מלחמת רוסיה -אוקראינה מרעיבה את אפריקה – ד"ר דרור מנור

כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה לפני כשלושה חודשים, היא פלשה למעשה ל"אסם התבואה של יבשת אירופה". מאז מחירי החיטה בכל העולם עולים. המחסור ההולך וגובר בחיטה גורם לרעב קשה בסומליה ובמדינות נוספות במזרח אפריקה

כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה לפני כשלושה חודשים, היא פלשה למעשה ל"אסם התבואה של יבשת אירופה". מאז מחירי החיטה בכל העולם עולים. המחסור ההולך וגובר בחיטה גורם לרעב קשה בסומליה ובמדינות נוספות במזרח אפריקה. בסומליה נוצר מצב חמור שבו כשבעה מיליון איש המהווים קרוב לחצי מהאוכלוסייה סובלים מרעב קשה, שנגרם בין השאר גם בשל בצורת יבשה וקשה במיוחד, וגם בשל מגפת הקורונה הגלובלית. לפלישה הרוסית לאוקראינה יש תפקיד חשוב ביצירת המצב שבו אזרחים סומלים רבים סובלים כעת מתת-תזונה חמורה, ביניהם ילדים רבים. הרי הפלישה האינטנסיבית הזו פגעה אנושות באספקת התבואה לכל מדינות העולם.

סומליה, אתיופיה וקניה מתכוננות בתקופה האחרונה לאיום ממשי של רעב. מדינות המערב, ביניהן בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה וספרד, חוששות מאוד מהאסון ההומניטרי החמור הזה. מדינות המערב מודאגות גם ממחסור חמור בסוגים מסוימים של מזון אשר פוגע גם בהן. החשש המרכזי שלהן הוא שפליטים אפריקאים רבים ינסו לברוח בדרכים שונות ולהגיע ליבשת אירופה.

המצב בסומליה כל כך קשה עד שבעיר הבירה מוגדישו החליטו בתי-החולים לדחות ילדים הסובלים מתת-תזונה, והם נאלצים לשלוח אותם למרכזים מיוחדים שהקימו ארגונים לזכויות אדם. בפאתי העיר הוקמו מחנות אוהלים רבים, שבהם משפחות רבות מחכות לטיפול רפואי דחוף. חשוב לציין שיותר מחצי מיליון בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם בסומליה בשל הרעב הקשה. בבתי-החולים במדינה ניתן לראות מראות מזעזעים של ילדים רעבים הסובלים מעצמות שלד בולטות ומבעיות רפואיות אחרות. מה שמעצבן במיוחד הוא שיש קבוצות קיצוניות ואכזריות כמו אל-שבאב, ששולטות ביד רמה באזורים רבים בסומליה, והן דואגות למנוע גישה של ארגוני סיוע לאזרחים המסכנים שמתחננים לעזרה.

המצב החמור במדינה מזכיר במידה רבה את הבצורת האיומה שפקדה את סומליה במהלך השנים 2012-2010. בצורת זו גרמה למותם של יותר מרבע מיליון בני אדם כתוצאה מרעב וממחלות שונות. בתי-החולים במדינה האפריקאית הענייה ממש קרסו באותה התקופה. מה שחמור במיוחד הוא שלפחות חצי מהקורבנות המסכנים וחסרי הישע היו ילדים בכל הגילאים. לפי נתונים שפרסם האו"ם לאחרונה ישנם כיום בסומליה לפחות מאתיים אלף בני אדם שסובלים מרעב קשה ומתת-תזונה חמורה. בינתיים נראה כי קברניטי המדינה חסרי אונים לחלוטין ואינם יודעים כיצד להתמודד עם המצב המחריד שרק נעשה גרוע יותר מיום ליום. בנוסף, המצב באתיופיה וקניה חמור פחות מזה שבסומליה, אבל גם שם ישנם דיווחים שונים על עלייה במספר המתים כתוצאה מרעב ותת-תזונה.

אין ספק כי המצב בסומליה קשה ביותר, ועל מדינות העולם והאו"ם לעשות כל מאמץ כדי לסייע לאזרחים המסכנים וחסרי הישע שממש מתחננים לעזרה. כמובן שחשוב גם להעניק סיוע לאתיופיה ולקניה על אף שהמצב שם פחות קשה מזה שבסומליה. ברור למדינות המערב ובראשן ארה"ב כי פלישתה של רוסיה לאוקראינה המהווה את "אסם התבואה של יבשת אירופה" היא הרת אסון למדינות רבות באפריקה שאינן מסוגלות להאכיל את האוכלוסייה שלהן. התופעה החמורה הזו רק תלך ותתרחב אם מנהיגי המערב, ובמיוחד הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, לא ינקטו בפעולות יעילות ומהירות שישפרו את המצב העגום שנוצר. על כן, יש צורך בנקיטת מהלך מיידי מצד המערב אשר יבלום את הרעב המתפשט באפריקה, כי נראה שהמלחמה באוקראינה עוד רחוקה מלהסתיים. לפי הערכות שונות, לפחות 13 מיליון בני אדם סובלים כיום מרעב בסומליה, אתיופיה וקניה, ועד סוף שנת 2022 ירעבו בהן קרוב לעשרים מיליון, ביניהם ילדים רבים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *