לאחר שארה"ב הכירה בהתנחלויות – המערכת הפוליטית גועשת

 לאחר שמזכיר המדינה האמריקני  הכריז כי ההתנחלויות בישראל אינן עומדות בסטירה לחוק הבין לאומי. במפלגות הימין בירכו על ההחלטה ואמרו כי מדובר בתיקון עוול היסטורי.

לאחר שמזכיר המדינה האמריקני  הכריז כי ההתנחלויות בישראל אינן עומדות בסטירה לחוק הבין לאומי. במפלגות הימין בירכו על ההחלטה ואמרו כי מדובר בתיקון עוול היסטורי.

נתניהו צייץ בטוויטר כי שוחח עם נשיא ארה"ב טראמפ והודה לו על  החלטתו "תיקנת עוול היסטורי", אמר לטראמפ. "מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה". נתניהו הסביר כי המהלך "לא מונע משא ומתן, להיפך – הוא מקדם את השלום כי אי אפשר לבנות שלום אמת על בסיס שקרים".

"הממשל האמריקני דחה היום באופן ברור את הטענה השקרית – שההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון מנוגדת ביסודה למשפט הבינלאומי", אמר נתניהו מוקדם יותר אמש. "ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי. המדיניות הזו מכירה בכך שהעם היהודי אינו זר ביהודה ושומרון. זכותנו על יהודה ושומרון נובעת בראש ובראשונה מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל".

"מדיניות הנשיא טראמפ צודקת גם בטענה שאלו שמערערים על חוקיות ההתיישבות הישראלית ביו"ש – לא רק שלא מכירים באמת ההיסטורית ובמציאות בשטח, אלא גם מעכבים כל אפשרות למשא ומתן ישיר לשלום", המשיך נתניהו. "קביעת חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון היא עניין לבתי המשפט בישראל ולא לבתי דין בינלאומיים מוטים. מערכת המשפט הישראלית הוכיחה את עצמה בנושא, ותמשיך להיות המקום הראוי ביותר לפסוק בעניינים אלה".

בכיר משרד החוץ לשעבר והמשפטן אלן בייקר, הגיב כי מדובר ב"שינוי טוטאלי של העמדה הרשמית של ארה"ב", אך בית המשפט הישראלי לא ימהר לאמץ את ההחלטה.

"עד עכשיו העמדה של ארה"ב הייתה מבוססת על חוות דעת משפטית של יועץ ממחלקת המדינה משנות ה-70 ולפיה ההתנחלויות לא חוקיות", אמר בייקר בשיחה עם חדשות 12. "היועץ התבסס על מבט מאוד צר של הדין הבינלאומי, וכעת זה מבוסס על ראייה רחבה הרבה יותר".

פרופסור רובי סיבל, מומחה לדין בינלאומי מהאוניברסיטה העברית, חלוק על בייקר ואומר כי"ארה"ב לא אמרה שההתנחלויות בלתי חוקיות כבר הרבה זמן. ב-78' הייתה חוות הדעת של מחלקת המדינה שהן לא חוקיות, אך בתחילת שנות ה-80 הם שינו את העמדה שלהם".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *