לאן נעלמה מערב אירופה בקרב על אוקראינה? ד"ר דרור מנור

אירופה המערבית ותפקידה במלחמה באוקראינה. מדינות אלה לא עושות כמעט כלום למענה לעומת ארה"ב שעושה הרבה. גם גרמניה בקרוב לא תשלח לה משלוחי נשק. המצב מצד מנהיגי מדינות מערב אירופה עגום מאוד בנושא המלחמה ועליהן לשנות אותו לאור המשך הפלישה האכזרית של צבאו של פוטין לאוקראינה

ידוע לכל כי אוקראינה זוכה במלחמתה לתמיכה רבה, גלויה וסמויה, ממדינות דוברות אנגלית, ובראשן ארה"ב בראשות הנשיא ג'ו ביידן, וכמובן משכנותיה המזרח-אירופאיות. אולם נשאלת השאלה מה עשתה אירופה המערבית למען אוקראינה. התשובה היא ברורה: כמעט ששום דבר. מדינות רבות בעולם רואות בעין לא יפה את חוסר העשייה של מדינות אירופה המערבית למען אוקראינה הנפגעת יותר ויותר מהפלישה הרוסית.

לאחר שבמשך עשר שנים התעלמו מנהיגי אירופה המערבית ממסעו האכזרי וחסר הפשרות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לעבר משטר דיקטטורי ואימפריאלי, הפלישה הרוסית רחבת ההיקף לאוקראינה תפסה אותם מופתעים ואפילו מזועזעים. אולם הזעזוע הזה נמשך מעט מאוד זמן. הנכונות של מדינות אירופה המערבית להתגייס במהרה על מנת לפעול למען אוקראינה הסתיימה במהרה. זאת לאחר שממשלות החברות באיחוד האירופי גילו שכדי לעצור את הכיבוש הרוסי של אוקראינה יאלצו האזרחים לשלם מחירים כלכליים שהם אינם מעוניינים בהם. כך למשל, הם יצטרכו לשלם יותר כסף על דלק, ואפילו יאלצו לוותר על חופשות בחו"ל או שיקצרו אותן באופן משמעותי.

לאחרונה הכריזה גרמניה כי מלאי ציוד החירום הצבאי שלה אזל, ולכן היא תיאלץ בתקופה הקרובה להפסיק לשלוח משלוחים לאוקראינה. מדובר במשלוחים בעלי חשיבות עליונה לצבא האוקראיני שממש זקוק להם על מנת להציל חיי אדם. כלכלנים ומומחים טוענים כי לפני מה שנראה לאחרונה, גרמניה לא תתנתק מהתלות הנרחבת שלה בגז הטבעי הרוסי. הגז הזה חשוב ביותר לכלכלה הגרמנית, ולקברניטי המדינה לא יהיה את האומץ הנדרש כדי לוותר עליו. זו שיכולה באמת לסייע לאוקראינה מבחינה צבאית היא גרמניה. להולנד ולבלגיה אין יכולות צבאיות משמעותיות שיכולות באמת לסייע לצבא האוקראיני. על ספרד ואיטליה בכלל אין מה לדבר. שתיהן מבולבלות למדי ורחוקות מבחינה גיאוגרפית מאוקראינה. צבא צרפת נחשב לצבא חזק ומשוכלל, אבל בינתיים לא נראה שיש סיכוי כלשהו שהוא יירתם לסייע לאוקראינה במלחמה כה סבוכה ואכזרית. דבריו של הנשיא עמנואל מקרון ריקים מתוכן ובלתי מחייבים בנושא הכאוב הזה. נדמה כי נשיא צרפת אינו מעוניין לסבך את ארצו בהרפתקאה צבאית שכזו.

מצד אחד, ארה"ב משקיעה מאמצים רבים כדי לבלום את התוקפנות הרוסית, תוך רצון עז להגן על יבשת אירופה ולשמור על סדר עולמי דמוקרטי; מצד שני, מנהיגי מדינות אירופה המערבית מוכנים להקריב את אוקראינה למען רוסיה כדי לקבל אספקת נפט, גז טבעי, מתכות, ובמיוחד שקט פנימי בזירה הפוליטית שהוא חשוב מאוד למנהיגים אלה, שאינם נרתמים במהרה לסייע לאזרחיה המסכנים של אוקראינה.

חשוב לציין שאת מלחמת יוגוסלביה בשנות התשעים של המאה הקודמת לא הפסיקו מדינות מערב אירופה. זו שהפסיקה אותה הייתה ארה"ב תחת הנהגתו של הנשיא ביל קלינטון שהפעיל כוחות צבאיים רבים במלחמה העקובה מדם שגבתה קורבנות רבים. גם במלחמת רוסיה-אוקראינה רק ארה"ב בהנהגתו של הנשיא ביידן היא זו שמנסה לבלום את הצבא הרוסי תחת הנהגתו האכזרית של הנשיא פוטין. לעומת זאת, במדינות מערב אירופה יש קולות רבים בקרב המנהיגים והאזרחים המסרבים "למות למען הצלתה של אוקראינה".

אין ספק כי על אירופה המערבית להשקיע מאמצים רבים על מנת לסייע לאוקראינה, אשר סובלת מאוד מהפלישה הרוסית. כל מה שנעשה עד עכשיו מצדן של מדינות אלה למען אוקראינה לוקה בחסר ומצומצם למדי. לעומת זאת, אוקראינה היא זו שלוחמת ללא חת למען אירופה ליברלית ודמוקרטית. אולם היא נהרסת יותר ויותר בקרבות מרים מול צבאו האכזרי של נשיא רוסיה פוטין הרוצה בכל מחיר להשתלט מחדש על הרפובליקות שפרשו מברית המועצות לאחר נפילת הקומוניזם בשנת 1990. חבל שרק ארה"ב בראשות הנשיא ביידן היא משענתה העיקרית של אוקראינה, ולא מדינות מערב אירופה שיכולות לסייע לה הרבה יותר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *