מפעים: הגביר שזכה לישועה והחליט לשפץ את ציון הצדיק מברדיטשוב באוקראינה

המקום חדל מלתפקד באופן קבוע. בהשגחה פרטית נודע הדבר ליהודי אמריקני שהדבר נגע לליבו, לאחר שראה מופת אישי בציונו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב, והוא החליט לממן את מרבית הפרויקט שעלותו כמיליון דולרים.

במלאת 150 ימים למלחמה הניטשת באוקראינה, החלו עבודות השיפוצים בבית הכנסת בעיר ברדיטשוב, בה טמון רבה האגדי רבי לוי יצחק זצ"ל המכונה "סנגורן של ישראל". בעיר מתגוררים עדיין קרוב ל-1,000 יהודים, ולמעט אזעקות בודדות תושביה לא חשו כמעט באימי המלחמה הנוכחית.

ברדיטשוב הייתה עיר ואם בישראל, ובתקופות מסוימות מרבית אוכלוסייתה הייתה יהודית. כך, לדוגמה, בשנת תר"ס (1860 למניינם) היוו היהודים 92.6% מכלל 55 אלף תושבי העיר.

"בית הכנסת של הסנדלרים והחייטים" שברחוב ויניצקא 8, סמוך לגדת נהר גנילה-פיאט, היה פעיל כמעט לאורך כל השנים מאז שהוקם לפני יותר מ-150 שנה – כולל בתקופת השלטון הקומוניסטי. זקני העיר מספרים, כי בתפילות ראש השנה ויום כיפור שלפני מלחמת העולם השנייה היה המבנה צר מלהכיל את המתפללים, והרחבה שלו הייתה מלאה באנשים. בתקופה הקומוניסטית פעלה בעזרת הנשים של בית הכנסת ישיבה מחתרתית של חב"ד. בשלושים השנים האחרונות משמש בית הכנסת כמוקד היהודי של הקהילה בברדיטשוב ושל האורחים הפוקדים את העיר כדי להתפלל בציונו של רבי לוי יצחק זי"ע.

בשנים האחרונות החלה נזילה קבועה בגג המבנה, שלא ניתן לתקנה. גם המבואה רעועה ונוטה ליפול, והחימום אינו פועל. מהנדסים בדקו את המבנה המפואר, שידע ימים יפים יותר, ואמרו לרבה של ברדיטשוב ושליח חב"ד בעיר, הרב משה טאלער, שחייבים לסגור אותו כדי לא לסכן את המתפללים והאורחים. במקביל החלה המלחמה, והמקום חדל מלתפקד באופן קבוע. בהשגחה פרטית נודע הדבר ליהודי אמריקני שהדבר נגע לליבו, לאחר שראה מופת אישי בציונו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב, והוא החליט לממן את מרבית הפרויקט שעלותו כמיליון דולרים.

העבודות לשיקום המתחם החלו השבוע. "אנחנו מתפללים ומקווים שהמלחמה תסתיים בכל יום וברור שלאחריה לא ניתן יהיה למצוא פועלי בניין או חומרי בנייה כי כולם יעסקו במשך שנים רבות בשיקום ההרס במדינה", אמר הרב טאלער. "החלטנו להזדרז כמה שיותר מהר ולשפץ את בית הכנסת שיהיה היפה ביותר באוקראינה".

הרב שניאור זלמן דייטש, שליח חב"ד בהאדיטש והאחראי על המקומות הקדושים באוקראינה מטעם הפדרציה, היה השבוע בברדיטשוב עם הרבנים סטמבלר וטאלער ועקב מקרוב אחר העבודות. "יהיה פה בית כנסת יפהפה, מהיפים בכל המדינה", אמר. "המבנה גם יורחב ולא רק ישופץ, ובסך הכול יהיו פה 600 מ"ר שישמשו את חברי הקהילה והתיירים שפוקדים את העיר".

"בנוסף לבית הכנסת, שיישמרו בו המוטיבים ההיסטוריים, תוקם עזרת נשים מכובדת, מקווה לגברים וכן מטבח וחדר אוכל מפואר – לצד משרדי הקהילה והרב. אנחנו בטוחים שבעוד זמן קצר הכול יחזור למסלולו והקהילה בברדיטשוב תוכל להתפלל בבית כנסת הדור הראוי לה ולעברה של העיר – וגם זרם האורחים יתחדש כפי שהיה לפני המלחמה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *