מה עומד מאחורי מעצרם של נסיכים בכירים בסעודיה? ד"ר דרור מנור

מי שאחראי למעצרים הוא לא אחר מיורש העצר, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, אשר מעריך בתקופה האחרונה כי אבין הזקן והחולה, סלמאן בן ה- 84, ימות בקרוב

לאחרונה אנו עדים לזעזוע פנימי בבית המלוכה הסעודי: אחיו של המלך סלמאן ושניים מאחייניו נעצרו והועברו במהרה לאתר בלתי ידוע. מי שאחראי למעצרים הוא לא אחר מיורש העצר, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, אשר מעריך בתקופה האחרונה כי אבין הזקן והחולה, סלמאן בן ה- 84, ימות בקרוב. על כן, הוא דואג לחסל מראש כל סיכוי לניסיון הפיכה עתידי מצד בני משפחת המלוכה. אין ספק כי יורש העצר הסעודי רוצה לשלוט ללא עוררין בממלכה, ואינו מעוניין להשאיר פתח כלשהו להתנגדות נגדו.

ביום רביעי, 4 במארס, נעצר הנסיך הסעודי אחמד עבד אל-עזיז בן ה- 78 על ידי משמר ארמון המלוכה, זמן קצר לאחר ששב מביקור במרוקו. הוא נעצר יחד עם אחייניו, הנסיכים מוחמד בן- נאיף ואחיו נוואף. גם ביוני 2017 נעצרו מספר נסיכים סעודים, יחד עם עורכי עיתונים ואנשי עסקים מקומיים, מה שזכה לסיקור נרחב בתקשורת. אולם המעצר הנוכחי נותר מעומעם. סעודיה לא אישרה או הכחישה את הדברים. גורמים בכירים בממלכה התנצלו וסירבו לשתף פעולה עם אמצעי התקשורת השונים ברחבי העולם. הם טענו בתוקף כי אסור להם להגיב על העניין. הנסיכים העצורים הועברו למקום בלתי ידוע, דבר הנחשב לגרוע ביותר מבחינתם.

חשוב לציין כי מזה מספר שנים סובל המלך סלמאן מבעיות רפואיות שונות, ובמיוחד מדמנציה קשה. כל הניסיונות לשפר את מצבו נכשלו. על כן, מי שמשמש כמלך בפועל מיוני 2017 הוא יורש העצר, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, והוא זה שקובע את מדיניות הפנים והחוץ של הממלכה, ובנוסף משמש כמפקד העליון של הצבא הסעודי. בתחילת חודש מארס נפוצו שמועות מפי גורמים שונים בממלכה כי חלה הרעה נוספת בבריאותו של המלך, כך שסביר להניח כי בנו מוחמד מתכונן להעביר לידיו את השלטון באופן מוחלט. על כן, הוא מנסה להיפטר מנסיכים שמתנגדים לו, ואשר פועלים מאחורי גבו. ייתכן כי בתקופה הקרובה ייעצרו נסיכים נוספים שנמצאים תחת מעקב מזה זמן רב.

שלושת הנסיכים לא נעצרו סתם כך. הם נחשבים למתנגדיו של מוחמד בן-סלמאן, ואינם סומכים על מדיניותו, כולל תכניתו העתידית "חזון 2030" לגבי הממלכה. עם זאת, לא בטוח אם הם התכוונו באמת לנסות להדיח את יורש העצר. מי שבולט במיוחד בהתנגדותו למהלכיו של בן-סלמאן הוא הנסיך מוחמד בן-נאיף, שעשה מאמצים כבירים בשנים האחרונות ליצור קשרים ענפים עם גורמים בכירים בממשלו של הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ. במהלך אותן שנים ניסה בן-נאיף להיפגש עם פקידיו של טראמפ בעזרתם של מתווכים שונים, אך ללא הצלחה. פקידים אלה, שרובם נשאו תפקידים בכירים בבית הלבן, סירבו להצעות להיפגש עמו בטענה כי הם עובדים אך ורק עם מוחמד בן-סלמאן.

התנגדותו של ממשל טראמפ לשתף פעולה עם מתנגדיו של יורש העצר בן-סלמאן מראה את נאמנותו לשליטה בפועל של סעודיה. הרי ארה"ב ממשיכה כל העת למכור לממלכה ציוד צבאי בקנה מידה רחב, וקרוב לוודאי שהיא תמשיך לטפח את הקשרים עמו לאחר מותו של סלמאן. זאת למרות התנגדות מצדם של חברי קונגרס ואמצעי תקשורת אמריקאים שטוענים כי יש להתרחק ממוחמד בן-סלמאן הנחשב ל"שליט מסוכן" לדבריהם. התנגדות זו התגברה במיוחד לאחר פרשת רציחתו של העיתונאי והפרשן הפוליטי הסעודי, ג'מאל ח'אשוקג'י, בתחילת אוקטובר 2018. יהיה מעניין לראות כיצד ינהג טראמפ אם יורש העצר ימשיך במדיניות המעצרים של בכירים בממלכה. קרוב לוודאי כי נשיא ארה"ב ימשיך לתמוך בבן-סלמאן. הרי הנשיאים האמריקאים מעולם לא העזו להתערב בענייני בית המלוכה הסעודי, מאז הקמתה של סעודיה בספטמבר 1932. טראמפ לא יעז לחתור תחת יורש העצר המיועד. הפעם האחרונה שהודח מלך בממלכה הייתה ב-2 בנובמבר 1964, כאשר המלך סעוד הודח על ידי מועצת הנסיכים וחכמי הדת, ובמקומו הומלך הנסיך פיצל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *