מחלה מסתורית התגלתה בדרום סודאן – ד"ר דרור מנור

נכון שוריאנט האומיקרון מעסיק רבות את העולם, אבל לאחרונה נתגלתה מחלה מסתורית בדרום סודאן שמדאיגה רבות את בכירי ארגון הבריאות העולמי שפועלים רבות כדי לפעול למיגורה. עד כה ידוע מעט מאוד על המחלה, דבר שמקשה מאוד על המומחים והרופאים. המחלה המסתורית גרמה עד כה למותם של קרוב למאה בני-אדם. לא מספיק שמגפת הקורונה פוגעת במדינה האפריקאית הענייה, אז הגיעה כעת מחלה חדשה שמכבידה עוד יותר על מערכת הבריאות הפרימיטיבית והכושלת

נכון שוריאנט האומיקרון מעסיק רבות את העולם, אבל לאחרונה נתגלתה מחלה מסתורית בדרום סודאן שמדאיגה רבות את בכירי ארגון הבריאות העולמי שפועלים רבות כדי לפעול למיגורה. עד כה ידוע מעט מאוד על המחלה, דבר שמקשה מאוד על המומחים והרופאים. המחלה המסתורית גרמה עד כה למותם של קרוב למאה בני-אדם. לא מספיק שמגפת הקורונה פוגעת במדינה האפריקאית הענייה, אז הגיעה כעת מחלה חדשה שמכבידה עוד יותר על מערכת הבריאות הפרימיטיבית והכושלת.

עד היום ידוע כי קרוב למאה בני-אדם נפטרו כתוצאה מהמחלה הבלתי ידועה שפרצה בפנגאק שמחוז ג'ונגליי השוכן בחלקה הצפוני של דרום סודאן. משרד הבריאות במדינה דיווח כי עיקר הנפטרים היו קשישים וילדים בגילאי שנה עד 14. גורמים רשמיים אמרו כי התסמינים העיקריים של המחלה הבלתי ידועה כוללים חום גבוה, שלשולים, שיעול, כאבי ראש, כאבי פרקים, כאבים בחזה, חולשה בגוף ואובדן תיאבון. חלק מהתסמינים דומה לזה של מחלת הקורונה.

אמצעי תקשורת ברחבי העולם, ובעיקר רשת הבי בי סי, טענו לאחרונה כי ייתכן שהמחלה המסתורית נגרמה בעקבות השיטפונות הכבדים שפוקדים את דרום סודאן. ארגון הבריאות העולמי דאג לבדוק דגימות של חולים כדי לאתר את מחלת הכולרה, שנגרמת לרוב מאספקת מים נגועה. אולם הדגימות שנלקחו מהחולים חזרו עם תוצאות שליליות עבור המחלה המדבקת. לאחרונה מנסים מומחים מארגון הבריאות העולמי לבדוק כיוונים חדשים בכל הקשור להתפרצות המחלה המסתורית.

הארגון "רופאים ללא גבולות" היושב בז'נבה שבשוויץ כינה לאחרונה את השיטפונות וההצפות בדרום סודאן "סערה מושלמת" להתפרצותן של מחלות שונות ברחבי המדינה. לטענת הארגון בעקבות השיטפונות וההצפות אין לתושבים מספיק מים או אפשרויות לאגור מים, ואין איסוף אשפה מסודר על ידי הרשויות. בנוסף, בעלי חיים רבים, ביניהם כלבים ועיזים, מתים ונרקבים במערכות הניקוז המיושנות של המדינה האפריקאית הענייה. כך נוצר מצב שבו אנשים רבים נמצאים כל הזמן בסיכון גבוה למחלות שונות הנישאות במים מזוהמים, כמו מלריה וכולרה. חשוב לציין כי ההצפות הרבות במדינה נחשבות לאסון הטבע החמור ביותר באזור בשישים השנים האחרונות, והן גרמו ליותר ממאתיים אלף בני-אדם לברוח מבתיהם.

שר בכיר בממשלת דרום סודאן אמר לאחרונה כי ישנם שיטפונות קשים ברחבי המדינה אשר הגבירו את התפשטותן של מחלות, כמו מלריה. כמו כן, השיטפונות הובילו לתת-תזונה בקרב תינוקות וילדים רבים עקב מחסור במזון. גורמים מקומיים דיווחו לאחרונה כי נפט זרם מהשדות באזור שנפגע מהמחלה הבלתי ידועה וגרם למותם של בעלי חיים, כולל חיות מחמד. בנוסף, אחת ההצפות הקשות בצפונה של המדינה ניתקה מספר שכונות מאספקת מזון ומצרכים חיוניים נוספים.

אין ספק כי על ממשלת דרום סודאן לפעול בכל הכוח כדי להיאבק במחלקה המסתורית הזו שעלולה לפגוע קשות בתושבי המדינה, שגם כך סובלים ממחלות רבות ומפעילות בלתי מספקת של מערכת בריאות פרימיטיבית ובלתי מתפקדת. כמובן שגורמים מקומיים לא יצליחו להתגבר על הבעיה הרפואית הקשה, ויהיה צורך בהתערבות בינלאומית נרחבת, כמו למשל ארגון הבריאות העולמי והאו"ם. עבר כמעט עשור מאז שדרום סודאן קיבלה עצמאות. אולם בעקבות המלחמה המדינה האפריקאית הענייה נאלצת להתמודד עם מחסור חמור במזון, רוב האוכלוסייה תלויה באספקת מזון מארגונים בינלאומיים כמו האו"ם, ומרבית השירותים הבסיסיים מסופקים לתושבים על ידי סוכנויות האו"ם וארגוני סיוע בינלאומיים

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *