ליברמן התכוון לפגוע בחרדים: דיון סוער בועדת הכספים על גזירת החד פעמי

הדיון בוועדת הכספים בנושא מיסוי הכלים החד פעמיים יצא מכלל שליטה לאחר הזעם של חברי הכנסת החרדים על שר האוצר ליברמן.

הדיון בוועדת הכספים בנושא מיסוי הכלים החד פעמיים יצא מכלל שליטה לאחר הזעם של חברי הכנסת החרדים על שר האוצר ליברמן.

תחילה דיבר ח"כ עופר כסיף: "פרופ' דניאל הורנשטיין שמומחה בתחום, אמר שכדי שיצור רב פעמי יהיה פחות מזיק לסביבה, כלי צריך לשמש בין 50 ל-100 פעמים. זאת אומרת שאם השימוש הוא פחות מזה, הוא מזיק יותר מהחד פעמי. בדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת נאמר שהמיסוי פועל בצורה רגרסיבית, תוך פגיעה קשה יותר באוכלוסיות. לפי נתוני הממ"מ מי שמשתמש יותר בכלים אלה הם הציבור הערבי והחרדי, זאת אומרת שהמיסוי הוא רגרסיבי. אני מציע שאת אותם 600 מיליון הכנסות הצפויות בשנה, ישקיעו באוכלוסיות אלה. לפחות בסבסוד של כלים חד פעמים מתכלים עבורם, שישקיעו את הכסף במחקר ויצור של כלים חד פעמיים שלא יזיקו".

ח"כ ינון אזולאי כעס על ליברמן ואמר: "אתם ממוטטים עסקים, לוקחים להם את הכסף על מלאי, בטרם אישרנו את התקנות. ההליך הוא לא נכון ולא תקין. 2 מ"מ – איך קבעתם? ברוב מדינות העולם זה לא הולך על מילימטרים, לא יכול להיות שתמסו כלי פלסטיק רב פעמי. בחנתם 35 מהפריטים, אני מציג פה פריטים אחרים, כנראה שהבדיקה לא הייתה מקיפה. עשיתם שימוע? שמעתם את הגורמים השונים? אמרתם ששנתיים עבדתם על המתווה, והבאתם את זה עם כ"כ הרבה חורים. יש לקחת את זה חזרה, לעשות בדיקה, וקודם כל לפעול בהסברה, לרכוש מדיחים למעונות וכדומה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר "אמרתי בתחילת הדיון שיש כנראה מגוון של כלים שעל התפר בין חד לרב פעמי, ואנחנו כוועדה נצטרך לתת על זה את הדעת, בתוך הצו".

יובל לסטר, סמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה אמר: "לעניין העובי ביצענו בדיקות מקדמיות של רב פעמי וחד פעמי, השווינו זאת לנתונים שקיבלנו ממומחים מהעולם. מבחני העובי סימנו את הרוב המכריע של כלים רב פעמיים. יש מספר כלים רב פעמים שנכנסים בכלל העובי שנקבע ואנחנו בוחנים אמצעים לתת לכך מענה, נשמח שהוועדה תאפשר לנו לחשוב על אופציות. המדד הכי טוב הוא מדד העובי, בחנו תקנים בכל העולם".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג הבטיחה שבתוך כמה שנים כבר לא יהיו חד פעמי: "יש כמה כלים שעומדים על 1.85 מ"מ בערך, קרוב לרף. אנחנו רוצים לתקן זאת. לגבי הכלים שאתם קוראים להם חד פעמי, הם מגיעים לאותן מטמנות, הם גורמים לאותו נזק. מה שמתכלה כביכול, גורם לאותו נזק".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד אמר: "גם שאנחנו באים לתקן את העולם, זה צריך להיות עם חמלה, לא יכול להיות שמביאים שינוי כ"כ דרמטי בלי שהיה דיון בוועדה, מי שיפגע זו אותה אימא שתצטרך לשטוף כלים שעה וחצי בערב. ברור לכולם שהדבר יפגע דווקא באוכלוסיות שיותר קשה להם, ואין להם מדיח בבית. אנחנו רואים חורים ברפורמה והמס הזה, לכן יש להקפיא זאת עד לבירור יסודי מהעניין. ברור לי שזה מס שאמור להכניס כסף יותר מתועלת סביבתית. בנימוק של משרד האוצר בהליכים המשפטים, הם מציינים כי אפשר לדחות את הכניסה לתוקף, כי כל חודש זה הכנסה של 50 מיליון ₪. צריך להשתמש בכסף לסבסוד מדיחי כלים, למחקר של מחזור כלים שכן מתכלים. תמסו לפי אחוזים, שהעשירון העליון ישלם מס על החד פעמי היקר שהם קונים, למה לפי משקל שהאוכלוסיות החלשות ישלמו הרבה יותר באחוזים? אני מסכים שדרוש כאן טיפול, אבל זה גורם לצרכן לשלם בריבית דה ריבית".

ח"כ אחמד טיבי הביע אף הוא התנגדות להעלאת החד פעמי: "צריך מרווח זמן במצב של מס כזה שפוגע במשפחות מרובות ילדים. 70 אחוז מהצריכה היא ביתית, לכן הפגיעה היא במשפחות שבחרו להשתמש בכלים חד פעמיים כי זה קל יותר וזול יותר. אני חושב שיש לקחת בחשבון את השיקול הסביבתי והבריאותי, אבל יש אנשים שהשיקול של גמירת החודש בכבוד הוא החשוב ביותר לגביהם, קיום יום יומי. המיסוי פוגע גם במשפחות חרדיות וגם ערביות. ההכנסה לאוצר המדינה היא 600 מיליון ₪, בלי להשקיע בפיצוי ישיר של המשפחות הניזוקות, גם בקרב ערבים שהם 14% מהמשתמשים בכלים חד פעמים, וגם בחרדים שהם כ-27 אחוז. יש את נושא העובי, יש את הנייר ויש פלסטיק, ממסים את הכל. יש פה כוס שעשויה מתירס, וצלחת שעשויה מסוכר, ואין לזה ביטוי".

ח"כ משה גפני מדגל התורה הטיח ביקורת קשה כלפי הממשלה ואמר: "אנחנו עוברים סדרה של חוקים ותקנות, שעיקרם היה בחוק ההסדרים וממשיך כעת, כל החוקים האלה יש להם אידאולוגיה, העלאת גיל הפרישה זה תוחלת החיים, גודש זה העומס, אבל לכל יש מחנה משותף אחד – האוצר מקבל כסף. הם באו אלי עם הדברים האלה שהייתי יו"ר ועדה. שמדברים על כלים חד פעמיים, שכחו שהיו מחלות, שהיו משפחות עניות שהתקשו בלי זה, אז הם ישתמשו בכלים רב פעמיים וישטפו, ולא יהיה להם כסף למדיח, כי המדינה רק לוקחת, ובעיקר מהחלשים. הייתי איש סביבתי ואני נשאר כזה, היה צריך למצוא פתרון גם לסביבה ולבריאות וגם להם. עשה שר האוצר צעד, בלי להתייחס, ואל תגידו לי שהוא לא התכוון לחרדים, זה גם נאמר בשיחות כאלה ואחרות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *