משרד הבריאות ומרכז השלטון המקומי משיקים את "המדד הלאומי": מי העיר המצטיינת בשמירה מהקורונה?

הערים החרדיות שוב ממוקמות למטה למרות היענות והשמירה של התושבים האם יש יד מכוונת?

משרד הבריאות ומרכז השלטון המקומי משיקים רשמית את אתר "המדד הלאומי" (http://hamadad-haleumi.co.il/), שמטרתו לסייע לציבור הישראלי, למנהיגי השלטון המקומי ומקבלי החלטות ברמה הלאומית, לקבל תמונת מצב מעודכנת לגבי היענות התושבים להנחיות משרד הבריאות והרשויות.

המדד יסייע למקבלי החלטות, להבין טוב יותר באיזה מידה אזרחי ישראל נענים להנחיה הבסיסית והקריטית ביותר בתקופה זו: להישאר בבית, למעט יציאות קצרות למרחק של עד 100 מטר מהבית. כמו כן, ניתן יהיה לבדוק את השינוי בהתנהגות על פי זמן, ובחלוקה לרשויות מקומיות. המדד כולל את 77 הערים הגדולות בישראל, בהם גרים כ-75% מסך האזרחים במדינה. המדד מבוסס על נתונים אנונימיים.

"הרשויות המקומיות הן הגוף הקרוב ביותר לאזרח, והיכולת שלהם להשפיע על התנהגותו היא הגדולה ביותר", אומר מנכ"ל משרד הבריאות, מר משה בר סימן טוב. "אנחנו רואים חשיבות רבה בהובלה של ראשי הרשויות המקומיות את תהליכי השינוי, ההסברה, והטמעת ההנחיות הממשלתיות. מעורבות ראשי הרשויות קריטית למניעת התפשטות מגיפה הקורונה. המדד הלאומי ישמש כלי נוסף עבור ראשי הרשויות כדי ללמוד על הנעשה בעירם".

מנתוני המדד הלאומי ניתן לראות כי באופן כללי הישראלים נשמעים היטב להנחיות משרד הבריאות, וכי היענות זו הייתה תהליך הדרגתי שנבנה במשך למעלה מחודש ימים. בעוד שהממוצע הארצי של האזרחים הנשארים בבית, או בסביבת הבית, עומד בימי שגרה על כ-40%, נכון לשבוע החולף הוא זינק ל-65%. בליל הסדר האחרון, שבו הופעל גם סגר, 74% מהישראלים נותרו בביתם. ניתן לראות מגמות דומות במדד כמות הנסיעות, המופיע גם הוא באתר. כמות הנסיעות של הישראלים צומצמה ב-50% בימי חול ובסופשבוע. תובנות דומות מופיעות בדוח המוביליות של גוגל, שפורסם השבוע ומבוסס על סקירה דומה של 130 מדינות, ביניהם ישראל.

המדד החשוב השני הינו המדד העירוני, המבוסס על מידת השיפור בשיעור התושבים שנשארו בבית או בקרבתו ("מדד אינדקס"). מדד זה הינו יחסי לממוצע בימים כתיקונם (טרם תקופת הקורונה), ועל פיו מופיעות הערים בישראל, מאלו עם מידת השיפור הגבוהה ביותר ועד לאלו עם ההיענות הנמוכה ביותר.

הערים הערביות יתווספו בקרוב לדירוג. בשלב זה, מרכז השלטון המקומי נמצא בשיח עם ראשי הערים, במטרה להתאים את מודל המדידה לאופי היישובים, במטרה שישקף נאמנה את מידת ההיענות שלהם להנחיות משרד הבריאות.

המדד הלאומי והעירוני מתעדכן מדי יום. הוא מאפשר להבחין במגמות ארציות ובמגמות עירוניות, ויאפשר הרמת דגל כמעט בזמן אמת, במקרה של ירידה חדה בהיענות בערים מסוימות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *