מדענים: המוטציה המחוברת תדביק גם מחלימים ומחוסנים

החיסונים הלכו לפח? המוטציה של הווריאנט הבריטי שהתחברה יחד עם המוטציה הדרום האפריקאית, בכמה דגימות עשויה לסייע לנגיף להתחמק או להתגבר על מערכת החיסון,

המוטציה של הווריאנט הבריטי שהתחברה יחד עם המוטציה הדרום האפריקאית, והתגלתה בכמה דגימות עשויה לסייע לנגיף להתחמק או להתגבר על מערכת החיסון, כך טוענים מדענים בבריטניה.

ברשת sky news הבריטית דווח כי המוטציה, שכונתה E484K, נמצאה גם בגרסה הדרום אפריקנית של הנגיף, ואותרה עד כה ב-11 דגימות מ-200,000 שנותחו.

כתב המדע של רשת סקיי, תומאס מור, הביע דאגה מפני המוטציה "מכיוון שמשמעותה היא שמי שנדבקו בעבר עלולים להידבק מחדש, מה שעלול להפחית את יעילותם של חיסוני הקורונה. החיסון עדיין יגן על המחוסנים מפני מחלה קשה וממוות, אך ייתכן כי לא יהיה בכוחו לעצור את התפשטותו בציבור".

מבדיקת המדענים עולה כי הווריאנט החדש פיתח יכולת שמאפשרת לו לשנות את צורתו כך שנוגדנים במערכת החיסון לא יהיו מסוגלים לזהות אותו. בנוסף, הווריאנט פיתח יכולת לא רק להשפיע על התאים בגוף כמו וירוס רגיל, אלא גם לתקוף את מערכת החיסון עצמה.

פרופסור צביקה גרנות, מומחה למערכת החיסון מהפקולטה לרפואה בהדסה, ניתח את הנתונים בראיון ל-N12: "המוטציה הספציפית הזאת יוצרת נקודה נוספת שבה הוירוס יכול להיקשר לקולטן שלו בתאים אנושיים. אם עד כה הנוגדנים חסמו את אזור הכניסה של הנגיף אל התא בנקודה מסוימת, הווריאנט מצא למעשה נקודת פירצה חדשה – מה שעשוי להפוך את הנוגדנים הקיימים ליעילים פחות".

פרופ' גרנות מסביר: "אם חלה אבולוציה של הווירוס כך שנעשה יעיל יותר ביכולת ההדבקה שלו, זה לא אומר שבהכרח תהיה לזה השפעה על החיסון, אך בהחלט יש לבדוק זאת. גם הבריטים אומרים שהחיסון עדיין נחשב יעיל".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *