מה אומרת החרדיות על נתניהו – דב הלברטל

נתניהו, נקודת השקפה חרדית
מאת: דב הלברטל

יש לי נטייה להאמין לגישה הביקורתית של כחול לבן, לפיה כל הסיפור של ההליכה לבחירות האלה, וגם לקודמות, נובעות מעניינו האישי של נתניהו. רצונו להימלט בדרך זו או אחרת מאימת הדין. ברור לחלוטין שנתניהו רוצה חסינות, ויעשה הכול כדי לקבלה.

כנראה שכדי להבטיח רוב שייתן לוו חסינות, נתניהו החליט מזמן שהוא הולך לבחירות גם הפעם. אני בהחלט מאמין לנרטיב הזה. אלא שיש בו רק חצי מהאמת מנקודת מבט מוסרית. אפילו פחות מזה. לפחות, מנקודת המבט המוסרית חרדית.

כי כאן עולה השאלה הבאה: נניח, וכאמור אני בהחליט מסכים לכך, שנתניהו עושה הכול כדי לשרוד, כדי לחמוק עד כמה שאפשר משלטונות החוק. נניח שהוא יהיה מוכן להבטיח הרים וגבעות תמורת חסינות. האם זו הבעיה כולה? הרי צריך לבדוק מה עומד במאזן הכולל של נתניהו.

בהנחה, שגם לה אני מסכים, שנתניהו הוא ראש ממשלה מליגה אחרת, שהוא עולה לאין ערוך על כל מועמד אחר, הן מתוך הליכוד, ובוודאי שמתוך כחול לבן, בכל פרמטר אפשרי שאישיותו של ראש ממשלה נבחנת בה, ושהישגיו נבחנים בה. האם זה לא שוקל את החסינות שהוא יקבל? האם הנתון הזה הוא לא שיקול מוסרי ממדרגה ראשונה?

הרי גם אם יבקש את החסינות, ויקבל אותה, הכול ייעשה בדרך חוקית. החוק נותן לו אפשרות לקבל חסינות. לכל היותר, זה ייבחן בבג"ץ. אבל בכחול לבן, המפלגה הצדקנית, שעננה מוסרית לא קטנה מרחפת ממילא גם על עסקיו של גנץ וגם על התנהלותו של אשכנזי בפרשת הרפז, העובדה שנתניהו מבקש חסינות, הופכת אותו לפושע מוסרי.

וכאן נבחנים הדברים מנקודת מבט מוסרית חרדית. המוסר החרדי דווקא אומר שכחול לבן הם אנטי מוסריים. הם הופכים לילה ליום. אצלם לקבל חסינות מפני חילולה של השבת, זה בסדר. לקבל חסינות מפני גיורים ליברלים, זה בסדר גמור. לקבל חסינות מפני העיוות שבמתן לגיטימציה לרפורמים, מחריבי היהדות, זה עוד יותר בסדר. מה לא בסדר לדידם? לא בסדר לשבת עם נתניהו שיקבל חסינות על כתבות מחמיאות בוואלה.

מנקודת מבט חרדית, כל זה צפוי. במפלגה המורכבת מכל מיני ליברליים, בעיקר, ולא רק, מבית מדרשה המפואר של יש עתיד, ברור לחלוטין שהמוסר שלהם יהיה מעוות, והפוך לכל ערכי היהודית. ניתן מראש להגיד שכל מה שהם אומרים שהוא מוסרי, ההיפך הוא הנכון.

המוסר החרדי אומר כך: עדיף עשרת מונים נתניהו עם חסינות, אבל המכבד את ערכי היהדות, מאשר כחול לבן שתבלום חסינות, ותחלל את כל ערכי היהדות.

אז זה המוסר החרדי האמיתי – חסינות לנתניהו, כן, לגנץ, לא.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *