נחשף: אוסף תצלומים מצמרר ממחנה הריכוז דכאו

בימים האחרונים נחשף אוסף תצלומים לא ידוע, בו מתועדים המראות ממחנה הריכוז דכאו מיום "נקמת שחרור דכאו" המכונה גם "טבח דכאו", בו טבחו החיילים האמריקאים ואסירי המחנה בקציני האס. אס.

בימים האחרונים נחשף אוסף תצלומים לא ידוע, בו מתועדים המראות ממחנה הריכוז דכאו מיום "נקמת שחרור דכאו" המכונה גם "טבח דכאו", בו טבחו החיילים האמריקאים ואסירי המחנה בקציני האס. אס. כנקמה על הרצח השיטתי שהתבצע בדכאו. האוסף הכולל גם תיעוד כתוב אודות אירועי הנקם, יועמד למכירה בחודש הקרוב בבית המכירות הפומביות 'קדם’ בירושלים.

אוסף התצלומים שנחשף היה שייך לאדריאן אלוי (Adrian Aloy) חבר המחתרת הבלגית "הצבא הסודי", שנתפס ונכלא כאסיר פוליטי במחנה הריכוז דכאו במלחמת העולם השנייה.

בכתבים המצורפים לתצלומים, מתאר אלוי את קולות המלחמה הנשמעים בסמוך למחנה – "האמריקנים, שלפני כמה ימים סיפרו שהם נמצאים לאורך הדנובה, כבר עברו את אאוגסבורג… שומעים, בקושי, את קולות הקרב"; בהמשך, מתועדת התנהגותם של קציני האס. אס. לאור המפלה הקרבה: "המשמעת, שהייתה חסרת רחמים רק לפני זמן קצר, נעלמה כלא היתה. הקצין הגרמני אלפונס, בריון חסר מצפון, עושה לנו עיניים כמעט מתוקות…", ולקראת סוף הפתקה מופיעות שורות שנכתבו, כנראה, בשעת השחרור: "ההתקפה על המחנה צפויה בקרוב… אפשר לראות זאת בעיניים – הדגל הלבן מתנוסס ממגדל הכניסה… שומרי האס. אס.
מניפים דגלים לבנים!". בסוף הפתקה מופיעה עדות נדירה למעשה הנקמה שערכו האמריקנים בקציני המחנה: "היריות מתפוצצות, ובמהרה מופיעים
החיילים האמריקניים הראשונים, רובים ביד, דוחפים לפניהם את האס. אס. ומיד, ללא רחמים, מחסלים אותם ללא משפט."

במחנה הריכוז דכאו רוכזו יהודים, שבויי מלחמה סובייטים, ומתנגדים לנאציזם. יותר מכ-200,000 אסירים מהם שני שלישים אסירים פוליטיים, בהם כמרים קתולים רבים, וכמעט שליש היו יהודים. על פי ההערכות מתו במחנה כ-30,000 איש. לקראת סוף המלחמה, צעדות מוות מהמחנה גרמו למותם של מספר גדול של אסירים. גם לאחר השחרור, אסירים חלשים פיזית המשיכו למות. במחנה נבנו משרפות לשריפת הנפטרים.

בזמן שחרור המחנה נחשפו הזוועות לעיני המשחררים. עוד לפני כניסתם למחנה מצאו החיילים האמריקאים 40 מכוניות משא וקרונות נטולי גג, מלאים בגופות בשלבי ריקבון מתקדמים, וככל שנכנסו לשטח המחנה ראו את המתים בשטחו. חיילים דיווחו שראו חדרי בטון שהכילו מאות גופות עירומות. בסמוך למחנה נמצאו למעלה מ-30 קרונות רכבת מלאים בגופות אסירי מחנות אחרים שנשלחו לדכאו.

באוסף, תצלומים בהם ניתן לראות את הגרמנים נכנעים בפני הכוחות האמריקניים לפני השער; חיילים אמריקניים פותחים דלת של קרון "רכבת" ששימש לאיחסון הקורבנות ; אסירים מן המחנה משחזרים בפני האמריקנים, שלב אחרי שלב, את פעולת המשרפות;
תצלום גופות של חיילי אס .אס. מוטלות בסמוך לחומת בטון; גופות חיילי אס. אס. שהושלכו לתעלת ביוב;
תצלומים רבים של הקרבנות והניצולים; ועוד.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "מדובר בפריט היסטורי בעל ערך יוצא דופן שהתגלגל לידינו, אנו מקווים כי האוסף יגיע לאחד ממוזאוני או ארכיוני השואה, כמו שהיה בעבר עם פריטים חשובים שנמכרו ע"י 'קדם', כמו דגל ספינת ה'אקסודוס' שנתרם למוזיאון השואה בוושינגטון, על מנת שיוצג לציבור הרחב כסמל וכאות לעם ששרד את התופת הקשה מכל והמשיך הלאה בכל הכוח". ​

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *