מבצע החיסונים הכושל בגרמניה – ד"ר דרור מנור

מזה זמן רב ידוע כי מבצע החיסונים בגרמניה נגד נגיף הקורונה אינו מתרומם, ופחות מעשרה אחוז מהאוכלוסייה קיבלו את החיסון בשל חוסר האמון הציבורי במנות החיסון של חברת התרופות הבריטית-שוודית אסטרהזניקה

מזה זמן רב ידוע כי מבצע החיסונים בגרמניה נגד נגיף הקורונה אינו מתרומם, ופחות מעשרה אחוז מהאוכלוסייה קיבלו את החיסון בשל חוסר האמון הציבורי במנות החיסון של חברת התרופות הבריטית-שוודית אסטרהזניקה. אין ספק כי לקנצלרית אנגלה מרקל מתווספות עוד ועוד צרות בכל הקשור למאבק נגד הנגיף הקטלני הפוגע קשות בגרמניה. לאחרונה מתווספת אליהן צרה נוספת: "פרשת המסכות" של שני חברי פרלמנט, אשר קיבלו שוחד. הפרשה זכתה לפרסום רב באמצעי התקשורת בגרמניה.

בחודשים האחרונים נראה שגרמניה איבדה רבות מהתהילה שלה זכתה בתחילת המאבק נגד מגפת הקורונה. מדינות רבות ברחבי העולם העריצו את גרמניה וראו בה מודל רפואי וכלכלי. אולם התהילה וההערצה עלו לגרמניה לראש והביאו לשאננות רבה שעלתה לה ביוקר רב. מאז חודש נובמבר נרשמו במדינה מעל לשישים אלף נפטרים כתוצאה מהנגיף.

הבעיה הגדולה ביותר היא שיש בגרמניה תוהו ובוהו בכל הקשור למבצע החיסונים. בזמן שביבשת אירופה היה מחסור חמור במנות חיסון, לגרמנים הייתה כמות עצומה, מה שגרם לקנאה רבה בקרב מנהיגים באירופה. אולם בגרמניה לא ידעו להעריך את מה שהיה להם בידיים. עשרות אלפי מנות חיסון של חברת אסטרהזניקה סתם שכבו במחסנים של המרפאות ובתי-החולים, ואף אזרח גרמני כמעט לא היה מוכן להתחסן.

החשדנות של אזרחי גרמניה כלפי החיסון של אסטרהזניקה נובעת בעיקר מכך שבתוצאות הניסויים הקליניים, החיסון של חברת התרופות הבריטית-שוודית זכה לתוצאות פחות מרשימות מאלו של החברות האמריקאיות פייזר ומודרנה. כמו כן, אסטרהזניקה זכתה לשורה של כתבות ביקורתיות למדי באמצעי התקשורת בגרמניה. כך נוצר מצב שאזרחים גרמנים רבים מעדיפים שלא להתחסן, אלא לחכות עד שיגיעו מנות החיסון "הטובות יותר" של פייזר ומודרנה. היו אזרחים שהזמינו תורים להתחסן, אבל לא הופיעו לבסוף. במקומם לא הגיעו אנשים אחרים שיכלו להתחסן באותן מנות חיסון. מדובר במעשה מביש ביותר שגרם לכך שמנות חיסון רבות לא נוצלו.

כל הניסיונות של ממשלת גרמניה להבטיח לאזרחים שהחיסון של אסטרהזניקה יעיל ובטוח נכשלו. סיבה נוספת לכישלון מבצע החיסונים המקומי היא הקדושה של כל מה שקשור לשמירת הפרטיות בגרמניה. רוב האזרחים הגרמנים מעדיפים למות מהקורונה מאשר לשתף מידע פרטי עליהם. סביר להניח כי חברת פייזר הייתה זוכה לתשובה שלילית מגרמניה, אם היא הייתה מבקשת מידע פרטי כלשהו על האזרחים.

המחסור במנות חיסון בגרמניה הביא לדחייה בהחזרת החיים למסלולם, דבר שגרם לאכזבה רבה בקרב תושבים רבים. היות ומדובר בשנת בחירות החליטה ממשלת גרמניה לאפשר לתושבים לחזור באופן חלקי בלבד לחייהם הקודמים באמצעות שימוש במערכת בדיקה מהירה, אשר נותנת תשובה תוך 15 דקות. אולם הממשלה כשלה גם בנושא הזה, כאשר היא לא הצליחה לספק לאוכלוסייה את המוצר החשוב הזה. בהיעדרו יהיה קשה מאוד להחזיר את החיים למסלולם.

לאחרונה נוספה שערורייה נוספת בגרמניה הידועה בשם "פרשת המסכות". שני חברי פרלמנט, אשר אחד מהם השתייך למפלגתה של הקנצלרית אנגלה מרקל, התפטרו מתפקידם לאחר שהם הודו כי קיבלו סכומי כסף מתיווך של מסכות פנים לרשויות. בנוסף, שתי בנות של פוליטיקאים גרמנים חשודות כי הן תיווכו למשרד הבריאות בבוואריה מיליון מסכות במחיר מופרז, כאשר שליש מתוכן לא עמדו בתו תקן כנדרש. מדובר בפרשה חמורה ביותר, אשר זוכה לסיקור נרחב באמצעי התקשורת בגרמניה. ברור כי פרשה זו מערימה קשיים על ממשלת גרמניה, שגם כך שקועה עמוק בבוץ בכל מה שקשור למאבק במגפת הקורונה.

ברור כי על ממשלת גרמניה לקחת את עצמה בידיים ולהשקיע מאמצים רבים ככל הניתן כדי להיאבק ביעילות בהתפשטות נגיף הקורונה ברחבי המדינה. על מבצע החיסונים לצאת לדרך מחדש, תוך התחסנות מהירה של האוכלוסייה המבוגרת, ובמינימום סרבול. ייתכן כי הגרמנים ייאלצו להתייעץ בדחיפות עם מדינות שהן בעלות ידע וניסיון נרחב בחיסונים נגד הנגיף, ובהם גם מדינת ישראל העורכת מבצע חיסונים נפלא הזוכה לשבחים רבים ברחבי העולם. על הקנצלרית מרקל לפעול במהירות לשינוי המצב. ייתכן כי עריכת קמפיין ממשלתי רחב היקף ברחבי המדינה יוכל לשכנע חלק מהאוכלוסייה להתחסן בסופו של דבר עם מנות החיסון של אסטרהזניקה. סביר להניח כי ממשלת גרמניה תצליח בתקופה הקרובה להשיג גם מנות חיסון של החברות האמריקאיות פייזר ומודרנה, מה שישכנע אזרחים רבים לבוא ולהתחסן נגד הנגיף הקטלני.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *