מחקר חדש: הקיץ לא יעלים את הקורונה

מגבלות של התכנסויות המוניות, סגירת בתי ספר והתרחקות חברתית הן הסיבות האמתיות לירידה בהתפשטות הקורונה

בעולם ישנם כיום יותר מ -4 מיליון מקרים מאומתים של COVID-19, הייתה תקווה שכאשר הקיץ יגיע לחצי הכדור הצפוני, הוא יספק הקלה בהתפשטות וירוס ה- CoV-SARS-2.

אולם מחקר חדש שנערך בקנדה לא מצא שום קשר בין טמפרטורה או קו רוחב לבין התפשטות הנגיף.

אלה רק תוצאות ראשוניות בשאלה חשובה זו, אך הממצאים אכן מקררים את ההתלהבות מהרעיון שהקיץ יביא באופן טבעי לסוף המגיפה.

"ערכנו מחקר מקדים שהציע כי קו הרוחב והטמפרטורה יכולים למלא תפקיד", אומר חוקר מדיניות הבריאות באוניברסיטת טורונטו, פיטר ג'וני', "אבל כשחזרנו על המחקר בתנאים קפדניים בהרבה, קיבלנו את התוצאה ההפוכה."

אוסף נתונים מ-144 אזורים גיאו-פוליטיים שראו לפחות 10 מקרים של COVID-19 (ברמה של מדינה / טריטוריה / פרובינציה עבור אוסטרליה, ארה"ב וקנדה ורמת מדינה במקומות אחרים), הצוות השווה את מספר המקרים הכולל שלהם ב- 27 במרץ. לשבוע קודם, ה-20 במרץ.

הם לא השתמשו בנתונים ממדינות שכבר סבלו מהתפרצות מחלה מלאה, כמו סין, איטליה ואיראן.

החוקרים גם הסתכלו אחורה על 14 הימים הקודמים – תקופת החשיפה – וחקרו את הטמפרטורה, הרוחב והלחות, כמו גם סגירת בתי הספר, הגבלות על התכנסויות המוניות והתרחקות חברתית או פיזית באזורים אלה באותה תקופה.

הצוות כתב: "גידול מגיפת ה-COVID-19 לא היה קשור לקווי הרוחב והטמפרטורה, אך עשוי להיות קשור באופן שלילי ללחות יחסית או מוחלטת."

"לעומת זאת, התערבויות בריאות הציבור היו קשורות מאוד עם צמיחת המגיפה המופחתת."

הם גילו כי למגבלות של התכנסויות המוניות, סגירת בתי ספר והתרחקות חברתית כולם היו קשורים חזק עם צמיחת מגיפה נמוכה יותר. וזה חיוני עוד יותר כאשר נראה כי מזג האוויר והטמפרטורה אינם ממלאים תפקיד רב במגפה.

"הקיץ לא מתכוון להעלים את המגיפה," אומרת דיונה גסינק, האפידמיולוגית של בית הספר לבריאות הציבור דלה לאנה. "חשוב שאנשים ידעו זאת."

"מצד שני, ככל שיש יותר התערבויות בתחום בריאות הציבור, כך ההשפעה על האטת הגידול במגיפה גדולה יותר. ההתערבויות בבריאות הציבור הללו חשובות באמת מכיוון שהן הדבר היחיד שעובד כרגע להאט את המגיפה," היא הוסיפה.

זה לא אומר שהחורף בכלל לא משחק תפקיד. להפך, מנהל המרכז לבקרת מחלות ומניעתו רוברט רדפילד, דיבר בעבר על הנטל המוגבר על מערכת הבריאות בעונת שפעת חורף רגילה ועוד יותר כשהיא משתלבת עם COVID-19.

אז, למי שנכנס לחורף בחצי הכדור הדרומי, זוהי תזכורת נהדרת להתחסן נגד שפעת, להישאר ערני ולעקוב מקרוב אחר המגבלות המקומיות. זה עדיין לא נגמר.

החוקרים ציינו כי הם לא הצליחו לשלוט על כל המשתנים; לדוגמה, הם לא יכלו להסביר כיצד ההבדלים בפרקטיקות הבדיקה השפיעו על חישובם, או לכמת את רמות ההתאמה להתרחקות חברתית – אך המחקר עדיין מספק ידע רב ערך כשאנחנו מתמודדים עם המגיפה.

"המחקר שלנו מספק ראיות חדשות חשובות, תוך שימוש בנתונים כלל-עולמיים מהמגיפה של COVID-19, לכך שההתערבויות בבריאות הציבור הללו הפחיתו את צמיחת המגיפה", אומר ג'וני.

"התוצאות שלנו רלוונטיות מיידית מכיוון שמדינות רבות, ובחלק מהמחוזות והשטחים הקנדיים, שוקלים להקל או לסלק חלק מההתערבויות בבריאות הציבור."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *