מותו המסתורי של המשורר האיראני הידוע – ד"ר דרור מנור

המשורר הזה היה שייך לתנועה שהעבירה ביקורת על המשטר הקיים באיראן. הוא גם היה סופר ובימאי קולנוע. המשטר כנראה נקם בו על פעילותו והעביר אותו מאוחר מדי לבבית החולים ששם הוא נפטר בגיל 48. משפחתו וארגוני זכויות אדם טוענים כי מדובר בהזנחה מכוונת של המשטר שהובילה למותו של אבטין. היו תגובות נזעמות מסופרים מכל רחבי העולם על מה שקרה. ידוע כי שנים רבות נפטרים אסירים בבתי הכלא באיראן בגלל התעללות של השלטון

בקטאש אבטין, שהיה משורר, סופר ובמאי איראני ידוע, נאסר לפני שנתיים לאחר שהורשע בעבירות ביטחוניות חמורות, כולל פעילות נגד המשטר, נפטר ביום שבת, 8 בינואר, כתוצאה מסיבוכים של נגיף הקורונה המשתולל בבתי-הכלא באיראן. משפחתו של היוצר המפורסם האשימה את המשטר בהזנחה מכוונת שגרמה למותו. ארגוני זכויות אדם שונים האשימו את הרפובליקה האסלאמית במותו של אבטין.

אבטין הועבר לאחרונה מהמרפאה של כלא אווין הנחשב לאחד הקשים ביותר באיראן אל בית-חולים בטהרן. מצבו היה כה קשה עד שהוא הוכנס לתרדמת בתחילת השבוע שעבר בעקבות הדרדרות חמורה במצבו. הטיפול האינטנסיבי לא עזר, ואבטין נפטר בגיל 48. מיד לאחר מותו האשימה משפחתו של היוצר את המשטר האיראני בהזנחה מכוונת בכל הקשור לטיפול בו, ואשר הובילה בסופו של דבר לפטירתו.

אבטין נעצר והורשע בשנת 2019 יחד עם שני חברים נוספים באיגוד הסופרים האיראני בעבירות ביטחוניות חמורות, כולל ניהול תעמולה נגד המשטר. הוא נידון לשש שנות מאסר והחל לרצות את עונשו החמור בבית-הכלא אווין שבטהראן במהלך שנת 2020. אבטין זכה בספטמבר 2021 יחד עם שני חבריו שנכלאו אף הם בפרס החירות של ארגון זכויות הסופרים "פן אמריקה". תומכיו ומעריציו הרבים של אבטין טענו לאחר מותו, כי השלטונות האיראניים דחו בכוונה את העברתו מבית-הכלא לבית-החולים בעשרת הימים האחרונים לחייו.

חשוב לציין כי במהלך החודשים האחרונים גבר החשש בקרב פעילי זכויות אדם מארגונים שונים ברחבי העולם ממותם של אסירים רבים באיראן, במיוחד לאור ההתפשטות המואצת של נגיף הקורונה בבתי-הכלא במדינה. ידוע כי מזה שנים רבות המשטר האיראני גרם למותם של עצורים ואסירים רבים במדינה כתוצאה מעינויים או ממעשי אלימות נוספים.

בקטאש אבטין היה חבר בכיר בארגון אנשי הרוח האיראנים שהוצא אל מחוץ לחוקה במדינה זמן קצר לאחר ההפיכה של ח'ומייני והקמת הרפובליקה האסלאמית בשנת 1979. אולם הארגון המשיך בפעילותו המואצת, למרות שחבריו ידעו כי הם עלולים להיעצר בכל יום. הארגון היה ידוע במאבקו העיקש בצנזורה האיראנית החמורה ובהתערבותו של המשטר שדרש לשנות טקסטים של סופרים ומשוררים איראנים רבים. בנוסף, המשטר צנזר לעיתים קרובות סרטי קולנוע איראניים.

ארגון הסופרים האיראני כתב לאחר מותו של אבטין כי הממשל לקח מהעם האיראני את אחד מלוחמי החופש שלא פעלו נגד איראן ולא עשו שום רע לאזרחי המדינה. האדי ראמי, המשמש כמנהל המרכז לזכויות אדם באיראן, טען כי היוצר המפורסם נפטר כיוון שהממשלה רצתה להשתיק אותו בבית-הכלא. ראמי אף אמר כי מי שעומד בראש מערכת המשפט במדינה חייב לתת דין וחשבון על מותו של אבטין. בנוסף, סופרים ומשוררים רבים מרחבי העולם פרסמו הודעות נזעמות על מותו בטרם עת של המשורר האיראני הנערץ.

אין ספק כי מותו של בקטאש אבטין היה מיותר לחלוטין, וכי המשטר האיראני היה יכול למנוע אותו. אולם אין לנו מה לצפות מדיקטטורה אכזרית הנמצאת במקום הראשון בעולם בהפרת זכויות אדם. ברור לכל כי השלטון בטהרן יעשה כל מאמץ לפגוע באנשים שיעזו לפעול נגדו, גם אם מדובר באנשי רוח, דוגמת סופרים, משוררים ובמאים. סביר להניח כי המשטר האיראני עסוק יותר בטיפול בהשתוללות מגפת הקורונה ברחבי המדינה ומעדיף לעסוק כמה שפחות בהגנה על בריאותם של האסירים הרבים המרצים את עונשם בבתי-הכלא השונים, שרובם ידועים לשמצה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *