מי מארגן את ההפגנות נגד השלטון באיראן? ד"ר דרור מנור

בצל הדיווחים הרבים ממלחמת רוסיה- אוקראינה אנו עדים לאחרונה להפגנות רבות נגד השלטון ברפובליקה האסלאמית של איראן. ההפגנות שהחלו בתגובה של התושבים לעליית מחירי המזון, הפכו לעימות של ממש עם ההנהגה בטהרן. המונים ברחובות הערים החלו לצעוק כי הם אינם רוצים את הנשיא אבראהים ראיסי, וכי הם מוחים נגד האיסלאמיסטים הקיצוניים שהורסים את איראן.

בצל הדיווחים הרבים ממלחמת רוסיה- אוקראינה אנו עדים לאחרונה להפגנות רבות נגד השלטון ברפובליקה האסלאמית של איראן. ההפגנות שהחלו בתגובה של התושבים לעליית מחירי המזון, הפכו לעימות של ממש עם ההנהגה בטהרן. המונים ברחובות הערים החלו לצעוק כי הם אינם רוצים את הנשיא אבראהים ראיסי, וכי הם מוחים נגד האיסלאמיסטים הקיצוניים שהורסים את איראן. הרשויות ניסו להרגיע את ההפגנות, שבמהלכן נהרגו מספר מפגינים על ידי כוחות של משמרות המהפכה.

על רקע עליית המחירים בעולם והמצב הכלכלי הקשה באיראן, החלו לפני כשבועיים הפגנות רחבות היקף נגד המשבר הכלכלי החמור במדינה, במיוחד לנוכח הימשכות המלחמה באוקראינה והסנקציות של מדינות המערב בראשות ארה"ב שעדיין לא הוסרו. העם האיראני עבר ממחאות על יוקר המחייה להפגנות נגד שלטונה של הרפובליקה האסלאמית.

ההפגנות החלו ביום רביעי לפני שבועיים, במחאה נגד עלייה משמעותית במחירי העוף, הביצים, מוצרי החלב ושהשמן לבישול. המהומות התפשטו לארבעים ערים ברחבי המדינה, כאשר בעיר הבירה טהרן נמשך שקט יחסי. למרות זאת, נתלו שלטים רבים ברחבי העיר נגד העריצות השלטונית הקיימת במדינה. השלטונות ניסו למנוע הצתת חנויות וצמיגי מכוניות על ידי מפגינים זועמים.

חשוב להדגיש כי רבים מהעימותים התרחשו בעקבות עלייה משמעותית במחירי מוצרי היסוד בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה. שיעור האינפלציה באיראן עומד כרגע על ארבעים אחוז, ועליית מחירי מוצרי המזון והדלק במדינה מוערכת בשלוש מאות אחוז. בעקבות המשבר הכלכלי החמור נאלצים תושבים רבים לצמצם את קניותיהם. הם אינם מסוגלים להתמודד עם העלייה הפתאומית במחירי מוצרי המזון. עקרות בית רבות נאלצות לבשל הרבה פחות למשפחותיהן בשל כך. תושבים רבים מבינים כי עליהם להפגין, אחרת ההנהגה בטהרן תפנה להם עורף.

חלק גדול מהמפגינים הם צעירים מתוסכלים וממורמרים המרוגזים לאור המצב האבסודי שנוצר באיראן: המוני העם נאבקים על מוצרי היסוד כדי להתקיים, ואילו המקורבים לשלטון זוכים לפריווילגיות רבות ומנהלים רמת חיים גבוהה ומלאה בפינוקים. צעירים רבים מובטלים ורוצים שהשלטון יספק להם מקומות עבודה ויסיר את הסנקציות האמריקאיות שפוגעות אנושות בכלכלה האיראנית. בעקבות ההפגנות והמהומות ביקר נשיא איראן ראיסי בטהרן והתחייב לטפל במצב שנוצר, בתנאי שהתושבים יפגינו איפוק. אולם רוב אזרחי המדינה אינם מאמינים לו ורואים שהמחירים עולים כמעט בכל שעה.

אין ספק כי מצבה הכלכלי של איראן קשה מאוד, כאשר מלחמת רוסיה-אוקראינה החריפה אותו עוד יותר. על ההנהגה האיראנית להשקיע מאמצים רבים כדי לשפר את המצב העגום שנוצר. אולם סביר להניח כי המצב הקיים יישאר על כנו: המוני העם ימשיכו להיאבק על מחייתם, בעוד מקורבים להנהגה בטהרן ימשיכו לחיות כמו מלכים ולקבל עוד ועוד פריווילגיות, כולל שליחת מוצרי מזון לארגון החיזבאללה בלבנון. נדמה כי ההמונים יוצאים להפגין, כמו בשנת 2019, כדי לנסות ולהפיל את משטר האייתוללות במדינה. הם מאמינים שיצליחו במשימתם. אולם ברור לכל כי הסיכויים להפיכה ברפובליקה האסלאמית קלושים ביותר, במיוחד שהצבא נשאר נאמן לשלטונות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *