מסתמן: המתווה החדש לבתי הכנסת

על רקע העלייה בתחלואה, במשרד הדתות צפויים לגבש מתווה לתפילות. "אם בקולנוע יאפשרו להכניס 50 אנשים – כך גם בבתי הכנסת". השרים יבחנו – חובת בידוד לכל הנכנסים לארץ. כך מפרסם הבוקר (ג') לראשונה, עורך ערוץ יהדות של "ישראל היום", חנן גרינווד.

לקראת חגי תשרי ועל רקע העלייה בתחלואה, הנחה שר הדתות מתן כהנא לגבש מתווה תפילות בבתי הכנסת ברחבי הארץ.

עם פרוץ הקורונה בארץ נתפסו בתי הכנסת כמקומות של הדבקה מהירה – ולכן נסגרו. אך עם התקדמות הטיפול במגיפה נראה כי יש התעלמות מבתי הכנסת, שנותרו סגורים בעוד בתי עסק ומתחמי בילוי נפתחו לאחר הגל השלישי. למעשה, עד היום בפועל אין הנחיות ספציפיות לבתי הכנסת, והגבאים מאלתרים כאלה, כולל בשאלות הרות גורל דוגמת צפיפות במבנים סגורים במשך שעות ארוכות וכדומה.

כעת מצהיר שר הדתות מתן כהנא – "לא עוד", ועושה סדר בכל הנוגע לבתי הכנסת. לקראת החגים הנחה השר כהנא את מנכ"ל המשרד לשירות דת מוני מעתוק לגבש מתווה לבתי הכנסת, שגולת הכותרת שלו, כפי שהגיעה לידי "ישראל היום", היא האמירה "דין אחד למתחמי בילוי ולבתי כנסת". המשמעות, על פי מה שאומרים במשרד הדתות, היא שלא תהיה איפה ואיפה כפי שהיה בגל השלישי, גורם המשרד אמר לדוגמה: "אם בבית קולנוע יותר להכניס 50 אנשים, כך יתאפשר גם בבתי הכנסת".

שולי הדיון על הטיסות לאומן תהו רבים שוב מדוע ישנה אפשרות שיוטל סגר בחגים, תוך פגיעה בשומרי המסורת, בעוד בחודשי הקיץ בעת התפרצות של ממש לא ננקטים צעדים מונעים. שומרי מסורת רבים שאלו את השאלה המתבקשת – אם לא מונעים מהציבור הרחב לטוס אף שברור שנכנסים דרך נתב"ג וריאנטים שונים של נגיף הקורונה, כיצד ניתן לדרוש לסגור את בתי הכנסת בחגים בשל תחלואה?

אחד הגבאים זעם ואמר: "שלא יחפשו אותנו בחגים". כעת, נראה, הם מקבלים תשובה בדמות מתווה מסודר והשוואת התנאים. אמנם יש עוד כחודש וחצי עד לראש השנה, אך ההכנות לתפילות, שאליהן מגיעים מאות אלפי בני אדם, מתחילות כבר בראש חודש אלול, בעוד שבועיים. במשרד מבטיחים כי המתווה לא יתעכב, ויגיע עוד לפני המתווה לטיסות לעיר אומן, שגם בו יטפל שר הדתות.

לא מדובר בעניין של מה בכך. בתקופת הקורונה סבלו המתפללים מאי ודאות גדולה. רק ימים ספורים לפני ראש השנה התפרסם מעין מתווה מאולתר, שכלל חשבון מסובך שבו הובאו בחשבון מספר הפתחים בכל בית כנסת וגודל החדר על מנת להגיע למספר המתפללים המותר. בפועל, מתווה זה היה כה מסובך, עד שגבאים רבים לא ידעו איך ליישם אותו.
כעת, מקווים המתפללים בבתי כנסת ברחבי הארץ למתווה מסודר ומוסכם, שבאמצעותו יוכלו לדעת כיצד לתכנן את מבנה התפילות בחגים הקרבים.

בצל החשש מסגר כזה או אחר, הביעו גבאים בבתי כנסת שמחה על כך שלפחות אי הוודאות הזו הוסרה. "אין שום סיבה שלא נקבל מתווה שכזה, ולא ברור למה לא היה כזה קודם לכן", אמר חיים, גבאי בבית כנסת בפתח תקווה, "לוח השנה מאוד ברור והחגים קרובים משאנחנו חושבים. אני שמח שסוף־סוף נוכל לדעת כיצד להתנהל בראש השנה וביום כיפור".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *