לראשונה בהיסטוריה: רבה של ברלין נשא נאום יהודי נלהב ביום השואה, למרגלות שער הניצחון

במעמד בכירי הפרלמנט הגרמני, רבה של ברלין נשא נאום יהודי נלהב, למרגלות שער הניצחון, ששימש כסמל לכוחם של הנאצים בימי החושך

במעמד בכירי הפרלמנט הגרמני, רבה של ברלין נשא נאום יהודי נלהב, למרגלות שער הניצחון, ששימש כסמל לכוחם של הנאצים בימי החושך.

"כאן, במקום הזה, היה מקור החושך והרוע. דווקא פה, אנחנו עומדים יחד ואומרים עם ישראל חי!" – כך הכריז הערב, רבה של ברלין, הרב יהודה טייכטל, בנאום אמונה מיוחד בשער בנדרבורג – ששימש כסמל לכוחם של הנאצים בימי החושך הארורים של השואה האיומה.

נאומו של הרב טייכטל התקיים במסגרת אירוע מיוחד של מצעד החיים, הנערך לראשונה למרגלות השער, המשמש כאחד מסמליה הבולטים של גרמניה. במהלך הערב נשאו גם דברים נציגים בכירים מהפרלמנט הגרמני – הבודנסטאג, וכן חברת הכנסת רות וסרמן לנדה ומר מישל גוראריה, ראש מצעד החיים באירופה.

"כשאומרים, 'זכור, לא נשכח'", המשיך הרב בנאומו, "צריך לדעת שמלבד הזיכרון החשוב, מוכרחים גם להתמקד בעשייה. לעשות, לפעול, לבנות, להרחיב, לחזק את היהדות. כמו שהרבי מליובאוויטש אמר שאיפה שהיה חושך – צריך להביא אור, איפה שהיה רע – צריך להביא טוב, איפה שהיה שנאה – צריך להביא אהבה.

"לכן כולנו צריכים לקחת החלטה מהיום הזה: לעשות עוד מעשה טוב ועוד מעשה טוב, כמו שהיהדות מבקשת מאתנו. כאן בגרמניה ובכל מקום. זו התשובה לנאצים שחיפש רק רוע. אנחנו צריכים לעשות עוד דבר טוב, אור הפצת אור. זו הדרך שלנו, וזה המסר שלנו".

נאומו של הרב שודר בכלי התקשורת של גרמניה וגרם לקידוש השם גדול.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שוב פעם נפלתם בפח של חב"ד :-)

    הרב טייכטל הוא לא רבה של ברלין, תפסיקו לאפשר לחבדניקים להטעות אתכם.
    הרב טייכטל הוא שליח חב"ד בברלין, ולא רבה של ברלין.
    יש לברלין רב רשמי.

    ליבא |
    הגב