מאות חברות נדל"ן צפויות לקרוס בחודשים הקרובים

מורגשת ירידה ברכישות דירות כתוצאה מחוסר ביטחון תעסוקתי בשוק העבודה

אפרת שגב סמנכ"ל מנהלת אגף כלכלה מידע ומחקר טוענת כי: "במידה ולא יהיה שיפור בתנאי האשראי, ובהיעדר ההכרה בקורונה ככוח עליון, המגמות כיום בשוק הנדל"ן צפויות להוביל לקריסה של מאות חברות בחודשים הקרובים".

על פי סקירה חדשה של דן אנד ברדסטריט שפורסמה היום אנו עדים למגמות קשות בענף הנדל"ן: עליה משמעותית של למעלה מ- 50% בבקשות לאשראי חוץ בנקאי לאור הקשחת תנאי האשראי של הבנקים.

להערכת החברה בין 1500 – 2000 פרוייקטים נעצרו בעת האחרונה בשל קשיים תזרימים והעדר נגישות למקורות מימון – מרביתם פרוייקטים למגורים אך גם פרוייקטים של משרדים
כ-500 פרוייקטים מוצעים למכירה במחירים הנמוכים בשיעור של 10%-15% ממחירי המחירון. במחירי הפסד ובחוסר כדאיות כלכלית.

ענף הבניה נמצא כיום בתפוקה של פחות מ-50%, על כן צפויים עיכובים במסירות של פרויקטים רבים.

הענף חווה בימים אלה שיבוש בפעילות בצל משבר הקורונה. זאת לאחר ששנת 2019 הייתה שנה מאתגרת בענף בפני עצמה, במהלכה הענף התייצב על היקפי פעילות נמוכים יותר בהשוואה לשנים קודמות, הן מבחינת התחלות הבניה (כ-51,000 התחלות בניה בשנת 2019, בהשוואה לנתון השיא של כ-56,300 התחלות בניה בשנת 2016) והן מבחינת מספר דירות חדשות שנמכרו בשוק החופשי, בנטרול דירות מוזלות של מחיר למשתכן (כ-23,200 אלף דירות חדשות שנמכרו במחירי שוק בשנת 2019, בהשוואה לנתון השיא של כ-36,000 דירות חדשות שנמכרו בשנת 2015).

הענף סובל החל מ-22.03.2020 ממחסור בכוח אדם בסך 50,000 עובדים בעקבות הסגר בשטחי הרשות הפלשתינאית.

מורגשת ירידה ברכישות דירות כתוצאה מחוסר ביטחון תעסוקתי בשוק העבודה, מהתייקרות הריבית על המשכנתאות מצד הבנקים וממגבלות התנועה במשק.

כתוצאה מהמגמות הענפיות, על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, נרשמה עליה ברמת הסיכון של הענף, כאשר ברקע טרם הוכרה הקורונה ככוח עליון כגורם המצדיק איחור במסירת דירות. כך, אנו עדים לעליה משמעותית בפניות מצד חברות בניה לקבלת הלוואות.

על פי גורמים בכירים, בתחום אשראי חוץ בנקאי נרשמה עליה משמעותית של למעלה מ-50% בכמות הפניות, זאת לאור הקשחת תנאי האשראי מצד הבנקים. מנגד חלה ירידה של כ-25% בפרויקטים בפועל שמקבלים מימון, מה שמשקף את רמת הסיכון הנוכחית בענף.

בנוסף, על פי עדויות מהשטח, אנו רואים יותר ויותר חברות אשר לא מצליחות להשלים פרויקטים בגלל קושי תזרימי והיעדר נגישות למקורות מימון, בהן גם חברות ידועות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *