מקלטים ושקי שינה: כך נערכים היהודים באוקראינה למלחמה – ד"ר דרור מנור

לאור המצב הקיים נדמה כי הקהילה היהודית באוקראינה נמצאת בכוננות של ממש, אבל לא בפאניקה שעלולה להוציא מהדעת את היהודים במדינה. ראשי הקהילה החלו להכין בימים האחרונים מקלטים, מזון ושקי שינה

לאור המצב הקיים נדמה כי הקהילה היהודית באוקראינה נמצאת בכוננות של ממש, אבל לא בפאניקה שעלולה להוציא מהדעת את היהודים במדינה. ראשי הקהילה החלו להכין בימים האחרונים מקלטים, מזון ושקי שינה. למרות המצב הלחוץ והמתוח אין מספר גדול של אזרחים ישראלים שטסים לישראל. אין ספק כי המצב מתוח מאוד ועל הקהילה היהודית להיערך בהקדם לכל התרחישים האפשריים.

בעקבות החשש הכבד של הקהילה הבינלאומית מפלישה רוסית לאוקראינה, גם הקהילה היהודית הגדולה באוקראינה נערכת בימים האחרונים בכל רחבי המדינה לקראת אפשרות של הסלמה. ראשי הקהילה שומרים על קשר הדוק עם הממשלה בעיר הבירה קייב ועם שגרירות ישראל. ההנחיה המרכזית של ראשי הקהילה היא שיש להימנע מפאניקה ולהיות בכוננות מתמדת. בינתיים אין שום צורך להתפנות, חוץ ממקרים חריגים. חשוב להדגיש כי כל הרבנים במדינה החליטו בלי יוצא מן הכלל להישאר באוקראינה עם בני הקהילות היהודיות. מטרתם ברורה, והיא לסייע ליהודים להתמודד עם המצב הקשה שנוצר.

הרשויות הפועלות במסגרת הקהילה היהודית נערכות במרץ לכל האפשרויות, והן הכינו לאחרונה מזון, מזרנים, וחדרי מקלט מצוידים בשקי שינה רבים למקרה שיהודים יאלצו להתפנות. הרשויות אוגרות וקונות כמויות עצומות של מזון בסיסי, יבש, עם קמח, אורז ושימורים, שיכולות להספיק לקהילה לזמן רב. לראשי הקהילה ברור שעליהם להיות מוכנים לכל מצב. הרשויות שלחו גם מספר חירום ליהודים למקרה הצורך. עד עכשיו יש לא מעט אנשים שפונים לקהילה ומבקשים סיוע בנושאים שונים. אפילו בעיר אומן, שיש בה ריכוז גדול של יהודים וישראלים, נערכים לאפשרות של פלישה רוסית לאוקראינה ולצורך בפינוי מהיר של האוכלוסייה במקרה של מלחמה.
למרות הקריאות הרבות של ממשלת ישראל לאזרחיה לחזור מאוקראינה ארצה, אין טיסות רבות שממריאות, וגם אלה שממריאות אינן מכילות מספר רב של נוסעים. אולם עדיין ישנם אזרחים ישראלים שחשים לחץ רב ומעוניינים לעלות על טיסה כמה שיותר מהר ולברוח. לעומתם ישנם כאלה שטענים שהמצב באוקראינה רגוע יחסית, וכי לא רואים התפתחויות חריגות במדינה. לדעתם, אין לחץ מיוחד ואין אווירה ממשית של מלחמה העומדת לפרוץ.

אין ספק כי ראשי הקהילה היהודית נוהגים בתבונה רבה ופועלים בחריצות רבה כדי שהכל יתנהל כמו שצריך. מגיע להם כל הכבוד על מסירותם הרבה ועל רצונם לשמור על אחדות הקהילה. צריך לקוות שלא יהיה צורך להשתמש בכל הדברים שאורגנו, ושבסופו של דבר רוסיה לא תפלוש לאוקראינה. ברור כי על כל היהודים והישראלים להישמע לכל ההנחיות ולציית להן. אחרת המצב יכול להיות בעייתי ביותר. לעיתים נדמה כי האזרחים הישראלים נוהגים בפזיזות מסוימת, וכי עליהם לעשות כל מאמץ לעלות על הטיסות הישירות ארצה, ולא להתמהמה, דבר שעלול לגרום לכך שהם יישארו באוקראינה ללא אפשרות לחזור במשך זמן רב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *