מחקר: יעילות של 90% במניעת הדבקה בקרב בני נוער

מדובר במחקר, מהרחבים שפורסמו בעולם, שבדק את יעילות החיסון נגד זן הדלתא בקבוצת גיל זו

המחקר המשותף של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד מתפרסם הערב (20/10/2021) בכתב העת הרפואי המוביל New England Journal of Medicine.
צוות החוקרים ניתח בשיטות מתקדמות את נתוני כללית כדי לבחון את יעילות המנה הראשונה והשנייה של חיסון פייזר בקרב מתבגרים בגילי 12-18 כנגד זן דלתא.
המחקר כלל את המתחסנים בתקופה שבין 8 ביוני ל-14 בספטמבר 2021, במהלך הגל רביעי. שיטת המחקר דומה למחקרי ענק קודמים אשר ביצעה כללית ופורסמו באותו כתב העת.

החוקרים סקרו נתונים של 94,354 מתבגרים מחוסנים בגילאי 12 עד 18, אשר הותאמו בקפידה לקבוצת ביקורת של 94,354 מתבגרים לא מחוסנים עם נתונים זהים מבחינת דמוגרפיה, גיאוגרפיה, רקע קליני והתנהגות בריאות, הקשורים בסיכון להידבקות בקורונה. המתבגרים חולקו לקבוצות באופן דינמי בהתבסס על מצב החיסון המשתנה שלהם (במהלך תקופת המחקר, הסטטוס של 13,423 נסקרים השתנה מלא-מחוסנים למחוסנים). שיטת המחקר כללה התאמה מפורטת של מאפיינים אישיים וקליניים בין הקבוצות ומאפשרת להתגבר על הטיות פוטנציאליות. גודל הקבוצה הרחב איפשר הערכה מדויקת יותר של יעילות החיסון לאורך תקופות זמן שונות. לאחר החיסון.

ממצאי המחקר:
*בקרב בני נוער מחוסנים באופן מלא (שבוע ויותר אחרי קבלת מנת החיסון השנייה) נצפתה:
הפחתה של 93% במחלה עם תסמינים בהשוואה ללא מחוסנים.
הפחתה של 90% במקרי הדבקה מתועדים.

המחקר לא מספק אומדן מדויק להשפעת החיסון על עצמת ההפחתה במקרי תחלואה קשה, שכן טרם נצבר די מידע על תוצא זה בקבוצת גיל זו, בשל הנדירות היחסית של מחלה קשה בקרב מתבגרים.

לדברי פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית: "עם פרוץ הגל הרביעי עקב זן דלתא, עלתה השאלה האם החיסון הנהוג בישראל מספק הגנה מספקת גם כנגד הדבקה בזן זה, כפי שהגן מפני זן אלפא לאחר מבצע החיסון בינואר. מכיוון שמרבית המתבגרים חוסנו לראשונה במהלך גל זה, הערכת יעילות החיסון בהם יכולה לספק תשובה לשאלה. תוצאות המחקר מלמדות באופן חד משמעי כי החיסון יעיל ביותר בהפחתת הדבקה בזן דלתא ובמניעת מחלה תסמינית שבוע לאחר קבלת שתי מנות. תוצאות המחקר מראות שעוצמת ההגנה כנגד זן דלתא דומה מאד לזו שנצפתה במבוגרים צעירים כנגד זן אלפא לפני שישה חודשים. מסקנות אלה מספקות מידע חשוב ומבוסס להורים המתלבטים לגבי חיסון ילדיהם המתבגרים."

פרופ' בן רייס, מנהל ה-Predictive Medicine Group בביה"ח לילדים של בוסטון וביה"ס לרפואה של הרווארד: "תוצאות מחקר תצפיתי זה, המשלימות את המחקר הקליני שערכה חברת פייזר, מספקות הוכחות מדעיות מבוססות באשר ליעילות החיסון במניעת הדבקה ומחלה קשה גם בקרב בני נוער וגם באשר ליעילות החיסון נגד זן הדלתא, שהוא הזן הדומיננטי כרגע בישראל וברחבי העולם."

המחקר התאפשר בזכות תרומת משפחת ברקוביץ' לשיתוף הפעולה המדעי בין הרווארד ומכון כללית למחקר (The Ivan and Francesca Berkowitz Family Living Laboratory Collaboration at Harvard Medical School and Clalit Research Institute).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *