כשהחיילים באוקראינה ביקשו רב צבאי

סיפור מדהים

החיילים בצבא אוקראינה ביקשו רב צבאי.

הלל כהן מרבני אוקראינה שמתחילת המלחמה עובד בהתנדבות עם צבא אוקראינה ועוזר לחיילים יהודיים מונה לרב צבאי ראשי בכוחות המזוינים של אוקראינה.

"הסיפור שלי עם צבא אוקראינה התחיל לפני יותר מ3 חודשים. בזמן שעזרתי לחלץ פליטים יהודיים בגבולות אוקראינה, התחלתי לקבל בקשות מישראלים ואוקראיניים לגבי סיוע צבאי. למשל היה ישראלי שאח שלו גויס לצבא ועזרתי להביא לו מישראל קסדה ואפוד במטוס. אחרי זה רכשתי מחברה בארץ 20 קסדות ו20 אפודי מגן והבאתי אותם במזוודות עבור קבוצה של חיילים יהודיים שהתאמנו בקייב אצל המאמן היהודי בניימין חמארה. היו גם בקשות מבחורים שרצו להתגייס ולא גייסו אותם. כך התחלתי ליצור קשרים בקרב המפקדים הבכירים ולחפש פתרונות לכל מיני צרכים." – מספר הרב הלל כהן שרק אתמול חזר מהחזית במזרח אוקראינה ושעה לפני השיחה התבשר כי אושר לו תפקיד של רב צבאי ראשי בצבא אוקראינה.

ואז החלו להגיע בקשות לתשמישי קדושה. בוגר בית הספר היהודי של הרב בלייך שגויס לצבא והיה בחזית ביקש ממני תפילין. כמו שכבר סיפרתי המלחמה והסכנות מחברות חיילים רבים ליהדות. אני לא שואל שאלות. מי שרוצה ברית נעשה לו ברית, מי שרוצה תפילין יקבל תפילין ומי שרוצה כיפה יקבל כיפה. דרך אגב עשינו הזמנה מיוחד והזמננו כיפות עם כתובת "היהודים מגנים על אוקראינה". הכיפות פופולריות מאד.
בזמן ביקור בארץ הגעתי לחברת "תפילין חברון" ושם מצאתי בדיוק את מה שאני צריך. תיק "מגן אבות" מתאים בדיוק למצבים אלו. חברת תפילין חברון מתמחה בייצור תפילין ובנוסף בייצור התיק המיוחד כדי לשמור על התפילין בכל תנאי – גם בתנאי שטח

קשים של לחימה, חום, רטיבות וכדומה. תפילין חברון שמחה לעזור
לחיילים יהודים לא רק בישראל, אלא גם בעולם כולו.

קניתי מהם כמות גדולה והם עשו לי מחיר טוב ותפרנו עליהם את תגי רבנות צבא אוקראינה. בתוך הערכה החיילים מקבלים תפילין, טלית, כיפה וסידור. וכמובן שחיפשתי לתת להם משהו שיחזק אותם משהו יהודי רוחני אבל באוקראינית שידבר אל לבם. המלחמה זה לא הזמן לספרות עמוקה, אלא זמן לציטטות שמרוממות את הנפש. וכאן בא לעזרתי ספר הפתגמים של רבי נחמן באוקראינית ובעברית בתרגומו של אדוארדו דוקס שיצא לאור שנה שעברה. בספר הזה יש חידוש גדול משום שאין כמעט ספרי יהודות בשפה האוקראינית. הזמנתי ספרים עבור החיילים גם הגנרלים שקיבלו ממני את הספר כאשר פוגשים אותי מברכים אותי בציטוטי רבי נחמן באוקראינית. אבל הכי מרגש אלה תגובות החיילים. חייל יהודי אחד שנמצא בחזית רחוקה נורא התרגש כשקיבל ממני את הספר בדואר הצבאי. "כאשר רק ראיתי את הכריכה ואת שם הספר: אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך זה עשה לי משהו. הרי אני נמצא במקום מאוד קשה ומסוכן והספר גרם לי לחשוב שאני נמצא בבית עם המשפחה – הספר ממש הוציא אותי מהחושך. כאשר פתחתי אותו זה שינה לי את המצב" – כך אמר לי החייל היהודי בחזית הרחוקה. אגב, רבי נחמן גם אמר שהכריכה של הספר יש לה תפקיד חשוב עבור הקוראים העתידיים – כריכה צריכה להיות מפוארת כך שרבי נחמן גם כן התעסק בשיווק ופרסום והספר הזה מוצלח מאד."

מה עוד עושה הרב הצבאי? – אנחנו שואלים

"רב צבאי תפקידו להרים את המורל, להיות עם האנשים במצבים קשים. בצבא אוקראינה משרתים כ1000 יהודים שזה בעצם מיעוט לא משמעותי בקרב 800 אלף חיילים. התפקיד שלי שונה מאד מתפקיד הרב הצבאי בצה"ל שם הוא אחראי על כשרות המטבח. אני דואג גם לציוד מציל חיים ועזרה מוראלית. אני לא יוזם, לא אומר לאנשים להתגיים או לא. אני בקשר עם הרבנים הצבאיים ברחבי עולם וכבר מתכננים להזמין כמה מהם לאוקראינה לכנס מיוחד.

בינתיים אני מוציא את הכסף שלי, אף אחד לא תומך בי. יש לי אישה ו9 ילדים יומיים לפני תחילת המלחמה הם נסעו לארץ. אני מחלק את הזמן: 3 שבועות באוקראינה ושבוע בארץ. " מספר ר׳ הלל.

פגשתי לאחרונה את הכומר הצבאי הראשי, ותוך כדי השיחה שהייתה
כמובן בשפה הרוסית הוא הכניס ביטוי (על פוטין) שהוא 'מחוצף'. הייתי כמובן בהלם. זו הרי מילה יהודית לחלוטין. אחר כך אמר עוד כמה מילים שהם יידיש וממש לא רוסית. שאלתי אותו: מאיפה אתה יודע להגיד 'מחוצף' ו'חוצפה'? הוא צחק. אני, כך אמר לי, ממוגילוב פודולב מחוז ויניצה על שפת הדנייסטר, אצלנו כולם דיברו אידיש…". אנחנו מאד מיודדים איתו. כאשר הוא פוגש בחייל יהודי שצריך סיוע או שרוצה קשר עם רב הוא מפנה אותו אלי ומבשר לי: מצאתי לך עוד
קלינט. יש לנו פרויקט גדול וחשוב לחיילי צבא אוקראינה שבעזרת השם נוציא לפועל יחד עם המופתי והכומר הראשיים עבור חיילי אוקראינה והעיקר שנזכה לקדש שם שמים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *