מנגל טבעוני או צמחוני בריא יותר

יום העצמאות בפתח ולצד הזיקוקים והדגלנים עומד בגאון ומסמל את החג כבר שנים – המנגל. מסורת היא דבר נפלא וממלא, מה אפשר לעשות כדי ליהנות ממסורת החג תוך כדי צמצום הנזק? טיפים לאכילה בריאה על האש

חגיגה משפחתית מעניקה לנו תחושת ביטחון, משמחת ויש לה חשיבות בשמירה על בריאות הנפש וזה, ללא ספק חשוב. אך מבחינת הגוף מדובר בסיפור שונה לגמרי. מה אפשר לעשות כדי ליהנות ממסורת החג תוך כדי צמצום הנזק?  אורטל ברובין-חן, עם מספר טיפים קלים וטעימים

עומס מרוכז של קלוריות, מזון שומני, מפוחם ונפח מזון גבוה בהרבה מזה שאנחנו רגילים אליו ביום יום, מעמיסים על הגוף ומקשים עליו. עד מהרה החגיגה עלולה להתנקם בנו ולהפוך למופע של בטן נפוחה, צרבת, גזים ואי נוחות. זאת ועוד, המזון השרוף עד מפוחם הופך לקרצינוגני במיוחד (מכיל חומרים קרצינוגנים, מסרטנים). מה אפשר לעשות כדי ליהנות ממסורת החג תוך כדי צמצום הנזק? אורטל ברובין-חן, רכזת תחום נטורופתיה בכללית רפואה משלימה עם מספר טיפים קלים וטעימים.

הידעתם? המנגל המסורתי של יום העצמאות ייחגג זו השנה החמישית בבית הנשיא ראובן ריבלין כמנגל צמחוני. הנשיא העשירי שלנו צמחוני ומארח את עם ישראל בביתו בהתאם לצו מצפונו. מלבד המצפון, גם מהפן הבריאותי, למנגל צמחוני יתרונות רבים. הימנעות ממזון מהחי, מונעת מאיתנו חשיפה לכמות גבוהה של שומן מהחי שהוא השומן ה"רע" אשר מצטבר בעורקים. בנוסף,  מזון מהחי מכיל כמות גבוהה של הורמונים ותרופות שבעלי החיים מקבלים ומעבירים לגופינו ובתהליך הכשרתו, הבשר בארץ מומלח בכמות מלח גבוהה מאוד שמעלה את רמת הנתרן בו.

בעולם בכלל ובארץ בפרט,  מגמת הטבעונות צוברת תאוצה, התחליפים נגישים וטעימים כך שנוכל בקלות ובצורה טעימה מאוד, לארח מנגל צמחוני/טבעוני. גם במחלקה הצמחית, עם זאת, אפשר לעשות בחירות מושכלות יותר. תמיד נתחיל בשפע של סלטים, מהם נוכל לנשנש עד שהאש תצרוב את האוכל וכך נתמלא בויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, במקום לנשנש פיתות או צ'יפס.

יש להקפיד לבחור בסלטים שמתובלים שמן זית ולימון ולהימנע מסלטים שמכילים מיונז עתיר שומן שגם נוטה להתקלקל בקלות בשמש ועשוי לגרום לקלקולי קיבה חריפים.

נוכל להכין שיפודי ירקות וטופו, לקנות תחליפי בשר (נקפיד לבחור כאלו שמכילים חלבון בכמות גבוהה, למשל כאלו על בסיס חלבון אפונה, ולא תחליפים פחמימתיים או מטוגנים), לצרוב חציל על האש, להכין "סטייק" מפטריית פורטבלו ועוד. לצד שפע הסלטים, הקפידו להגיש סלטים ירוקים כמו טאבולה וצ'ימיצ'ורי, אשר מכילים נוגדי חמצון שיצמצמו את נזקי החומרים הקרצינוגנים שהוזכרו מעלה.

אם גדול עליכם לעבור דווקא בחג לצמחונות, תוכלו להתחיל מהכנת המנות הצמחיות לצד מנות מהחי ולהתחיל בהפחתת כמויות הבשר ותגבור המנות הצמחיות.
בבחירת מזון מהחי, תמיד בחרו לקנות בשר/עוף/הודו רזה ככל האפשר, ללא אנטיביוטיקה והורמונים. ההבדל במחיר משמעותי להשפעה על הבריאות. העדיפו לקנות מעט מזון איכותי על פני שפע רב של בשר מסוג נחות שישפיע על גופכם ובריאותכם לרעה. תוכלו לאכול דגים על הגריל ובכך לצמצם את צריכת השומן מהחי.

הכינו לבד בבית סלטים שקל להכין ויחסכו חשיפה לחומרים משמרים, חומרי טעם וריח, מייצבים וחומרי גלם נחותים. הכנת טחינה ביתית מטחינה גולמית לוקחת דקות בודדות וגם מי שאינו בעל כישורי מטבח מפותחים, מסוגל. חומוס ביתי ניתן להכין בדקות בודדות מגרגרי חומוס חצי מבושלים וקפואים שניתן לרכוש בכל סופר.

כך, נשלוט באיכות החומרים שנכנסים למזון ונבחר בטחינה איכותית, נתבל בעזרת עלים ירוקים טריים ותבלינים לפי טעמנו. צ'יפס אפשר ורצוי להכין מערבוב של תפוחי אדמה ובטטות בתנור, או להכין "צ'יפס" משעועית צהובה קפואה ואת הפיתות נוכל לשדרג בריאותית בקלות על ידי בחירה בפיתות מקמח כוסמין מלא שניתן למצוא היום כמעט בכל סופר בארץ. חג עצמאות שמח!

* החליפו חלק (או את כל) מהמוצרים מהחי בדגים, טופו, שיפודי ירקות ומוצרים צמחיים
* בחרו בצ'יפס ביתי מבטטה/תפוחי אדמה/ שעועית צהובה אפויים במקום מטוגנים
*הכינו בבית טחינה וחומוס ביתיים בקלות ובמהירות
* שדרגו את הפיתות לפיתות מקמח כוסמין מלא
* הכינו שפע סלטים צבעוניים וטעימים, הימנעו מסלטים המכילים מיונז והרבו בסלטי עלים ירוקים.

אנטיפסטי ברוטב טחינה

חותכים 2 קישואים, בטטה אחת, חציל אחד ובצל אחד לרצועות עבות. מערבבים בקערה עם 2 כפות שמן זית, מלח גס ופלפל גרוס. אופים בתנור מחומם ל-200 מעלות עד שהירקות כמעט רכים. מזלפים מעל סלט טחינה ואופים עוד 5 דקות.

מתכון של אנטיפסטי איטלקי מפורסם בפרשנות ים תיכונית עם תוספת טחינה מפנקת. מכינים בקלי קלות, מגישים לאורחים וקוצרים מחמאות.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *