים, בצירוף ת.ז. של הקשיש ובנוסף, תמונה שלו) להגיע לאחת מעמדות על-הקו, או לעמדות נוספות הקיימות לצורך כך, ולהגדיר פרופיל 'זהב' שיעניק להם נסיעות חינם, ובאותה הזדמנות להגיש בקשה לקבלת יתרת הערך הצבור לחשבון הבנק שלהם.
לרשימת העמדות המלאה לחצו כאן

תעריפים   יש 4 סוגי תעריפים בהתאם למרחק בקו אווירי בין תחנת המוצא לתחנת הירידה, גם אם בפועל מסלול הנסיעה ארוך יותר עקב עיקולי הדרך, וכפי המפורט בטבלה מס 1.

למעשה מדובר בעליית התעריף בנסיעות עירונית במרבית ערי הארץ (מלבד המטרופולינים הגדולים בהם נוער וסטודנטים יהנו מתעריף זול במעט) ואילו בנסיעות הבין עירוניות הדבר שונה מאוד מעיר לעיר, כאשר בדרך כלל ערי המרכז הקרובות יחסית (אך אינם צמודות ממש) נפגעו מעליית התעריף (במקביל לביטול הנחת הערך צבור) , בעוד ערי הפריפריה הרחוקות צפויים ליהנות מתעריפים מוזלים, כך לדוגמא מחיר נסיעה מצפת לבני ברק ירד מ 26.8 ₪ למבוגר כיום (לאחר שקלול הנחת ערך צבור) למחיר של 16 ₪ בלבד (ומחצית מכך לילדים ), ואילו מחיר נסיעה מאשדוד לבני ברק יכפיל את עצמו מסך של 6 ₪ כיום (לאחר הנחת ערך צבור) ל 12 ₪.​​​​​

טבלה מס' 1 – תעריפי נסיעה בודדת
מרחק חופשי יומי כולל רכבת
עד 15 ק"מ 5.5 ₪ 9 ₪
עד 40 ק"מ 12 ₪ 18 ₪
עד 120 ק"מ 16 ₪ 24 ₪ עד 75 ק"מ
27 ₪ עד 120 ק"מ
עד 225 ק"מ 27 ₪ 48 ₪
לתשומת לב   מחיר ישן מתומחר בהתאם להנחת 20% ברב קו שמתבטלת, ועל כן בכל הנוגע לנוער, קשישים, וסטודנטים ההפרש במחיר קטן יותר או לא קיים. ​​​​​​​
הטבת מעבר חינם
לתעריף הנמוך של עד 15 ק"מ ישנה הטבה נוספת של נסיעות מעבר חינם ללא הגבלה בתוך 90 דקות באוטובוסים ורכבת קלה, יודגש, כי ככל הנראה יהיה ניתן לנצל את המעבר גם במרחק של מעל 15 ק"מ ממקום ביצוע הנסיעה הראשונה כל עוד מדובר בטווח 90 דקות ובנסיעה שאורכה עד 15 ק"מ, כך לדוגמא מי שיסע באוטובוס פנימי בבני ברק ולאחר מכן יסע לירושלים ויעלה בתוך 90 דקות מהנסיעה הפנימית בבני ברק על אוטובוס פנימי או רכבת קלה בירושלים יהנה מנסיעה חינם (יודגש כי מכיוון שהמערכות טרם החלו לעבוד בפועל קשה לדעת בבירור האם הדברים אכן יעבדו בצורה זו, וכן האם תיקוף הרב קו בינתיים באוטובוס מבני ברק לירושלים עשוי לשבש את מימוש הטבת המעבר בהמשך). כך שבמקרים מסוימים, בנסיעה למקום הרחוק במעט מ 15 ק"מ יהיה שווה לרדת ולעלות  לאוטובוס באמצע הדרך כדי להנות מתעריף מוזל
חשוב לציין כי הטבת המעבר חינם ניתנת רק בתעריף הנמוך של עד 15 ק"מ (5.5. ש"ח) ואילו בתעריפים האחרים אין את ההטבה.
מהיכן להיכן מחשבים את התעריפים
אולם אם במשרד התחבורה הבטיחו כי הרפורמה החדשה תגרום לתעריפים פשוטים וקלים להבנה וללמידה, נראה כי הרפורמה דווקא מסבכת את העניינים, שכן חישוב הק"מ נעשה מתחנת המוצא אל תחנת היעד, מה שעלול לגרום לכך שבאותו קו נסיעה יהיו מספר תעריפים בהתאם לתחנת העליה ותחנת הירידה, ולבלגן שלם כשאיש לא ידע מה הוא אמור לשלם, כדי להסביר את המורכבות נקח לדוגמא את העיר ביתר עילית, השוכנת במרחק אווירי של כ 15 ק"מ מירושלים, מסלולם של רבים מהקווים מביתר עילית לירושלים (290/292/293) בנוי כך שהוא מתחיל בנקודה קרובה יחסית לירושלים (כ 13 ק"מ עד לתחנה הסופית) ומשם במסלול מעגלי בתוך העיר המתרחק מירושלים (ובשיאו מגיע לכ 15.8 ק"מ מהתחנה הסופית) ושוב חוזר ומתקרב עד היציאה מהעיר, מה שצפוי לקרות בהתאם לרפורמה החדשה הו, שמי שיעלה בתחילת המסלול של האוטובוס יכול להגיע עד התחנה הסופית במחיר 5.5 ש"ח (ולהנות על הדרך גם מהטבת מעבר חינם) אולם בהמשך המסלול המחיר מתחיל להתנדד עם ברצונך להגיע לשמגר תוכל לשלם את המחיר המוזל, אם תחפוץ להגיע לתחנה האחרונה בהר חוצבים, תאלץ כבר לשלם 12 ש"ח לאחר שחרגת בכמה מאות מטרים מטווח 15 הק"מ, ואם תחפוץ להגיע לקרית צאנז, זה כבר תלוי בדיוק באיזו תחנה עליתם כששני תחנות מתוך המסלול חורגים בכמאה חמישים מטר, בקיצור בלגן שלם מחיר שמשתנה מדי תחנה בהתאם לתחנת העליה והירידה.
גורמים במשרד התחבורה עימם שוחחנו ותהינו בפניהם על הסירבול שיוצרת הרפורמה מתעקשים כי אכן על הנוסעים מוטל לבצע חישוב מדויק בהתאם לתחנת העלייה והירידה ולשלם בהתאם, הם אפילו לא הצליחו להבין מה הבעיה בכך, והסבירו שמי שיסתבך עם הבדיקה הנהג יכול לסייע לו, כנראה הפקידים במשרד התחבורה שכחו מזמן איך נראה אוטובוס מבפנים.
לדברי אותם גורמים המבקרים קיבלו הכוונה לא לקנוס את מי שמשלם בתעריף לא נכון בשבועיים הראשונים, אך לאחר מכן ינתנו קנסות ל'משתמטים מתשלום'
אם כי להערכתנו סביר להניח כי בפועל כל הנוסעים בקווים אלו ישלמו 5.5 ש"ח ואיש לא ישנה מכך.
אך לא ברור כיצד הוגי הרפורמה שלטענתם נועדה לפשט את התעריפים כך שיהיו מובנים לכולם לא חשבו על נקודות אלו.
אגב, בחלק מהקווים מביתר לירושלים (לדוג' קו 279 הפעיל בימי שיש ומוצ"ש לנווה יעקב) כל התחנות בקו מחוץ לטווח 15 ק"מ ובהם ישלמו 12 ש"ח.
​​​​​​​כאן תוכלו לבדוק את המרחקים שכאמור נמדדים במרחק אווירי.
חופשי חודשי
השינוי הגדול ביותר הוא בתחום המנויים התקופתיים 'חופשי חודשי' אם עד היום הורגלנו לשפע של סוגים, מנוי לכל עיר ועיר (במרבית הערים), חופשי אזורי לטבעות השונות בכל מטרופולין, הרי שמעתה ואילך כל האפשרויות הללו מבוטלות ויש רק שני סוגי חופשי חודשי (מלבד רכבות) חופשי ארצי המאפשר להשתמש באוטובוסים בכל הארץ במחיר של 225 ש"ח לחודש (ומחצית מכך לילדים ואזרחים ותיקים), או חופשי אזור 1, שמאפשר לתושבי הפריפריה (ובית שמש) לרכוש כרטיס חופשי חודשי בעלות של 99 ש"ח לחודש לנסיעה חופשית כל עוד טווח נסיעה בודדת לא עולה על 40 ק"מ ובתנאי שגם נקודת המוצא וגם נקודת היעד הם באזור 1, כך לדוגמא לא ניתן לבצע באמצעות הסדר זה נסיעה מצפת לעפולה (ללא תחנת בינים) שכן המרחק עולה על 40 ק"מ, וכן לא ניתן לבצע נסיעה מבית שמש לביתר אף שהמרחק קטן כיוון שמשום מה ביתר אינה מוגדרת באזור 1, אך מאידך ההסדר אינו מוגבל למקום מסוים כך שגם אם בבוקר תיקפתם נסיעה פנימית בבית שמש תוכלו אחה"צ להשתמש בהסדר בנסיעה מצפת למירון, כל עוד הנסיעה מתבצעת בגבולות אזור 1, ואורכה פחות מ 40 ק"מ היא כלולה בהסדר.
השינוי ב'חופשי חודשי' פוגע בעיקר במי שמתגוררים באזור 2 (שהם למעשה כמעט כל הערים החרדיות באזור המרכז וסביבתו אלעד-אשדוד-ביתר-מודיעין עילית, למעט בית שמש וקרית גת, שנכנסו לאזור 1) ומשתמשים בתח"צ פנימית אך אינם מרבים לצאת מחוץ לעיר, עבורם התשלום החודשי עלה משמעותית עם ביטול הסדרי הנסיעה המקומיים, זאת במקביל לעליה במחיר הנסיעה הבודדת,
לעומתם, אלו שגם עד היום רכשו חופשי בין עירוני, המחירים הוזלו כמעט בכל המקרים.
חשוב להדגיש כי הן חופשי חודשי ארצי, והן חופשי אזור 1 לא כוללים נסיעה ברכבות, המחיר לרכישת חופשי חודשי כולל רכבת עומד על 255 ש"ח (תוספת של 30 ש"ח על מחיר חופשי ארצי רגיל) בנסיעות ברכבת בטווח של עד 40 ק"מ (לנסיעה בודדת) מעבר לטווח זה המחירים מזנקים ל 400-600 ש"ח לחופשי חודשי.
חופשי יומי
בכל הנוגע לחופשי יומי התחשבו בנו מעט, והשאירו מספר תעריפים הגיונים, אך גם כאן יש שינוי ממה שהורגלנו עד היום, אך במקרה הזה מדובר בשינוי לטובה.
במסגרת התעריפים החדשים, הסדרי החופשי יומי אינם מבוססים עוד על אזור בארץ אלא על אורך הנסיעה הבודדת, כך שנקבעו 4 הסדרי חופשי יומי שעלותם (בנסיעה ללא רכבת) בסביבות כפל מעלות נסיעה בודדת, כפי המפורט בטבלה מס' 2.
יודגש גם כאן כי ניתן להשתמש בחופשי בכל אזורי הארץ כל עוד אורך הנסיעה הבודדת אינו עולה על הטווח המותר, כך לדוגמא אם אתם חפצים להגיע מאשדוד לצפת, ונסעתם דרך בני ברק, יספיק חופשי של 120 ק"מ, אף שהמרחק גדול בהרבה, מכיוון שכל נסיעה בפני עצמה פחות מהטווח המותר, לעומת זאת נסיעה ישירה חורגת מהטווח ותצריך חופשי בתעריף יקר יותר.
טבלה מס' 2 – חופשי יומי
מרחק חופשי יומי כולל רכבת
עד 15 ק"מ 12.50 ₪ 18 ₪
עד 40 ק"מ 24 ₪ 28 ₪
עד 120 ק"מ 36 ₪ 37 ₪ עד 75 ק"מ
​​​​​​​42 ₪ עד 120 ק"מ
עד 225 ק"מ 54 ₪ 74 ₪
הנחות בהסדרי מנוי תקופתי (חופשי יומי/חודשי/שנתי)
  • אזרחים ותיקים – יהנו מהנחה של 50% על כל סוגי המנויים,
  • ילדים ונוער – יקבלו הנחה של 50% ברכישת חופשי חודשי (ולא רק בערך צבור כמו שהיה עד היום) אך בחופשי יומי אין לנוער הנחה.
  • נכים – יקבלו הנחה בערך צבור אך במנויי חופשי חודשי ויומי אינם זכאים להנחה.
  • מחזיקי תעודת סטודנט – אין להם הנחה ברכישת חופשי חודשי או יומי, אך יכולים לקבל הנחה של 45% ברכישת חופשי תקופתי  – חצי שנתי/שנתי (שאינו נמכר לשאר הציבור) כמו כן ברכישת חופשי תקופתי גם ההנחה על הערך צבור גודלת ל 50% במקום 33%.
עד כאן עיקרי הרפורמה, מקווה שהצלחתם לשרוד עד כאן ולהבין את מבנה התעריפים.
התבלבלתם ? לא נורא, גם אנחנו התבלבלנו, עם הזמן בטח נבין כיצד זה עובד.
רק לא ברור מדוע במשרד התחבורה טוענים הרפורמה תגרום למערכת תעריפים אחידה שוויונית מובנת וברורה יותר.
אולי להם יש הסבר הגיוני על השאלה  מדוע נסיעה באורך עשרים ק"מ עולה כמעט כמו נסיעה של מאה עשרים ק"מ, (הבדל של 4 ש"ח) ואילו בנסיעה של 140 ק"מ המחיר מזנק, או מדוע ילדים זכאים להנחה על חופשי  ​​​​​​​חודשי ולא יומי, קשישים כן, ואילו נכים בכלל לא זכאים להנחה ברכישת מנוי חופשי.
אנחנו בכל מקרה לא מצאנו תשובה לשאלות אלו בפרסומי משרד התחבורה, או בנימוקי ועדת המחירים שהמליצה על התעריפים.
מה צריך לעשות כעת
מה שחשוב כרגע לפני שהרפורמה נכנסת לתוקף ביום שני הקרוב, הוא להספיק להטעין כמה שיותר ערך צבור ברב קו, ולהנות מההנחה של 20% שתתבטל בתאריך זה, אך מי שיטעין את הכרטיס קודם יהנה ממנה.

חשוב לציין כי ניתן להטעין בכרטיס עד סכום של 799 ש"ח המהווים ערך צבור של 999 ש"ח, אולם בחלק ממכשירי התיקוף הסכום לכל הטענה מוגבל למאה או מאתיים ש"ח מה שמצריך הטענות מרובות, ועלול להוביל לחשד של חברת האשראי כי הוא נגנב, וחסימתו לעסקאות רב קו נוספות. בחלק מחברות האשראי רגישים יותר לענין, וחלקן לא מערימות קשיים. על כן רצוי במידת האפשר לפנות למוקדי טעינה המאפשרים תשלום במזומן, או הטענה של סכום גדול בבת אחת. ישנו הבדל בין מכשירי ההטענה השונים באופן בו מתבצעת גביית האשראי ובהתאם לכך אם תאשר חברת האשראי את העיסקה או לא.

כיוון שמדובר בהטענה בסכום גבוה מומלץ להמנע מהטענה בכרטיס אנונימי
אותו לא ניתן לשחזר במקרה של אבדן או נזק לכרטיס.
הנחת ערך צבור לנוער, אזרחים ותיקים וסטודנטים
נמשכת כרגיל ואין כל סיבה למהר ולהטעין כעת.
בנוסף, מי שבכוונתו לאחר תחילת הרפורמה להשתמש בחופשי חודשי, ספק אם יש לו סיבה להטעין כעת ערך צבור. אמנם בצו המורה על הרפורמה בתעריפים נכתב מפורשות כי ניתן יהיה לשלם בערך צבור גם על רכישת הסדרי חופשי חודשי/יומי, אך משיחות שקיימנו עם גורמים במשרד התחבורה, חרף ההוראה המפורשת בצו, נכון לעכשיו משרד התחבורה לא נערך לכך והדבר אינו אפשרי. אם כי לדבריהם בהמשך, הדבר יתאפשר. יתכן שבעתיד יהיה ניתן לרכוש באמצעות הערך הצבור הסדרי חופשי חודשי מוזלים, אך הדבר אינו ברור, ועל כן אנו נמנעים מלהמליץ בנושא.

אגב, זו סיבה נוספת להמנע מהטענה בכרטיסים אנונימיים בהם לא ניתן להטעין חופשי חודשי.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. מירב מיכאלי צאצאית קאסטנר הנאצי ימח שמה וזכרה שתמות עכשו אמן

    אמן סלה ועד. מול ס.ת אומר את זה. ימח שמה וזכרה אמן

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב