לא רק בתל אביב: באירופה מצפצפים על הקורונה – ד"ר דרור מנור

בעקבות הרגיעה בקורונה: האירופאים מצפצפים על הריחוק החברתי

לאחרונה אנו עדים לתופעה מטרידה ביבשת אירופה: ההקלות במסחר ובתחומי החיים השונים, כולל מזג האוויר החם והנעים, גרמו לרבים מתושבי מדינות אירופה לצאת בהמוניהם מהבתים. כך נוצר מצב שהריחוק החברתי נעלם באופן מוחלט. מאות אלפים החלו להצטופף בשווקים ובפארקים השונים. הדבר מדאיג מאוד את ארגון הבריאות העולמי. בכירים בארגון מזהירים כי אסור לחגוג, אלא להיערך לגל השני, כיוון שמגפת הקורונה עדיין לא הגיעה לסיומה.

מומחים מאגף אירופה בארגון הבריאות העולמי טוענים כי המשמעת התרופפה במדינות רבות ביבשת אירופה; מזג האוויר חם מאוד השנה; המדינות הנהיגו סידורי יציאה מהירות מדי מהסגר. עניינים אלה עלולים להוביל בקרוב לגל שני של מגפת הקורונה אשר פגעה קשות ביבשת בחודשים האחרונים. על כן, המומחים מדגישים כי על מדינות אירופה להיערך כמו שצריך ולא לחגוג ללא סוף כפי שהדבר בא לידי ביטוי כעת. עיקר השאננות האירופאית באה לידי ביטוי באיטליה, צרפת ובריטניה.

דוגמא בולטת להתרופפות המשמעת היא בריטניה. ברוב הערים הגדולות בממלכה המאוחדת, וכמובן בעיר הבירה לונדון, כמעט שלא מתקיים ריחוק חברתי הנדרש במצב הקיים. אזרחים רבים יצאו במהלך החלק השני של חודש מאי לשווקים ולפארקים ובילו בהם זמן רב. הם רצו לפצות את עצמם על הזמן שאבד. בנוסף, חופי הים בממלכה, בעיקר בחלקה הדרומי, היו מלאים מאוד במתרחצים שלא הקפידו על התקנות הדרושות. אחד הדברים שתורם רבות להתרופפות המשמעת ולחוסר הקפדה על הנהלים הוא מזג האוויר החם והנעים הפוקד את הממלכה. נדמה כי הממשלה בראשות בוריס ג'ונסון איננה מייחסת את החשיבות הדרושה לנקיטת הצעדים הדרושים כדי למנוע את הגל השני של מגפת הקורונה. מה שחשוב לה הוא שהכלכלה הבריטית על ענפיה השונים תחזור במהירות למסלול.

בגרמניה נראה גם כי הבלגן חוגג, ורבים מהתושבים אינם שומרים כלל על הנהלים ומתנהגים כאילו הקורונה חלפה לה מהעולם. על כן, המונים ניצלו את סוף חודש מאי ואת מזג האוויר הנפלא על מנת להצטופף בפארקים ובשווקים, וליהנות בברים, במסעדות ובבתי-קפה. הזלזול בנהלים קשור במידה רבה לדבריה של הקנצלרית אנגלה מרקל לפיהם גרמניה עברה עד עכשיו את מבחן הקורונה. דוגמא בולטת להפקרות המוחלטת היא עיר הבירה ברלין, שתושביה חוגגים ולא נוהגים לשמור כלל על ריחוק חברתי שכה נחוץ בתקופה שכזו.

בצרפת, שבה מגפת הקורונה עדיין חוגגת, רבים מהתושבים פעלו בניגוד להנחיות הממשלה, ובמיוחד לא הקפידו על ריחוק חברתי. למרות שברחבי פריז יש אחוז גבוה של נדבקים בנגיף הקטלני, מספר רב של תושבים צפצפו על כל הנהלים המקובלים ויצאו להצטופף ברחובות העמוסים של עיר הבירה. רק אחוז קטן מקרב התושבים טרח לחבוש מסכה על פניו במצב הקיים. דבר זה עלול לעלות לפריז ביוקר. בינתיים לא נראה כי הממשלה הצרפתית נוקטת צעדים כלשהם נגד האזרחים המפרים את הנהלים הדרושים.

חשוב לציין כי דווקא בספרד ובאיטליה, אשר סבלו מקורבנות רבים כתוצאה ממגפת הקורונה, חל שיפור ניכר ומצבן השתפר במידה ניכרת במהלך חודש מאי. מספר הנפטרים ממחלת הקורונה הצטמצם מאוד לאחרונה, וכך גם מספר החולים. ברור כי על כל מנהיגי אירופה, כולל המדינות הגדולות והחזקות שאמורות לשמש דוגמא, לעשות כל מאמץ ולנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי למנוע את גל ההתפרצות השני של מגפת הקורונה. על אותן מדינות לצאת בקמפיין רחב היקף שיבהיר לתושבים עד כמה מסוכנת המחלה, וכי לא מדובר ב"שפעת קלה", כפי שנהוג לחשוב לעיתים. התושבים חייבים להבין כי אי שמירה על הנהלים: חבישת מסכה, שמירה על היגיינה וריחוק חברתי עלולה להוביל תוך זמן קצר לעלייה תלולה למדי של התחלואה והתמותה כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה בקרב מדינות יבשת אירופה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *