מחיר הדירות ירדו? בנק ישראל העלה את הריבית לשיעור של 0.75%

הוועדה המוניטרית החליטה ב-23/05/2022 להעלות את הריבית ב-0.4 נקודות האחוז לרמה של 0.75%. הערכה היא כי העלאת הריבית תייקר את החזרי המשכנתא הצמודים לפריים ותשפיע על המשק כולו

הוועדה המוניטרית החליטה ב-23/05/2022 להעלות את הריבית ב-0.4 נקודות האחוז לרמה של 0.75%. הערכה היא כי העלאת הריבית תייקר את החזרי המשכנתא הצמודים לפריים ותשפיע על המשק כולו.

בנק ישראל פרסם עוד כי מגמת העלייה של מחירי הדירות ממשיכה להאיץ ואלו עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-16.3%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לזה של השנים האחרונות. היקף המשכנתאות שניטלו באפריל היה נמוך מזה שנרשם במרץ ועמד על 10.5 מיליארדי ש"ח. עם זאת, לאחר ניכוי העונתיות המאפיינת את חודש אפריל, לא מדובר בשינוי של ממש בקצב נטילת המשכנתאות הגבוה. (איור 10). לצד אלו, קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות (בחוזים מתחדשים) עומד על 3.2%.

בשוק ההון המקומי נרשמו ירידות במדדי המניות ותשואות איגרות החוב הממשלתיות עלו באופן משמעותי בהתאם למגמה העולמית (איור 7). במרווחי האג"ח התאגידיות נמשכה מגמת ההתרחבות, אך אלו נותרו ברמות נמוכות בפרספקטיבה היסטורית. קשיי המימון בקרב העסקים לפי סקר המגמות של הלמ"ס ממשיכים להיות נמוכים יחסית (איור 17).

בעולם, המלחמה באוקראינה והשלכותיה וההאטה בפעילות הכלכלית בסין, עקב העלייה בתחלואה בקורונה ותגובת המדיניות אליה, ולמרות ירידה מסויימת במחירי השינוע, מאריכים את השיבושים בשרשראות הייצור ואת משבר האנרגיה, מגבירים את לחצי האינפלציה ומובילים להאטה בקצב הפעילות הכלכלית הגלובלית. לנוכח זאת, בתי ההשקעות עדכנו את תחזיות הצמיחה כלפי מטה (איור 23). מדד מנהלי הרכש הגלובלי ירד מעט בחודש אפריל והושפע בעיקר מהתמתנות שמקורה מסין בעוד שבשאר העולם המדדים ממשיכים להצביע על התרחבות כלכלית (איור 24). בשווקי המניות נרשמו ירידות חדות תוך תנודתיות גבוהה (איור 31). גם שווקי הסחורות התאפיינו בתנודתיות ונרשמה עלייה במחירי הנפט והסחורות החקלאיות, בעקבות המלחמה באוקראינה והמגבלות על יצוא שהוטלו מצדה של הודו. בשווקי האג"ח נמשכה העלייה בתשואות האג"ח הממשלתי תוך תנודתיות גבוהה וזאת על רקע עלייה בסביבת האינפלציה ואי-הוודאות ביחס לתוואי העתידי של האינפלציה והריבית. מרווחי האג"ח התאגידיות בעולם ממשיכים להתרחב. במרבית המדינות מדדי האינפלציה שוהים ברמה גבוהה משמעותית מיעדי הבנקים המרכזיים. לפיכך, ההידוק המוניטרי בעולם נמשך; בארה"ב, העלה ה-Fed את הריבית ב-50 נ.ב, והודיע על צמצום המאזן (QT). בגוש האירו, ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי ואישרר את כוונתו לסיים את תוכנית הרכישות של אג"ח ממשלתיות בחודשים הקרובים ואותת על העלאת ריבית לאחר מכן. במספר מדינות נוספות בהן האינפלציה שוהה מעל יעד הבנק המרכזי נרשמו העלאות ריבית (איור 28).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *