למרות החום: הקורונה מכה בשיא הכוח בברזיל – ד"ר דרור מנור

אשם העיקרי במצב הוא נשיא ברזיל, ז'אור בולסונארו. משרד הבריאות ומנגנוני הרפואה במדינה הזהירו אותו רבות מפני התפשטות מגפת הקורונה, אבל שום דבר לא עזר. הנשיא, הידוע ביהירותו הרבה, התעלם מהמצב, הפגין זלזול ללא הפסקה, התעקש להגדיר את הנגיף הקטלני כ"שפעת קלה"

לאחרונה אנו עדים למכה הקשה שספגה ברזיל כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה ברחבי המדינה. זאת כתוצאה מהשילוב של מערכת בריאות לקויה ורופפת ומתן דוגמא אישית רעה וחסרת אחריות מצדו של הנשיא ז'איר בולסונארו. שילוב קטלני זה גובה מברזיל מחיר יקר בחיי אדם, והמצב רק הולך ונעשה גרוע מיום ליום.

עד עכשיו נספרו מעל ל- 12,000 נפטרים בברזיל. נכון שמדובר בפחות מאשר במספר מדינות אחרות, אבל בניגוד למצב ההולך ומשתפר בהן המצב ברחבי ברזיל רק הולך ומחמיר, כאשר מומחים מזהירים כי מספר הנפטרים במדינה צפוי לעלות. מספר החולים המאומתים עבר את ה- 170 אלף. היות ומערכת הבריאות בברזיל נחשבת לגרועה וכושלת, המדינה מתקשה לתת לתושבים מענה רפואי הולם שיבלום את התפשטות המגפה. בנוסף, ניצבת ברזיל במקום ה- 126 בעולם בבדיקות הקורונה. הדבר מראה כי יש ברחבי המדינה מספר רב של חולים שהרשויות אינן יודעות עליהם כלל. סביר להניח שמדובר בעיקר בתושבי כפרים ואזורים נידחים, שברובם לא פועלות מרפאות כלל. המצב כה קשה עד כי הרשויות נאלצות לעיתים לחפור קברי המונים בבתי הקברות בשל המספר הגדול של המתים.

המצב הקשה שאליו נקלעה ברזיל לא נוצר סתם כך. מדובר במדינה ענקית שמונה מעל למאתיים מיליון איש, שרובם חיים מתחת לקו העוני בתנאים ירודים ביותר. רבים מהתושבים מרוויחים משכורות זעומות שאינן מספיקות להם ולמשפחותיהם. מערכת הבריאות במדינה הייתה לקויה ובלתי מתפקדת הרבה לפני התפרצות נגיף הקורונה. בתי-החולים קורסים מעומס, כאשר אין מספיק מיטות אשפוז ומכונות הנשמה. חולים רבים אינם זוכים לטיפול כלל, והרופאים חייבים לאלתר ולהנשים חולים באמצעות מנשמים משקיות פלסטיק. בתי-חולים רבים, כולל בערים הגדולות, נמצאים על סף קריסה, ואינם מסוגלים לקלוט חולים נוספים. חבל ששלטונות ברזיל הזניחו בצורה כה פושעת את מערכת הבריאות במדינה במשך שנים רבות.

הרשויות במדינה התייחסו להתפשטות נגיף הקורונה בזלזול רב עוד בשלב הראשוני של המגפה. אמנם הפארקים, החנויות, הקניונים ובתי-הספר נסגרו לפני מספר שבועות, והוחלט על חבישת מסכות לכלל האוכלוסייה, אך רוב התושבים לא טרחו כלל למלא אחר ההנחיות שנקבעו על ידי השלטונות. רבים לא שמרו כלל על היגיינה, כולל שטיפת ידיים ושימוש בכפפות. בנוסף, שלטונות ברזיל לא הטילו סגר מלא, אשר יכול היה לצמצם במידה רבה את התפשטות המגפה ולהציל את חייהם של אנשים רבים. יש לציין כי למרות הטמפרטורות הגבוהות בבריזל – הקורונה ממשיכה להכות במדינה – מה שמלמד כי הקורונה משתוללת גם בחום.

האשם העיקרי במצב הוא נשיא ברזיל, ז'אור בולסונארו. משרד הבריאות ומנגנוני הרפואה במדינה הזהירו אותו רבות מפני התפשטות מגפת הקורונה, אבל שום דבר לא עזר. הנשיא, הידוע ביהירותו הרבה, התעלם מהמצב, הפגין זלזול ללא הפסקה, התעקש להגדיר את הנגיף הקטלני כ"שפעת קלה", והוא נותן עד היום דוגמא אישית רעה לתושבי ברזיל. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהוא נוהג להופיע בפומבי כשהוא אינו חובש מסכה, לוחץ ידיים ומתחבק עם תומכיו, פיטר את שר הבריאות לואיז אנריקה מנדטה מתפקידו לאחר שתמך בהטלת סגר, ואף קרא למושלי מדינות המחוז לבטל את מגבלות התנועה שנקבעו כדי להציל את הכלכלה הברזילאית.

ברור לכל כי יש להדיח במהירות את הנשיא המושחת והיהיר בולסונארו. הרשויות חייבות לקחת את עצמן בידיים ולמצוא פוליטיקאי ישר והגון שייקח את המושכות ושיוכל להוציא את ברזיל מהמצב הקשה שאליו היא נקלעה. ייתכן כי הנשיא יודח בעתיד הקרוב בעקבות פרשה חמורה אשר מאיימת על עתידו הפוליטי. בית המשפט בודק קלטות שנטען בהן, כי בולסונארו פיטר את מפקד המשטרה הפדרלית, מאוריסיו ואלז'ו, וניסה להחליף קצינים בכירים נוספים בארגון, כדי למנוע חקירה נגד כמה מבני משפחתו, בחשד לשחיתות. צריך לקוות שהמצב בברזיל ישתפר, ושהנשיא ישכיל לנקוט בצעדים הנכונים לצמצם את ממדי מגפת הקורונה במדינה. אולם לפי המצב הקיים, הסיכוי לכך הוא קטן מאוד.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. פחות מאחוז ביחס לאכלוסיה הכל זה יחסי

    ככה זה שאין מספיק על מה לדבר.

    א |
    הגב