מרתפי זוועה נחשפו באוקראינה: קבר אחים ובו 286 גופות יהודים

קבר אחים ובו שקים עם גופותיהם של 286 יהודים שנרצחו על ידי הנאצים – נחשף בשני מרתפים באוקראינה, מתחת לכיכר השוק בעיר סטאנוב

קבר אחים ובו שקים עם גופותיהם של 286 יהודים שנרצחו על ידי הנאצים – נחשף בשני מרתפים באוקראינה, מתחת לכיכר השוק בעיר סטאנוב.

מדובר ביהודים שנרצחו על ידי הנאצים בכ"ח אייר תש"ב – ברובם נשים וילדים שנרצחו בדם קר, לאחר שננעלו בשני מרתפים, שאליהם שוחררה כמות גדולה של גז.

את המידע הזה חשפו לפני כשש שנים מסמכים ששוחררו על ידי הקג"ב, וכן עדויות של יהודים שחזרו לעירם בתום המלחמה, וסיפרו את שראו.

במהלך השנים לא ניתן היה לחדור אל המרתפים היות ופתחי הכניסה שלהם נחסמו על ידי הריסותיו של הבית הישן שנבנה מעליהם. מי שחשף את הידיעה המצמררת הוא הרב אלכסנדר פיינגולד, שבמשך שש שנים ניהל מאבק עיקש מול הרשויות ובעלי הקרקע שעליה נבנה הבניין, כדי לקבל אישור לחפש את שרידי הגופות באזור.

במרתף השני גילו המחפשים תיעוד מצמרר

תחילה סירב בעל הקרקע להתייחס לדרישותיו של הרב פיינגולד, אולם לפני כשנה הסכים להגיע להסכם על פיו השטח נתון לבעלות של הקהילה היהודית והיא יכולה לחפש שם כאוות נפשה.

והנה, החיפוש הראשון הניב תוצאות והמרתף הראשון ובו 200 שקים ובהם שרידי הגופות – התגלה במקום. תגלית חשובה נוספת הייתה בפתח המרתף הראשון, עליו התנוססה מזוזה ישנה – שמעידה כי הבית היה שייך ליהודים.

הרב פיינגולד ויתר בני הקהילה עמלו על חיפוש המרתף השני במשך זמן רב, אך לשווא. הפתח אליו לא נמצא עד לפני כשלושה שבועות ולאחר עמל רב שהשקיעו בני הקהילה, הפתח למרתף התגלה סוף סוף.

במרתף השני גילו המחפשים תיעוד מצמרר ובו גופות חשופות של הקדושים שנרצחו הי"ד עם פריטי לבוש, נעלי ילדים ודפים מספרי קודש.

לאחר 78 שנה שחלפו מרגע שנרצחו – יועברו גופות הקדושים לקבורה כדת וכדין בקבר ישראל, בבית העלמין המקומי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *