מה הצבע שאנחנו בוחרים אומר עלינו?

כשאנחנו יוצאים החוצה, אנחנו למעשה משדרים אנרגיה מסביבנו, ובמקביל – גם הסביבה שלנו, הבית, מקום העבודה ואפילו המסעדה – משדרים אלינו חזרה. אז כשאתן מתלבשות מרהטות או סתם יושבות ומקפלות כביסה תחשבו – מה הצבע שלכן היום? // ראיון

שרון גוטליב, "מטפלת בצבע" ומעבירה סדנאות לנשים, מלמדת אותנו מה בחירת הצבע אומרת עלינו באותו יום, באותו רגע, ובכלל בחיים. בואו ביחד נלמד על הצבעים והשפעתם על חיינו.

"יש לך את זה בכחול, לא כחול כזה, כחול פטרול, אולי בעצם כחול נייבי… את יודעת איך הטורקיז נראה. מעניין, אני מכירה את עצמי ,לא רוצה צבע אחר, הצבע שלי זה כחול". המוכרת מנסה לשכנע, אולי תיקחי את הפרחוני הירקרק, והיא בשלה – רק כחול. הארון שלה מכיל כחול על כל גווניו. היא טוענת שזה בגלל עיני התכלת שלה, שהיא אוהבת להבליט אותן. לאחרונה שמה לב שאת השרשראות והתיקים היא בוחרת בצהוב לימוני ואת כיסוי הראש שלה בצבע חרדלי. אבל אז היא נזכרת שזה לא תמיד היה כך. לאחר לידת בתה הבכורה, מבלי ששמה לב, הצבע ששלט במלתחה שלה היה ירוק ותכלת. היא חשבה שזה הורמונים, אופנה מתחלפת, אבל מתברר שיש כאן משהו מעבר.

אז מה הקטע של הצבע? ובכן, לפני שנענה על כך, אולי נפשפש קצת בהיסטוריה. שרון: "היכולת להבחין בין צבעים היא יכולת הישרדותית. למשל, בתקופות בהן בני אדם ליקטו מזון הם יכלו לזהות ולהבחין בין פירות טובים למאכל לבין פירות רעילים באמצעות צבעם. צבע מלמד אותנו על סימנים הקשורים להתנהגות חברתית. הסמקה, כעס, חרדה כל אלו יבואו לידי ביטוי בצבע הפנים. חולי ובריאות מתבטאים בצבע. הצבע משפיע על התחושות שלנו על האופן בו אנחנו זוכרים דברים. צבע הוא דרך לתיאור רגשות. יש לה חיים ורודים. אדומה מכעס. יום שחור ועוד".

שרון גוטליב. צילום: מתוך הפייסבוק

חזרה לסיפור שלנו: מדוע תקופות שונות בחיינו מחליפות צבעים, ומה פשר המשיכה לצבע כזה או אחר או לחילופין הרתיעה ממנו?

"ככלל, אומרת שרון, "הצבעים הם תדר אנרגטי שמקיף אותנו ומשפיע עלינו בצורה לא מודעת. כשאנו נמשכות לצבע מסויים הדבר יכול להעיד על כך שיש לנו חוסר של מה שהצבע מייצג או לחילופין אנו נמשכות לצבעים שמייצגים את התחושות שלנו ברגע או בתקופה נתונה. תוספת צבע מסויים יכולה להקל עלינו או לחילופין להכביד".

תסבירי לנו קצת יותר על עולם הצבעים…

"ובכן: אדום – מלך הצבעים, מאוד אנרגטי, אי אפשר להתעלם ממנו, מושך תשומת לב. מי שבוחרת ללבוש אותו משדרת לעולם מסר חד וברור אני כאן ואי אפשר להתעלם ממני. אדום הוא גם צבע של חילוף חומרים בגלל זה ניתן למצוא אותו במזללות ובמסעדות למזון מהיר בצורה של שלטים, פלייסמנטים – האדום מעביר לנו מסר 'תסיים מהר ותפנה את המקום לבא אחריך'. יחד עם זאת אם נתייחס לאדום כתבלין הרי שהוא יכול לתרום הן מבחינה אנרגטית והן מבחינה עיצובית למטבח. מחרוזת אדומה כמשלימה לשמלה כחולה ירוקה או שחורה יכולה לתת את החיות ואת האנרגיה אבל לא לגנוב פוקוס. אודם או לק אדום יכול לשדר נשיות  מתוחכמת כשהוא בא עם צבע משלים כמו שחור לבן ירוק.

"כלומר, אם אני קמה בבוקר עם רצון עז לאדום כנראה שבא לי לצעוק אני אדומה ולכן אני קיימת או לחילופין בא לי לאכול כבשה ומהר.

"כתום – צבע שקשור לתקשורת. הוא מחמם מעלה ומרומם את מצב הרוח, צבע של שמחה אופטימיות. צבע מצוין לחדרי ילדים יצירתי מקרב. לילדים שהם פחות תקשורתיים מומלץ להוסיף כתום הצבע משדר – אני פתוח לתקשורת.

"מתאים לנידונים למוות, אסירים של דעאש ונזירים מהמזרח הרחוק כולם משדרים – נשמח להיות בקשר.

"צהוב – שמש, אנרגיה, מרומם, שמח.

"מתאים לדקסמול, בננה וצ'יפס.

"ורוד – אהבה, תמימות, נעימות, רוך, ילדות, שמחה, עדינות.

"מתאים למתבגרות, מעצבנות ועוקצניות מה היה רע בשמלת המלמלה מגיל חמש אויש כמה שהיית מתוקה.

"כחול – צבע אלגנטי, אינטליגנטי, מרגיע, מתאים כמעט לכולם, צבע שקט לא שבלוני. עושה אווירה טובה משויך להגנה.

"ירוק – כמו הכחול צבע מרגיע אנטי דיפרסיבי  ניתן למצוא הרבה ירוק ותכלת שהוא גוון של כחול בבתי חולים.

"מתאים לילדים קופצים על הספה שקנית בשבוע שעבר ומפיצים חטיפים לכל עבר שמשהו ירסס אותם בכחול וירוק.

"סגול – צבע רוחני מדבר על אינטואיציה מאוד גבוהה, הילד הפנימי.

"מתאים לרווקה מתלבטת – תתחברי לאינטואציה שלך, הרבה סגולות ותתפללי לטוב.

"לבן – צבע נקי לבן מכיל את כל הצבעים, נקיון, הפעלה מחדש לנפש, טוהר.

"מתאים למרוקאיות בכל ימות השנה, במיוחד כשזה מרוכז בבקבוק לבן של אקונומיקה.

"השחור – בולע את כל הצבעים צבע חוסם. מצביע על גבולות  ברורים, רצון להבלע. יוצר קונטראס עם צבעים אחרים ותמיד עובד. נשים שבוחרות הרבה שחור יכול להצביע על רגישות  גבוהה כשהצבע השחור משמש עבורן גבול.

"מתאים למשהי שבדיוק בקרה במזללה בקשה אקסטרה צ'יפס בשביל האנרגיה והשמחה וחצי ליטר קולה בשביל הנוכחות. מילה ממני לבשי שחור – בואי נבלע.

"שיהיה לכן יום כתום ורגוע"…

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *