מתי אישה סעודית תתחתן ואיזה גבר יקח אותה? הטור של ד"ר דרור מנור

הנסיך רוצה לקרב את סעודיה כמה שיותר למערב ובמיוחד לארה"ב אבל ביידן מחרים אותו בשל מעורבותו בחיסולו של העיתונאי חשוקג'י בטורקיה בשנת 2018

ידוע לכל כי יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, הוביל שורה ארוכה של רפורמות בממלכה הערבית העשירה במהלך השנים האחרונות. אולם לאחרונה נודע כי הנסיך הודיע על שורה נוספת של רפורמות ברוח מדינות המערב. בין הרפורמות: קיצוץ נרחב בשכרם של אנשי הדת; ביטול חובת עטיית הרעלה לנשים; הסרת כל התכנים האנטישמיים והאנטי-מערביים מתכניות הלימודים בבתי-הספר; הנמכת עוצמת הקול של המואזינים בכל המסגדים בממלכה. בנוסף, בן-סלמאן הודיע על שינוי תאריך יום העצמאות של סעודיה. ייתכן כי מהלכיו של מוחמד בן-סלמאן קשורים במידה רבה לרצונו להתקרב כמה שיותר למדינות המערב, ובמיוחד לארה"ב, אשר הטילה עליו חרם בלתי-רשמי מאז מינויו של ג'ו ביידן לנשיא.

אחת הרפורמות המשמעותיות ביותר קשורה ליחס החברה הסעודית לנשים: יורש העצר הודיע בשבוע שעבר כי כל הנשים בממלכה תהיינה משוחררות לחלוטין מהחובה לצאת מחוץ לבית כשהן עטופות ברעלה, ניקאב ועבאיה. בן-סלמאן הדגיש כי רק הנשים עצמן הן אלה שיקבעו מה יהיה לבושן, אבל רק בתנאי אחד: שהלבוש יהיה צנוע. כאשר הנשים הסעודיות שמעו על המהפך האופנתי הן היו ממש מאושרות. מבחינתן מדובר על שחרור מכל הלבוש המיותר שרק מכביד עליהן ומגביל את תנועתן.

לצד חיזוק מעמד האישה בסעודיה, מחליש בן-סלמאן במידה רבה את כוחם העצום של אנשי הדת בממלכה השמרנית. כך למשל, הוא החליט על הנמכת עוצמת הקול של המואזינים בכל המסגדים במדינה בשליש, ואף הורה על קיצוץ מיידי בשכרם של אנשי הדת הוותיקים בחצי. מדובר בפגיעה קשה בכבודם של אותם אנשי דת, אשר מכהנים בתפקידיהם במשך שנים רבות. חשוב לציין כי הצעד הנוקשה של יורש העצר פוגע גם במאות נסיכים מבית-המלוכה, שרבים מהם הינם בעלי מעמד דתי גבוה שמקנה להם כבוד רב. אותם נסיכים ממורמרים מאוד בגלל הרפורמה הזו שמנמיכה בכוונה את המעמד של אנשי הדת ושל נציגי הווהאבים בממלכה.

הנסיך בן-סלמאן החליט על רפורמה משמעותית נוספת שנועדה להיטיב עם המערב ועם ישראל: הוא הורה להוציא מיד את כל התכנים האנטישמיים והאנטי-מערביים מתכניות הלימודים של בתי-הספר. הרי ידוע שתכנים כאלה הופצו בבתי-הספר בממלכה במשך שנים רבות, במיוחד בתקופות כהונתם של מלכים אנטישמיים, דוגמת סעוד ופייצל.

יורש העצר אף החליט כי יום העצמאות של הממלכה הערבית הסעודית יחול ב- 22 בפברואר, התאריך שבו סבו, אבן-סעוד, עלה לשלטון, במקום ב- 22 בספטמבר. בנוסף, נדונה לאחרונה האפשרות להחלפת הדגל וההמנון של סעודיה. אולם טרם התקבלה בריאד החלטה סופית בנושא זה.

הרפורמות החדשות של מוחמד בן-סלמאן מעוררות עניין רב בעולם המערבי, ובמיוחד בארה"ב. מזרחנים ומומחים למדעי המדינה מעריכים כי מטרתו העיקרית של יורש העצר היא לפתח יחסים טובים עם הבית הלבן בראשות הנשיא ג'ו ביידן. הרי ידוע כי הנשיא מסרב בתוקף לשוחח עם בן-סלמאן מאז שהתמנה לתפקיד, מכיוון שהוא טוען כי לנסיך הסעודי היה תפקיד מרכזי ברציחתו של העיתונאי הסעודי האופוזיציוני, ג'מאל חשוקג'י, בטורקיה באוקטובר 2018.

אין ספק כי מוחמד בן-סלמאן בן ה- 36 נחשב בשנים האחרונות לאדם החזק ביותר בממלכה הסעודית. הוא המלך בפועל, בשל העובדה שאביו, המלך סלמאן בן ה- 86 חולה מאוד, ואף סובל מדמנציה קשה. הרפורמות של בן-סלמאן הן בהחלט חשובות ועתידות לקרב אותו למדינות המערב, כולל ארה"ב. בינתיים, אפשר לומר שסעודיה רחוקה שנות אור מלהיות מדינה פמיניסטית. דוגמא בולטת לכך היא שמי שקובע מתי אישה סעודית תתחתן ועם מי, הוא אביה או אחיה הבכור. כמובן שהם גם קובעים איזה גבר יתלווה אליה לבילוי לפני נישואיה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *