מכת קורונה: למעלה ממיליון מובטלים

ומה עם האנשים שמאחורי המספרים הקשים הללו?

הנתונים הקשים שאיתם מתחילים את חודש אפריל, שבוע לפני חג הפסח, מדברים בעד עצמם: המספר הכולל של דורשי העבודה, הפעילים בישראל עבר את המיליון ועומד הבוקר על 1,004,316.

במרץ כולו נרשמו בשירות התעסוקה 843,945 בני אדם (89.7% מהם הוצאו לחל"ת, 6.4% פוטרו) – נתון חסר תקדים. שיעור האבטלה עולה בעקביות ומגיע היום ל-24.1%.

מאחורי הנתונים הקשים הללו, עומדי בני אדם בעלי משפחות, שחלקם הלא מבוטל נטל הלוואות,משכנתאות ובעוד חודשים לא מועטים, יכול למצוא את עצמו מול שוקת שבורה, כאשר אין בידו לעמוד בהתחייבויותיו כלפי הבנקים.

גם דמי האבטלה שישולמו בסופו של דבר, יגמרו, מאחר וזה רק למספר חודשים וגם אז, מדובר בסכום נמוך מהותית, מהמשכורת החודשית. ומה יעשה זוג ששניהם בחל"ת, או מובטלים? מהיכן קונים מזון, משלמים חשמל ומכלכלים את משפחתם?

עולמם של העצמאים, גם הוא הפך לקודר ביותר, למרות ההבטחות הנישאות ע"י ראש הממשלה ושריו, אין הקומץ משביע את הארי, חלק גדול מהעצמאים, חייב להמשיך לשלם שכירות, מנסה לעמוד בהתחייבויותיו כלפי שותפיו העסקיים וכך מוצא את עצמו, גם לאט לאט בפני מצב של פשיטת רגל. לעצמאים עצמם אין את הפרוויליגיה של קבלת דמי אבטלה ולכן המשך חייהם העסקיים לוט בערפל וממילא משפיע גם על עובדיהם באשר לעתידם הכלכלי שכרוך בהם.

באם ניקח את הנתונים הללו וניקח בחשבון שביום שאחרי, יהיו המון עסקים וחברות שלא יוכלו להחזיר את חלק מעובדיהם שיצאו לחל"ת, או בגלל היעדר תקציב, או צורך, בגלל שוק מדשדש ובעייתי, הרי שלא מן הנמנע שבשנים הקרובות, נמצא את עצמינו עם מאות אלפי אזרחים, ללא עבודה, דבר שישפיע על מצב רוח הקניות של כלל המדינה, ועל הכנסות המדינה בכלל וללא ספק יביא אותנו למצבים וזמנים שטרם הכרנו.

דבר זה מטריד ביותר את כלכלני משרד האוצר ואת ראש הממשלה למרות דרישות משרד הבריאות להידוק של הסגר יותר ויותר ישנן משמעויות קשות ביותר לשוק הכלכלה הישראלי שניצב בפני אחד האתגרים הקשים ביותר, שידעה המדינה בתולדותיה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *