להחזיר את החרדים לשמאל • דב הלברטל

זו ההזדמנות שהחרדים יחזרו לברית ההיסטורית עם מפא"י, ובגלגולה העכשווי, עם גוש השמאל. אפשר להקים קואליציה בחמש דקות. ואלו יהיו חמש דקות מכוננות, בעיקר עבור החרדים: ארבעים וארבעה המנדטים של גוש השמאל, יחד עם שבעה עשר מנדטים של החרדים, וביחד – ששים ואחת מנדטים.

זו ההזדמנות שהחרדים יחזרו לברית ההיסטורית עם מפא"י, ובגלגולה העכשווי, עם גוש השמאל. אפשר להקים קואליציה בחמש דקות. ואלו יהיו חמש דקות מכוננות, בעיקר עבור החרדים: ארבעים וארבעה המנדטים של גוש השמאל, יחד עם שבעה עשר מנדטים של החרדים, וביחד – ששים ואחת מנדטים.

מי יודע אם תשוב אי פעם הזדמנות כזו. כי למרות שהרוב המכריע של החרדים מזוהה עם הימין הפוליטי, האידיאולוגיה האמיתית של החרדיות היא שמאלנית. הרב שך דיבר על השבועה שלא למרוד באומות. שלא להפר את החוק הבינלאומי. להחזיר שטחים תמורת שלום, כי אחרת נעמוד נגד כל העולם. וזה מה שקורה היום.

הרב שך בז למדיניות של 'אף שעל', וראה בה מהלך מסוכן של פרחחים ויהירים, המאמינים בכוחי ועוצם ידי, שיביא לשפיכות דמים ושנאת האומות. הרב שך גם טען, שאם יש גוי אחד בעולם שקר לו בחורף, בגלל מדיניותה הימנית של מדינת ישראל המביאה לחרם, זהכבר נחשב מרידה באומות. זו האידיאולוגיה האמיתית של החרדים, ולא כטעותו של הרוב המכריע.

אז זו יכולה להיות שעתם היפה של החרדים. לחזור בתשובה קולקטיבית, ולהשיב עטרה ליושנה. בחזרה למתינות ולשמאל הפוליטי. חזרה מתוך עמדת כוח פוליטית. גנץ ייתן הכול לחרדים. גם רב לכל אוטובוס, אם רק ידרשו.

אין שום בעיה לשבת עם לפיד. לפיד לא אנטישמי. הוא גם לא סוג של כופר. דווקא החרדים ישבו כבר עם גדולי הכופרים. עם שולמית אלוני ויוסי שריד. הם הטיפו נגד אלוקים. הם היו אתאיסטים בהכרה. והחרדים ישבו איתם, ועוד איך. לפיד הוא סוג של תינוק שנשבה, שאין לו דבר נגד החרדיות. הוא רק בעד 'חיה ותן לחיות'. אני לא בא לסנגר על מה שהוא עשה. אבל הוא לאין ערוך טוב יותר מאלוני ושריד.

הסגנון המתלהם והאובססיבי של ליצמן, שבשום אופן לא נשב עם לפיד, הוא עצמו סוג של כפירה באידיאולוגיה החרדית. זו החרדיות הפרגמטית, שמכירה במדינה דה פקטו, כדי לאפשר תקציבים לעולם הישיבות ולקהילה החרדית, ולא משנה עם מי יושבים. וזה דבר קיומי. ללפיד גם ממילא לא תהיה השפעה על ההרכב הזה. גנץ הוא דתי לשעבר.אשכנזי הוא מסורתי. יעלון חובב חרדים. הם אלה שישפיעו.

ומה האלטרנטיבה? שהחרדים יהיו באופוזיציה, ולא יקבלו כלום? שהרפורמים ישלטו, ושתהיה תחבורה בשבת וגיור שלא כהלכה ונישואין אזרחיים? שהחרדים יהיו בקואליציה רחבה, בה לא תהיה להם שום השפעה כי לא יצטרכו אותם? לא רק שאפשר לשבת עם לפיד, אין שום בעיה לשבת גם עם הערבים. ממתי יש לחרדים בעיה לשבת עם ערבים?

אבל בעיקר העניין האידיאולוגי. זו ההזדמנות לשוב לאידאולוגיה החרדית האמיתית של שמאל. האידיאולוגיה המתונה הראויה ולא הכהניסטית והפשיסטית שבה תומכים כה רבים מהחרדים.

אז זו התשובה הקולקטיבית לימים הנוראים. להקים קואליציה של שישים ואחד עם גוש השמאל בתמיכת הערבים. לקבל כל מה שרוצים. לחזור למה שהיינו. וכל זה אפשרי, בחמש דקות.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. בהחלט

    מהרבה סיבות טובות ראוי לעשות את זה ולהתרחק מהימין הלאומני. הצרה שדרכה שלהפוליטיקה החרדית כבר ממזמן לא נקבע ע"י גדולי ישראל אלא ע"י פוליטקאים ועיתונאים חרדקים אשר יותר מתענינים בלחבר את הציבור למדינה מאשר לשמור על הגחלת האמונית

    חגי |
    הגב
  2. כמה שטויות בפוסט אחד. שרבוב הזוי של מילים בלי קשר. אם רצית קצת תשומת לב - הנה, קיבלת.

    כמה שטויות בפוסט אחד. שרבוב הזוי של מילים בלי קשר. אם רצית קצת תשומת לב – הנה, קיבלת.

    שלמה לוין |
    הגב