מי נסע עם יגאל עמיר לכיכר רבין? בכיר השב"כ דורש להקים ועדת חקירה חדשה על רצח רבין

דרור יצחקי, בכיר השב"כ שזינק על יגאל עמיר אחרי שירה ברבין, התפטר מתפקידו ועזב את הארץ. 26 שנה אחרי, הוא שובר שתיקה בראיון לידיעות אחרונות, ומשוכנע שיש עדיין שאלות פתוחות: "אני קורא לראש הממשלה להביא להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקה יסודית של הרצח".

דרור יצחקי, בכיר השב"כ שזינק על יגאל עמיר אחרי שירה ברבין, התפטר מתפקידו ועזב את הארץ. 26 שנה אחרי, הוא שובר שתיקה בראיון לידיעות אחרונות, ומשוכנע שיש עדיין שאלות פתוחות: "אני קורא לראש הממשלה להביא להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקה יסודית של הרצח".

יצחקי אומר שהוא גם לא ידע דבר על כך שהחטיבה היהודית מפעילה סוכן עמוק בתוך הימין הקיצוני, שקוראים לו אבישי רביב ("שמפניה") שלפני הרצח דיווח לשב"כ על יגאל עמיר. "ונניח שעל פי כללי המידור שהיו נהוגים אז, לא הייתי צריך לדעת. נניח. אבל אז מגיע טקס ההשבעה הנורא בהר הרצל, שכלל החזקת אקדחים, ואנשים רעולי פנים (הטקס המצולם המפורסם שאבישי רביב ביים, שודר ב'מבט', וחולל סערה – ). אני ראיתי את זה בטלוויזיה יחד עם כל עם ישראל, ומיד התקשרתי לאלי ברק, ראש החטיבה היהודית ושאלתי אותו בדאגה, מה זה? איך ייתכן? ואני זוכר היטב את ההפתעה שהייתה לי למשמע התשובה שלו: 'אל תדאג, כולם שלנו!'"

מה עשית?

"לא יודע מה זה 'כולם שלנו'. ההסתה פה היא נוראית ומדובר על כמה שבועות לפני הרצח. אני אומר לאלי שאני מבקש להיפגש איתו ועם חזי בנושא הזה. עד היום אני מחכה לפגישה הזו. הידיעה שהמצולם שם הוא רביב והוא סוכן שב"כ, הגיעה אליי רק בעת דיוני הוועדה".

"צריך ועדת חקירה חדשה משום שיש עדיין הרבה דברים שלא יודעים באמת. כל העניין של 'סרק, סרק', כל סיפורי אי־ההתאמות בנושא של הכדורים. כל מה שנוגע לפרשיות 'התימני הקטן', 'שמפניה'. לבדוק את נושא הניהול לשכת ראש השירות והאגפים. צריך ועדה גם כדי לשלול פורמלית שלא הייתה כל קונספירציה"

דוח ועדת שמגר הטיל את מרב האחריות על מעגלי האבטחה, וברור לי כי יש עוד הרבה סימני שאלה, לגבי התקופה שלפני הרצח והרצח עצמו. מכל מה שנודע לי מהרצח ועד היום, שב"כ היה צריך לסכל את ההתנקשות. ולכן אני קורא לראש הממשלה בנט להביא להקמת ועדת חקירה ממלכתית חדשה, לבדיקה ולחקירה יסודיות של רצח ראש הממשלה יצחק רבין, זכרו לברכה. זוהי תקופה מבצעית ופוליטית רגישה ביותר. לדעתי ולטובת עם ישראל ראוי לעשות זאת, ולא לברוח מכך. מוטב מאוחר מאשר אף פעם".

למה צריך עוד ועדה?

"משום שיש עדיין הרבה דברים לדעתי שלא יודעים באמת מה קרה איתם. בעיקר בתחום המודיעיני, אבל גם בתחום האבטחתי. כל העניין של 'סרק, סרק', כל סיפורי אי־ההתאמות בנושא של הכדורים. כל מה שנוגע לפרשיות 'התימני הקטן', שמפניה. לבדוק את נושא הניהול בלשכת ראש השירות ושני האגפים, כמו את הידיעות על מישהו שהגיע עם עמיר באותו אוטובוס מרעננה".

על אילו שאלות ועדת חקירה חדשה כזו תשיב?

"צריך ועדה כדי לשלול פורמלית שלא הייתה כל קונספירציה. אם באמת היום אחוזים ניכרים בציבור חושבים שהייתה קונספירציה, אז תגיד לציבור, לא הייתה קונספירציה. הוועדה צריכה לקבל גם החלטה סופית לגבי סוג הכשל שאירע. היי, מדובר ברצח ראש ממשלה! זה חשוב מספיק. אחרי 26 שנה גם הייתי מנצל את ההזדמנות ובודק בכלל את צורך והיגיון קיומה של היחידה לאבטחת אישים בתוך השב"כ ושוקל להמליץ על רשות לאומית למניעת הסתה, מחוץ לשב"כ".

וניסית להעלות את הדברים האלה בפני ראשי השב"כ?

"בהחלט, אבל רק דיסקין היה קשוב. הם לא באמת רוצים לדעת את האמת".

ומהי האמת לדעתך?

"שלא הייתה קונספירציה, חס וחלילה. השירות לא היה מעורב בשום צורה ברצח. אבל מה שאני חושד שאולי קרה, וזה לכשעצמו חמור מאוד, הוא כשל סיכולי (ולא רק מחדל אבטחה – ר"ב). השב"כ פועל לאורך הדרך כמו שצריך, כמו שהשב"כ צריך לפעול, אבל בסוף הוא לא מצליח להכיל את האירוע ורבין נרצח. הם נכשלו בסיכול".

אחרי פרסום מסקנות ועדת החקירה הממלכתית, ביקש יצחקי פגישה אישית עם שמגר, לומר לו אישית את כל זה. "תראה, אני קיבלתי את המסקנות שלהם, גם אלה לגביי, וחשבתי שהם צודקים. לא היה לי הרבה מה לעשות מולם וצפיתי שזה מה שיקרה. אבל לי היה חשוב להגיד לשמגר שהוועדה החמיצה לחלוטין נושאים חשובים".

מה שמגר ענה?

"כשהעליתי, למשל, את הפרשה של 'התימני הקטן', הוא אמר ש'מטבעה של ועדת חקירה שלא אומרים בה את כל האמת'. זו הייתה הדרך שלו להתחמק ממה שהוא לא רצה לעסוק בו, במקום לבוא ולהגיד אשכרה, המודיעין טעה בטיפול בנושא וטעה בסיכול".

מה הוא אמר לך על שמפניה?

"ש'הגולם קם על יוצרו'. זה היה אחרי שהסברתי לו שכל הסיפור הזה לא עושה שכל".

למה לא?

"אתה יכול לסגור את ההקלטה?"

"היה לי מאוד קשה לעבוד בארץ, למען האמת. הרצח השאיר עליי כתם, ללא ספק. מהר מאוד כל אדם שבאתי איתו במגע, ידע מי אני ובמה הייתי מעורב, וזה הפריע. ראיתי גם שזה מקשה עליי מאוד במכרזים בשירות הציבורי. אף אחד לא אמר כלום באופן ישיר, אבל כשהלכתי למכרזים, להיות מנכ"ל הרכבת או מנכ"ל מגן דוד אדום, הבנתי בסופו של דבר שאין לי שום סיכוי שם".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *