מה קורה כשהילדים לא עושים כלום בחופש?

החופש הגדול ממש לא נגמר וחודש ארוך עוד לפנינו והילדים כבר מתחילים "לטפס על הקירות". ונכון זה תמיד מעצבן אותנו שהם מסתובבים בבית בחוסר מעש, כדאי שתדעו שהמצב הזה עשוי להועיל להם. הנה כמה עובדות על החלק החיובי של שעמום החופש

החופש הגדול בשיאו, רוב חודש אוגוסט עוד לפנינו, וזהו זמן בו הילדים מצאים הרבה שעות איתנו. אנו יכולים לחוות זאת כזמן מאוד אינטנסיבי, הדורש מאיתנו יותר מתמיד למצוא להם תעסוקה, חוויות ואטרקציות, ולמלא את הזמן בהנאה ובפעילויות משמעותיות עבורם.

האם שכחנו לרגע לעצור ולשאול את עצמנו כהורים, מהם היתרונות של החופש? מה תפקידו ברצף הזמן והאם אנחנו באמת גדלים ומגדלים את ילדנו בחופש גדול? כגננת, אני יכולה להעיד מנסיוני, שלאחר כל חופש גדול, הייתה ניכרת אצל הילדים קפיצת גדילה משמעותית. לעיתים קרובות היא התבטאה בגדילה פיזית אך לא רק, גם גדילה נפשית והתפתחותית.

ממה הדבר נובע? ישנן כמה וכמה סיבות, הראשונה היא "זמן בהייה והרהורים". מכירים את זה שאתם יושבים זמן מה ובוהים בו ולא ממש מסתכלים או עוקבים אחרי משהו מסוים? זה בדיוק זה. מדובר בזמן בו הפעילות המנטלית יורדת והמוח עובר למצב פאסיבי.

זהו זמן משמעותי מאוד עבור המוח. הוא מתאוורר ומזרים מידע לאזורים שאינם ליניאריים או שיש בהם מאמץ, אלא לאזורים אחרים. מחקרים מאוששים זאת כזמן שהוא בריא למוח ואף יש מחקרים שמראים שזמן בהייה הופך אותנו חברותיים ופתוחים יותר לאחר מכן.

ההרהור הזה במינון מסוים זה יכול להיות מועיל ומאוורר את הפעילות המוחית המאומצת. כך שאם אתם רואים את ילדיכם בחופש יושבים מהורהרים, דעו שלמצב זה יש ערך מוסף ואיננו שלילי בהכרח.

עוד אחד מיתרונות החופש זהו "זמן האתנחתא". החברה המערבית המודרנית מעריכה ודוחפת לעשייה, תוצרים, הישגים ותוצאות, ולרוב זמן אתנחתא יכול להיתפס כזמן מבוזבז, אך למעשה זהו זמן אשר חשוב לשלב אותו ברצף החיים שלנו על מנת ליצור איזון ורווחה. בזמן זה נוצרים תהליכי עיבוד ועיכול עמוקים במערכות נוספות, מלבד המערכות הרגילות לתפקד על הרצף היומיומי. לא בכדי ילדים גדלים הרבה פעמים בלילה, כיוון שזהו זמן מנוחה. בזמן זה הגוף מפנה את האנרגיה שלו להתחדשות וצמיחה.

כך גם בחופש, הגוף והנפש מפנים משאבים לגדילה הפיזית והנפשית, דווקא מתוך אי העשייה ועצירת הפעילות הרגילה והשוטפת. הרבה פעמים נראה ילדים שממש רוצים להיות קצת בבית, להטען באנרגיה של אי העשייה. לכן מומלץ כהורים לזכור שלא נדרש בכל רגע להעסיק את ילדינו שמא ישתעממו, או לחילופין יבזבזו זמנם, או שמא יהפכו לעצלים, אלא לראות בזמן הפנוי והמרווח כזמן בעל משמעות, שבו הילד נטען באנרגיה חדשה, ממש כמו סוללה בטעינה. במהלך השנה, ילדים הרבה פעמים רוויים בפעילויות ונעים מדבר לדבר, והעצירה הזו היא מבורכת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *