מתי חברת חשמל תעבור ליצור חשמל רק מגז?

בוועדה נשמעו אינטרסים מנוגדים – אוויר נקי מול אספקת חשמל סדירה

נשיא איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז האלוף במיל' איתן דנגוט הציג תוכנית שתקצר את מעבר הייצור מפחם לגז בטווח קצר יותר מתוכניות חברת החשמל ומשרד האנרגיה. לדבריו, אימוץ תוכנית מעבר להפעלה עונתית, עשוי לקצר את תוכנית חברת החשמל בשנה. לדבריו, המעבר יוסיף הכנסה של 350 מיליון ₪ לשנה לקופת המדינה. בנוסף להפחתה בזיהום אוויר, שתתרום הכנסה נוספת של כ-2 מיליארד ₪ לשנה.

מנכ"ל איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז, אמיר פוסטר אמר בדיון כי נדרשת בחינה מחודשת של משק הפחם כמשק מדינתי, ובהם ביטול מגבלת הייצור חשמל מגז עד 75%. פורסטר טען שהמעבר לא יוסיף עלויות אלא יהיה במחיר ייצור זהה לייצור בגז.

נציג חברת שיאנרגיה, יורם סלע טען כי מניסיונו בחברת חשמל כמהנדס תפעול וכמנהל תחנות אורות רבין, בכל שנה ישנם שבעה חודשים של עונות מעבר, בהם ניתן לייצר חשמל רק מגז. היום קרוב ל-12,000 מגה ואט מיוצרים מגז, כמות שמספיקה לאספקת חשמל בעונות המעבר. בחמישה החודשים האחרים בשנה, ייצרו חשמל מפחם, בכמות שלא ניתן לייצר מגז.

מנכ"ל חברת החשמל, האלוף במיל' יפתח רון טל השיב להצעת חברות האיגוד ואמר כי הוא מופתע מאוד למשמע דבריהם. אנחנו מחויבים להבטיח את אמינות אספקת החשמל. המדיניות של משרד האנרגיה הביאה למהפכה שאף שר להגנת הסביבה לא חלם עליה. האמינות מהווה מרכיב בביטחון הלאומי שלנו. החלטות הייצור נובעות מהנחיות המשרד להגנת הסביבה רשות החשמל ומשק האנרגיה. בתקלה שקרתה במוצאי שבת, בה כמה יחידות הפסיקו לפעול, יחידות הייצור מפחם הצילו אותנו. בלעדיהם, היינו שבועיים בלי חשמל. הפעלת יחידת ייצור מפחם, לוקח כשבועיים וחצי.

רון טל טען כי קיים איום קבוע ומתמיד על אסדות הגז ואנחנו צריכים להבטיח ייצור מיידי של חשמל מפחם. ללא שמירה על אפשרות הייצור הפחמית, אנחנו עלולים להגיע לעלטה ארוכה.

מנכ"ל חברת חשמל, עופר בלוך התייחס להצעת האיגוד למעבר להפעלה עונתית, ואמר כי ההצעה מדברת על לקיחת סיכונים. אני נושא באחריות ואם תהיה תקלה, הטענות יופנו לחברת חשמל ולא לאיגוד. הצריכה בחודש אוקטובר הייתה גבוה ב-10% יותר משנה שעברה, דבר שאף אחד לא צפה.

מנהל מערכת הייצור בחברת החשמל שמעון פישר אמר שהמערכת צריכה לקחת בחשבון הפרעות בייצור. יחידות הפחמיות בעלות שרידות גבוה ויכולת תגובה מהירה יותר. אנחנו מפעילים אותם בעומס מסוים, על מנת שבמקרה של תקלה, הם יכנסו לפעולה מידית.

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי התייחס להצעת נציגי האיגוד ואמר שמדיניות המשרד שנקבעה, היא להעדיף אנרגיה מתחדשת, אח"כ גז, אח"כ פחם ובסוף דלקים מזהמים. המדיניות הזו מבוצעת עד הקצה תוך אבטחת יצור החשמל. השנה נגיע לייצור חשמל ע"י פחם בכ-25% בלבד. המדיניות היא לייצר במינימום פחם. המהלך חריג וראשוני בעולם בהפחתת פחם. הכנסות המדינה מאוד חשובות, אולם חשוב לנו גם אספקת חשמל תקינה. אדירי סנט באיגוד ואמר שאספקת הגז בשלושת החודשים הראשונים של השנה, לא הייתה אמינה.

אדירי המליץ לחברות האיגוד להבטיח אספקת גז באופן אמין ובמחיר סביר, כדי שחברת החשמל לא תיאלץ לרכוש גז ממקורות אחרים. ביחס להכנסות הקרן לאזרחי ישראל המליץ אדירי, תשלמו את המיסים לאחר קבלת השומא מרשות המיסים, ואל תעכבו תשלומים באמצעות תכונני מס.

מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה בנפת אשקלון גב' מיטל אמיתי אמרה ששליש מייצור החשמל של מדינת ישראל, מיוצר באזור אשקלון. היוזמה למעבר ייצור מלא מגז, נכונה ותזהם פחות מייצור בפחם. לדבריה, תחנת רוטנברג תורמת כ-70% מזיהום האוויר באזור. תושבי האזור סובלים מנזקים בריאותיים וכלכליים בעליות מצטברות של כ-9.5 מיליארד ₪ לשנה.

מנכ"ל איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה (שרון-כרמל) טען כי 250 איש מתים בשנה באזור אשקלון כתוצאה מזיהום אוויר. לטווח ארוך גם השימוש בגז טבעי הינו שלב ביניים בדרך ליישום אנרגיות מתחדשות.

פרופ' פלטיאל וינר טען שבישראל מתים כל שנה כ-2,000-2,500 איש מזיהום אוויר. מרבית זיהום האוויר נפלט מתחנות רוטנברג ואורות רבין. וינר טען כי זיהום אוויר מוסיף לסיכון לחלות בקורונה.

ראש תחום סביבה בארגון אדם טבע ודין גב' לי-היא גולדנברג אמרה שהמדינה התחייבה להתייעל אנרגטית ולצרוך פחות חשמל, וזו הדרך הנכונה להפחית זיהום.

סמנכ"לית לובי 99 גב' מירב דוד אמרה שאיגוד החברות משמש כלוביסט של חברות הגז. תעשיית הגז מפעילה לחצים אדירים על משרד האנרגיה כדי לקבע את התלות של המדינה בגז. לדבריה, צריך לשאוף ליעדים גבוהים יותר של ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת במקום מגז או דלקים מזהמים.

ח"כ סמי אבו-שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר "לא השתכנעתי מהטיעונים שהושמעו כנגד המעבר לייצור חשמל מגז. למה לא להקדים את התהליך בשנה, שאל אבו-שחאדה. גם בריא וגם תורם לקופת המדינה."

יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר סיכם את הדיון ואמר שהיעד למעבר לאנרגיות מתחדשות, הוא היעד הנכון. הוועדה מפקחת על קרן העושר אולם הוועדה אמורה לאזן בין האינטרס של הקרן שיופק כמה שיותר גז, לבין עמידה על המשמר של גופי הגנת הסביבה, אל מול האינטרס של המדינה לאספקת חשמל תקינה.

החובה של משרד האנרגיה היא לספק חשמל באופן אמין ורציף. כל שאר האינטרסים הם בעדיפות השנייה והשיקולים הם רבים. אנחנו גרים בסביבה שיש בה לא מעט בעלי חיים. אולם חלקם אכזריים שלהם אינטרס לשבש את אספקת הגז מהאסדות שבלב ים לארץ.

דיכטר הוסיף ואמר כי הוועדה לא באה במקומה של רשות המיסים בגביית המיסים מחברות הגז. יו"ר הוועדה ביקש לקבל הסברים ממשרד ה

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *