"מי לחיים ומי למוות": המסמך שקובע את מי להנשים במקרה של התפרצות שניה

"יש לשקול הימנעות מהמשך טיפולים משמרי חיים שהם מחזוריים"

מסתבר שהמדינה בחסות הוועדה לתעדוף הטיפול בחולי קורונה קשים ערכה מסמך מפורט, בו הוחלט מי יקבל מכונת הנשמה בעדיפות ראשונה ומי יקבל בעדיפות שניה וכן הלאה.

המסמך, הוכן עקב הפחד שמא תהיה התפרצות קשה ומספר המונשמים יגבר על מספר המכונות, כמובן, שמבלי לכתוב זאת הפחד הוא גם ממחסור בכוח אדם שיוכל לטפל בכל המונשמים, שהרי זה לא רק מכונת הנשמה, כי אם גם צוותים רפואים שאמורים לוודא את מצבו של המונשם.

במסמך שהתגבש, מופיע כי העדיפות הראשונית תהיה לחולים שלפני הידבקותם בנגיף היו ב"תפקוד מלא או עם מוגבלות קלה", והם יקבלו עדיפות עליונה בהקצאת המשאבים, לעומת חולה שלא היה מסוגל לעבוד, אך גם לא היה במצב סיעודי, שיופנה לדרגה השנייה. בדרגת העדיפות השלישית נמצאים חולים שהיו מרותקים למיטה או לכיסא גלגלים ובדרגה הרביעית והאחרונה נמצאים חולים שהיו סופניים גם לפני הידבקותם.

במסמך ההמלצות שמוגש הבוקר למשרד הבריאות נכתב במפורש: "הסטייה היחידה מעקרון השוויון היא רק על בסיס שיקולים רפואיים להצלחת הטיפול ולסיכויי ההישרדות והגמילה ממכשיר הנשמה/אקמו. לפיכך, אם ישנם חולים שמצבם הרפואי הקשה מצריך טיפול מציל חיים שבלעדיו הם ימותו מחד גיסא, וסיכוייהם הרפואיים להפיק תועלת מהטיפול להצלתם בסיכויי שרידות הם טובים יותר מאידך גיסא, הרי הם קודמים לאלו שהסיכויים הרפואיים שלהם, גם אם יינתן להם טיפול מציל חיים, קלושים".

המסמך יורד גם לרזולוציה נוספת, חולים שלמרות ההנשמה מצבם ממשיך להדרדר ולא נצפית הטבה באופק: "חולים שהוחלט לאשפזם ביחידה לטיפול נמרץ ומצבם הידרדר למצב שסיכויי הישרדותם נמוכים מאוד – יש לשקול את הוצאתם מהיחידה והעברתם למחלקה רגילה, על מנת לאפשר טיפול בחולים אחרים שסיכויי הישרדותם גבוהים יותר. ביחס לחולים מונשמים שמצבם הידרדר וסיכויי שרידותם קלושה – יש לשקול הימנעות מהמשך טיפולים משמרי חיים שהם מחזוריים, כגון דיאליזה, תרופות לשמירת לחץ דם וכדומה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *