לפיד ובנט הציפו את הרשת סביב סוגיית חוק הגיוס

בעד ונגד: לפיד ובנט הציפו את הרשת סביב סוגיית חוק הגיוס – בנט: לפיד נכשל בסוגיית הגיוס – האח לשעבר, לא נותר חייב

יו" יש עתיד יאיר לפיד ונפתלי בנט  הציפו את הרשת בפוסטים סביב חוק הגיוס, לאחר שבנט פרסם את תוכניתו להורדת גיל פטור הגיוס ל-21  על מנת לשלב את בחורי  הישיבות בשוק העבודה.

 

לפיד  תקף את מתנגדי הגיוס כתב בדף הפייסבוק שלו: "למתנגדי חוק הגיוס יש תמיד אותה טענה (האחרון היה שלמה פיוטרקבסקי הבוקר בידיעות): עזבו אתכם משטויות, הם מודיעים בלעג, אף חרדי לא יתגייס אם הוא לא ירצה. שום חוק לא יכול לכפות על החרדים גיוס. הטענה הזו מקוממת, ובעיקר לא נכונה. היא מקוממת מפני שהיא אומרת בעצם שאין דבר כזה בישראל חוקים. אם החוקים הם משהו שאתה יכול לבחור לא לקיים, אז הם לא חוקים. הם פשוט הצעות מנומסות שלאזרחים מותר לא לקבל. גם הבן שלי לא ממש רצה לבלות שלוש שנים בתוך טנק, אבל אף אחד לא שאל אותו. בגלל זה קוראים לזה ״חוק שירות בטחון חובה״ ולא ״חוק שירות בטחון בבקשה בבקשה תעשו טובה ואל תגידו שלא בא לכם".

לפיד המשיך וכתב "הנס היחיד הוא שהאזרחים החילונים, הדתיים והמסורתיים במדינה הזו עדיין לא החליטו שגם הם מפסיקים לציית לחוקים שלא מוצאים חן בעיניהם. למה בעצם מותר לממשלה לכפות על החילונים לשלם מיסים רק כדי שנתניהו יוכל להחזיק את הקואליציה שלו? הם יכולים לקום בבוקר ולהגיד לעצמם שנמאס להם שהכסף שלהם משמש כדי לשלם למפלגות שאומרות לנו שהילדים שלנו שווים פחות. במקום להעביר למס-הכנסה את מה שאנחנו חייבים, נודיע שמבחינה מצפונית אנחנו לא יכולים לשלם יותר אפילו אגורה אחת. גם לנו יש ערכים. אם זה נשמע לכם מופרך, אני רוצה להזכיר שחוקי המס בישראל עוסקים רק בכסף. סוגיית הגיוס עוסקת בחיים ומוות".

"הטענה גם לא נכונה, פשוט כי העובדות אחרות. אחרי שהעברנו את חוק הגיוס המקורי, ב-2014, היתה עצירה מסויימת בגיוס החרדים. הפוליטיקאים שלהם (שהיו אז באופוזיציה), חגגו. ״אמרנו לכם!״ הם צהלו, ״אמרנו לכם שזה לא יעבוד!״ עניתי להם אז שעדיף שיחכו. ידענו מראש שתהיה תגובת מחאה לחוק, אבל צפינו שהיא תעבור תוך שנתיים שלוש. למעשה זה לקח פחות מזה. אחרי הנסיגה הראשונית מספרי הגיוס בקרב החרדים החלו לעלות ומאז הם עולים באופן עקבי (למרות שעדיין לא מספק). מה שהיה מרשים עוד יותר, היה הגל הגדול של יציאה לעבודה אצל גברים חרדים. מרגע שהוסר מעליהם האיסור לעבוד, התברר שהם רוצים מה שרוצה כל אחד מאתנו: לפרנס בכבוד את עצמם ואת ילדיהם".

יו"ר יש עתיד המשיך וכתב "מאז, למרבה הצער, השתנו התנאים. נתניהו פירק את הממשלה, הלך לבחירות והקים ממשלה חדשה עם החרדים. הממשלה הזו ביטלה את חוק הגיוס ועצרה את כל תוכניות ההכשרה-לעבודה שהקמנו לגברים החרדים. את הכסף שנחסך הם העבירו שוב לקצבאות ותמיכות. התוצאה המצערת היא שכבר שלוש שנים יש ירידה במספר הגברים החרדים שיוצאים לעבוד. העקרון, לעומת זאת, הוכח מעל לכל ספק: כל עוד יש חוקים מתאימים ויש מי שמוכן לאכוף אותם, הציבור – כולל הציבור החרדי – מציית להם.

לפיד הוסיף "החרדים אינם אוייבים. הם אזרחים ישראלים. זה אומר שיש להם את כל הזכויות של אזרחים ישראלים, אבל גם את כל החובות. את חוק הגיוס צריך להעביר, ואחר כך צריך לוודא. שתהיה לו אכיפה כמו כל חוק אחר. אם זה יקרה, יתברר לכולם שהם דווקא כן מתגייסים. בדיוק כמו כולנו".

"ונסיים בהודעה", כתב לפיד "הפוליטיקאים החרדים נוהגים להתחיל ולסיים כל ויכוח איתי בזעקות ״שנאת חרדים! שנאת חרדים!״ תתבגרו. אף אחד לא שונא אתכם. אתם אפילו יודעים את זה היטב. כל זעקות ה״הסתה! הסתה!״ האלה נועדו למטרה אחת: למנוע את האפשרות שתיאלצו לקיים דיון רציני בנושא שהוא מאוד לא נוח מבחינתכם. כן, עלינו על הטריק שלכם. אפשר להתקדם?".

יו״ר הימין החדש, נפתלי בנט הגיב ללפיד וכתב כי, ״חוק הגיוס שלפיד מקדם הוכח ככישלון, גיבשנו תכנית שמשחררת אותם לצאת לעבוד ולרכוש השכלה״.

בנט המשיך ״חוק הגיוס שלפיד כל כך מקדם הוכח ככישלון, שלא רק שלא מגייס חרדים, אלא מאלץ את אותם חרדים לחיות בעוני ובתלות לאורך כל חייהם.

לסיום, הוסיף בנט: "התכנית שלי משחררת אותם לצאת לעבוד, לרכוש השכלה ועבודה איכותית בגיל שעדיין אפשר, ולצד זה מעניקה תגמול ראוי לחיילי החובה בצה״ל של 3000 ש״ח, חילונים, דתיים, חרדים – כל מי שמשרת בצה״ל. זו הדרך החכמה לפתור את הבעיה״.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *