מחלה מסתורית תוקפת את הודו – ד"ר דרור מנור

למעלה משבוע שתושבים בצפון הודו התעוררו ספוגי זיעה עם חום גבוה, כאשר עשרות מהם נפטרו, ועוד מאות מאושפזים בבתי-החולים. זאת כאשר אף אחד מהם לא אובחן כחיובי לקורונה. רוב הנפגעים הם צעירים, ובמיוחד ילדים, שרבים מהם נפטרו תוך זמן קצר

למעלה משבוע שתושבים בצפון הודו התעוררו ספוגי זיעה עם חום גבוה, כאשר עשרות מהם נפטרו, ועוד מאות מאושפזים בבתי-החולים. זאת כאשר אף אחד מהם לא אובחן כחיובי לקורונה. רוב הנפגעים הם צעירים, ובמיוחד ילדים, שרבים מהם נפטרו תוך זמן קצר. מומחים, שביניהם רופאי המחוזות, טוענים כי מדובר למעשה בדנגי, שהוא זיהום שמועבר ביתושים. אין ספק כי מדובר במשבר בריאותי חמור נוסף שתוקף את הודו שרק לאחרונה החלה להתאושש מהגל השני הקטלני של מגפת הקורונה.

רבים מהחולים במחלה המסתורית התלוננו על כאבי ראש, זיעה, כאבי פרקים, בחילות, פרכוסים והתייבשות. במקרים מסוימים דיווחו הרשויות על פריחה שהתפשטה בקרב החולים על פני הזרועות והרגליים. לפי דיווחים של הבי בי סי לפחות חמישים בני אדם נפטרו, וכמה מאות אושפזו בבתי-החולים בשישה מחוזות בחלקה המזרחי של הודו. אף אחד מהנפטרים כתוצאה מהמחלה המסתורית לא נמצא חיובי לקורונה.

מומחים, וביניהם רופאים מאותם המחוזות שנפגעו מהמחלה, טוענים כי מדובר בדגני, זיהום שמועבר לבני אדם מיתושים, וייתכן כי הוא הגורם העיקרי לתמותה. לדברי המומחים, רבים מהחולים שאושפזו בבתי-החולים הגיעו אליהם עם טסיות יורדות. הכוונה היא למרכיב בדם שמסייע ליצירת קרישי דם. תופעה שכזו מאפיינת צורה חמורה של דנגי.

חשוב לציין כי דנגי הוא זיהום המסתובב ברחבי הודו כבר כמה מאות שנים. הוא הביא למותם של הודים רבים במשך השנים, ובעיקר של צעירים. דנגי אנדמי ביותר ממאה מדינות, אך כשבעים אחוז מהמקרים מדווחים על ידי הרשויות מיבשת אסיה. ישנם ארבעה נגיפים של דנגי בעולם, כאשר לילדים יש סיכוי רב יותר למות ממנו מאשר למבוגרים.

קרוב למאה מיליון מקרים חמורים של הזיהום הקטלני מדווחים מדי שנה בעולם. המדינות הסובלות ממנו הן בדרך כלל מדינות עניות ופרימיטיביות שיש בהן תת-תזונה ותקני תברואה ירודים. ברור כי הודו היא אחת מאותן מדינות. עם זאת, עדיין לא ברור אם דנגי אחראי לבדו למקרי המוות הרבים. ארגון הבריאות העולמי מסר לאחרונה כי ההשפעה המשולבת של הדנגי עם הקורונה עלולה לגרום הרסניות לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון.

אין ספק כי מדובר במשבר בריאותי חמור ביותר בהודו. על הממשלה לפעול במלוא המרץ על מנת למצוא את הסיבה למצב הרפואי המסובך הזה. עליה להתייעץ לא רק עם מומחים ורופאים מקומיים, אלא גם עם רופאים בכירים ממדינות מתקדמות ומודרניות כמו ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, וכמובן ישראל. ברור שמומחים ישראלים יכולים להעניק ייעוץ מצוין ומועיל לרופאים ההודים, שאין להם מספיק ידע וציוד מתאים כדי להתמודד עם מצבים רפואיים מורכבים. מצוין שהודו מצליחה להתאושש מהגל השני הקטלני של הקורונה, אבל עליה להשקיע מאמצים כבירים כדי להתמודד עם המחלה המסתורית הזו. אם מדובר בדנגי, על המדינה הענקית לעשות כל מאמץ לחסל אותו ולצמצם את התחלואה בקרב האוכלוסייה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *