כמה החיסון יעיל? המחקר החדש של משרד הבריאות ופייזר

מחקר ישראלי של פייזר ומשרד הבריאות שטרם עבר ביקורת עמיתים, עולה כי החיסון יעיל מאוד נגד הדבקה, מחלה, מחלה חריפה ותמותה – ולא רק מחלה עם תסמינים.

מחקר ישראלי של פייזר ומשרד הבריאות שטרם עבר ביקורת עמיתים, עולה כי החיסון יעיל מאוד נגד הדבקה, מחלה, מחלה חריפה ותמותה – ולא רק מחלה עם תסמינים.

כתב ynet נדב איל שפרסם את הפרטים כתב כי המחקר קובע כי יעילות החיסון נגד הדבקה עומדת על 89.4%. הכותבים, ובהם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מסייגים את הנתון הזה, ומסבירים כי מתחסנים נדרשים פחות לבידוד ולכן גם נבדקים פחות, ודרוש מחקר נוסף כדי לבחון את סוגיית מניעת ההדבקה ללא סימפטומים.

במשרד הבריאות מבהירים כי הנתון שנוגע ליעילות נגד הדבקה הוא הפחות ודאי ביחס לאחרים המובאים – החיסון לדבריהם יעיל ב-93.7% נגד מחלה עם תסמינים, 93.3% נגד אשפוז, 93.9% נגד הידרדרות למצב קשה וקריטי בשל קורונה, ו-92.9% נגד תמותה. בניגוד לבדיקות אחרות, במקרה הזה נבדקה רק האוכלוסייה שחלפו שבעה ימים ממועד קבלת החיסון השני שלה. המידע לא היה אישי (על כל מתחסן בנפרד) אלא "מותמם" ואנונימי.

בניגוד למחקר של כללית מהשבוע שעבר, כאן התרומה היא בבדיקת גם הדבקה, ללא סימפטומים. החוקרים מזהירים שדרוש מחקרים נוספים בנושא של הדבקה א סימפטומטית, כי הנתון מוטה בשל מדיניות בדיקות, אבל שיש פה תקווה אמיתית לשליטה בנגיף בשל כך.

מעבר לחשיבות הנתונים, החתימה הזו המשותפת עם חברת פייזר על מאמר צפויה לעורר ביקורת. לוי ואלרעי-פרייס הם עובדי מדינה.יתכן שמדעני פייזר, לפי התראה במאמר, מחזיקים במניות/אופציות. במ.הבריאות אומרים לנדב איל שזה היה חלק מההסכם עם פייזר, הפרסום המשותף. "ובזכות ההסכם ההוא יש חיסונים פה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *