מהיכן מגיע שמן הזית אותו אנו צורכים?

ממוצע הצריכה לנפש עומד כיום על כ-4 בקבוקי שמן זית

החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות בניתוח ענף שמן הזית:

צריכת שמן זית לנפש עלתה ב-30% מאז שנת 2012, כך שממוצע הצריכה לנפש עומד כיום על כ-4 בקבוקי שמן זית של 750 מ"ל בשנה, מחציתו מייצור מקומי ומחציתו מייבוא.

כמו כן, בעשור האחרון חלה ירידה של כ-20% במחירי שמן הזית, כך שמחיר הממוצע לשמן בחודשים האחרונים עומד על 32.3 ₪ לבקבוק בעוד שלפני עשור (שנת 2010) אותו הבקבוק עלה 40.4 ₪.

מכירות שמן הזית ברשתות השיווק עלו בהתמדה ונאמדות ב-280 מיליון ₪ (עבור כ-8 מיליוני ליטרים). מכירות שמן הזית הללו מהוות 38% מסך מכירות השמן בכללותו ברשתות השיווק (שמן סויה, קנולה, קוקוס ועוד). עוד עולה מן הנתונים, 96.3% מהמכירות ברשתות השיווק הן של שמן זית כתית מעולה.

המותג הפרטי של רשתות השיווק הוא הנמכר ביותר בישראל (24% מכמות המכר), אחריו יד מרדכי (17%), עץ הזית (11%) וזיתא (9%). המותג הפרטי נמכר במחירים נמוכים משמעותית לעומת שלושת השחקנים הראשיים.

גם ייצור שמן הזית המקומי עלה באופן משמעותי בשמונה השנים האחרונות. כיום, סך ייצורו עומד על כ- 18,000 טון, לעומת מחצית מזה לפני כעשור. ככלל, לשמן הזית הישראלי יתרונות רבים. מלבד העובדה כי שמן הזית הישראלי ידוע באיכותו הגבוהה בקרב הציבור הישראלי, תעשיית שמן הזית המקומית מחזקת את הכלכלה המקומית ועוזרת לפרנס משפחות ישראליות רבות, כמו גם עצי הזית הפזורים במדינה בעלי ערך נוי חיובי לסביבה. צרכן המעוניין לרכוש שמן זית מקומי איכותי יחפש את תו האיכות של ענף הזית במועצת הצמחים.

היצע שמן הזית בישראל הוא מייצור מקומי ומיבוא. נתח היבוא באספקה עלה בשנים האחרונות באופן משמעותי, כך לדוגמה בשנת 2019 נרשם שיא יבוא עם 12,700 טון, לעומת 6,000 טון בשנת 2017 (פי 2!). מגמה זו התרחשה, ככל הנראה, על רקע הייצור המקומי הנמוך בשנת 2018 אל מול הירידה במחירים הבין-לאומיים של שמן הזית. עלייה ברמת המלאים של שמן הזית באיחוד האירופי, המייצר כ-65% מאספקת שמן הזית לעולם (בעיקר באיטליה, ספרד ויוון), בנוסף לגידול בייצור שמן זית בעולם הובילו לירידת מחירים זו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *