משבר החינוך: מעונות היום מאיימים לשבות

בעקבות שכרן הנמוך של המטפלות והמחסור החריף בכוח אדם, צפויים עשרות אלפי פעוטות להישאר ללא מעון בשנת הלימודים הקרובה # בארגון א.מ.א קוראים לאוצר להתעשת: "ההורים לא מודעים לקטסטרופה שמחכה להם"

בעקבות שכרן הנמוך של המטפלות והמחסור החריף בכוח אדם, צפויים עשרות אלפי פעוטות להישאר ללא מעון בשנת הלימודים הקרובה # בארגון א.מ.א קוראים לאוצר להתעשת: "ההורים לא מודעים לקטסטרופה שמחכה להם"

אם לא יחול שינוי דרמטי, צפויה שנת הלימודים הקרובה להיפתח עם משבר של אלפי תינוקות ופעוטות שייוותרו ללא מעון, עקב המצוקה החריפה והמחסור במטפלות. בארגון א.מ.א (איחוד מעונות ארצי) המאגד מאות מעונות, מתריעים כי בעקבות המצב הפוליטי והתנהלותו של משרד האוצר, המשבר החריף עשוי להביא לשביתה כבר בימים הקרובים, שתצטרף למאבקי ההוראה של המורים ותותיר עשרות אלפי הורים ללא מענה ראוי לילדיהם הקטנים.

מדובר על כ-25 אלף מטפלות במעונות המפוקחים והמסובסדים, כאשר כל מעון מורכב מ3-4 כיתות עם בין 76 ל96 ילדים. בכל כיתה כזו מועסקות שלוש מטפלות המשתכרות שכר נמוך במיוחד. בתמורה לסכום זעום, הן עובדות שעות ארוכות בעבודה מתישה ושוחקת. מטפלות רבות טוענות כי במצב הדברים הנוכחי, השכר אינו מתגמל אותן די, רבות מהן פורשות או שוקלות פרישה מהמקצוע, ורבות אחרות נמנעות מלכתחילה מלהצטרף אליו.
מפעילי המעונות ניצבים בפני שוקת שבורה, וכאמור, אם לא יימצא פתרון בהול כבר בתקופה הקרובה – יישארו עשרות אלפי פעוטות ותינוקות בבתיהם, ללא מסגרת ראויה שתאפשר להוריהם לצאת לעבודה.

עיקר הטענות הן על תקציב המעונות שאינו לוקח בחשבון את העלויות העצומות, בדגש על תשלומי השכירות המאמירים בסכומים של עשרות אלפי שקלים בחודש ואת עלויות הבינוי במעונות. במצב דברים זה, המעונות אינם יכולים להעלות את שכרן של המטפלות. בעלי המעונות קיוו כי עם מעברם למשרד החינוך בשנה האחרונה יחול שיפור במצב, אולם לעת עתה מתמקדים במשרד החינוך בהכבדת הרגולציה והטלת סנקציות ולא באיתור פתרון קריטי למצב הבלתי נסבל.

במקביל, משרד החינוך דואג בימים אלו לתגמל את הסייעות בגנים, מה שמגביר את החשש לזליגה מאסיבית של מטפלות מהמעונות שיעברו לגני הילדים, במה שירחיב את המחסור.

מארגון א.מ.א נמסר: "המצב הנוכחי הוא בלתי אפשרי עבור מאות מפעילי המעונות ועשרות אלפי המטפלות, אבל מי שצפויים לסבול יותר מכל הם רבבות הורים שלא מודעים לקטסטרופה וימצאו את עצמם בקרוב כבולים לבית וללא פתרון לפעוטות. אנחנו קוראים למשרד האוצר להתעשת ולמנוע קריסה טוטאלית של תחום המעונות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *