נגיף הקורונה מתפשט באפריקה – ד"ר דרור מנור

נכון שנגיף הקורונה הגיע באיחור רב למדינות האפריקאיות שמדרום לסהרה, אבל ברור לכל כי הוא מתפשט בהן במהרה בשבועות האחרונים. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בגאנה, ניגריה, קמרון, חוף השנהב ובורקינה-פאסו. התפשטות הנגיף במדינות אלה היא מסוכנת ביותר כיוון ששירותי הבריאות בלתי יעילים ופרימיטיביים למדי ומתקשים לטפל ביעילות במחלות כמו מלריה, שחפת ואיידס.

לעיתים נדמה שעם מספר מצומצם של רופאים ואחיות, ללא מים זורמים ברוב המקומות, או אמצעי מיגון נאותים, אין למיליונים רבים מקרב תושבי יבשת אפריקה סיכוי ממשי מול נגיף הקורונה הקטלני. למרות המצב המורכב והבעייתי מנסות המדינות האפריקאיות שמדרום לסהרה לבלום את הקורונה בדרכים שונות ומגוונות, ולעיתים באמצעות שימוש מופרז בכוח כלפי האוכלוסייה. צריך לקוות שהחום הרב המאפיין את היבשת והאוכלוסייה הצעירה יצליחו לבלום את המגיפה.

נכון שנגיף הקורונה הגיע באיחור רב למדינות האפריקאיות שמדרום לסהרה, אבל ברור לכל כי הוא מתפשט בהן במהרה בשבועות האחרונים. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בגאנה, ניגריה, קמרון, חוף השנהב ובורקינה-פאסו. התפשטות הנגיף במדינות אלה היא מסוכנת ביותר כיוון ששירותי הבריאות בלתי יעילים ופרימיטיביים למדי ומתקשים לטפל ביעילות במחלות כמו מלריה, שחפת ואיידס.

ידוע כי ביבשת אפריקה יש מחסור חמור ברופאים ואחיות, וכמובן במיטות אשפוז בבתי-החולים. ברובן אין אפילו מיטה אחת שנועדה לטיפול נמרץ. במדינות אלה רופא אחד אמור לטפל במספר משימות במקביל, כמו יילוד נשים, קיבוע שברים ועוד, ואין סיכוי שבעולם שהוא יצליח לעמוד בעומס של חולי קורונה מורכבים הזקוקים בדחיפות להנשמה. ברוב מדינות אפריקה אין לתושבים ביטוח בריאות, מה שגורם לרבים להישאר בביתם ולמות בו. הרי אותם תושבים עניים נלחמים כל הזמן על כל גרוש כדי לפרנס את משפחותיהם, ואין להם כסף לבזבז על ניסיונות להינצל מהנגיף הקטלני.

מדינות היבשת סובלות מהיגיינה נמוכה ביותר, ועל כן קשה ומורכב לבצע בהן פעולות יעילות למנוע את התפשטות הקורונה. לרוב האוכלוסייה אין כלל גישה למים זורמים, כך שלא ניתן לדרוש מהתושבים לרחוץ את ידיהם לעיתים קרובות. רבים מהם נאלצים ללכת מרחק רב לבאר או לנהר. קשה עד בלתי אפשרי לבקש מתושבים אלה להשתמש במסכות, כפפות חד-פעמיות ואלכוג'ל, כי יש להם כסף בקושי כדי להתקיים ולהאכיל את משפחותיהם. בנוסף, אין אפשרות לבודד את האוכלוסייה במדינות האפריקאיות שמדרום לסהרה ולבקש מהתושבים להישאר בבתיהם או בבקתותיהם. רוב התושבים עניים, ואין להם ברירה אלא לעבוד מצאת החמה עד צאת הנשמה, ולהרוויח שכר יומי זעום למדי. לאנשים אין חשבונות בבנקים, קופות גמל וקרנות פנסיה שיוכלו לפדות במקרה הצורך. התושבים מודעים לכך שאם הם לא יצאו לעבוד כדייגים, חקלאים, נגרים וכפועלים במקצועות נוספים, הם ובני משפחותיהם ירעבו ללחם. כך שכל הנושא של מניעת התקהלויות מאוד מסובך ובלתי ניתן להשגה. רבים מהתושבים נעים בתחבורה ציבורית צפופה מאוד ללא אפשרות תזוזה, והדבר נהוג גם בנסיעה בכלי רכב פרטיים.

למרות הקשיים הרבים מנסות הממשלות במדינות האפריקאיות שמדרום לסהרה לשמור שהאזרחים שלהן יישארו בבתיהם. ברחובות של הערים המרכזיות מוצבים חיילים שנוהגים בקשיחות ובאלימות כלפי תושבים המפרים את העוצר. כך למשל, בגאנה ובניגריה. לעיתים השלטונות חוששים אפילו מפתיחה באש מצד רשויות אכיפת החוק שעלולה להוביל להרג מיותר של אזרחים. קברניטי המדינות מודעים היטב לכך שעליהם למנוע התקהלויות וטקסים, גם אם הדבר כרוך בסגירה של מסגדים, כנסיות ומקדשים, ואף בביטול של תהלוכות, טקסים והלוויות.

על אף המצב הקשה ייתכן כי מצבה של יבשת אפריקה טוב יותר מאשר במקומות אחרים על פני הגלובוס. זאת בשל הגיל הממוצע ביבשת העומד על פחות מעשרים שנה. היות והנגיף פוגע בעיקר באוכלוסייה המבוגרת, הרי ששיעורי התמותה ביבשת יהיו נמוכים למדי. בנוסף, הנגיף מדביק הרבה פחות במזג האוויר חם ובלחות גבוהה, תנאי אקלים אופייניים באזורים רבים באפריקה בחודשים אפריל ומאי. צריך לקוות שהמצב ביבשת ישתפר במהרה, וששליטי המדינות האפריקאיות יחזיקו קצר את האוכלוסייה שלהן, כמובן ללא שימוש באלימות, על מנת למנוע את המגפה. ייתכן כי התייעצויות של שליטים אלה עם מדינות מתקדמות ומודרניות תוכלנה לסייע להם רבות בהתמודדות עם נגיף הקורונה. בין מדינות אלה צריך לציין את מדינת ישראל שיש לה קשרים טובים עם חלק ניכר ממדינות אפריקה שמדרום לסהרה, כולל קשרים בתחומי התעשייה, המסחר, החקלאות והרפואה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *