נחשף: ה’פספורט’ של האדמו"ר מסאטמר משנות ה-50

בדפי הדרכון מופיעות שתי אשרות כניסה למדינת ישראל, עם מילוי בכתב-יד, וחותמות רבות. מן החותמות ניתן ללמוד על שני מסעותיו של האדמו"ר לארץ ישראל והמקומות בהם ביקר בדרכו

בימים האחרונים נחשפה תעודת פספורט אמריקאית, עם תמונתו וחתימת יד קדשו של האדמו"ר יואל טייטלבוים מסאטמר. בפספורט, שהונפק בוושינגטון, ב-21 במאי 1952 כולל תיעוד שתי נסיעותיו לארץ ישראל דרך מדינות אירופה, הפספורט יועמד למכירה הערב (ד') בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים במחיר פתיחה של 50,000$.

בעמוד השלישי בפספורט מופיעים סימנים ופרטים מזהים של האדמו"ר בעל הדרכון – ארץ מוצא: רומניה; תאריך לידה: 13 בינואר 1887; מקצוע: רבי; וכן גובה, צבע שיער וצבע עיניים. בתחתית העמוד מופיעה חתימת האדמו"ר בכתב-ידו (באנגלית). בעמוד הרביעי מופיעה תמונת דיוקנו של האדמו"ר, עליה הטבעת חותמת של מחלקת המדינה של ארה"ב, ובשוליה, חתימה נוספת של האדמו"ר בכתב-ידו.

בדפי הדרכון מופיעות שתי אשרות כניסה למדינת ישראל, עם מילוי בכתב-יד, וחותמות רבות. מן החותמות ניתן ללמוד על שני מסעותיו של האדמו"ר לארץ ישראל והמקומות בהם ביקר בדרכו.

בשנת 1951 נבחר האדמו"ר מסאטמר לכהן בתפקיד הסמלי של נשיא העדה החרדית בירושלים, אף כי התגורר בחוץ לארץ, תוך סיכום שיבקר בארץ ישראל אחת לשלוש שנים. הוא לא מימש את ההסכם במלואו אך ביקר בישראל ארבע פעמים, בשנת תשי"ב (1952), תשט"ו (1955), תשי"ט (1959) ותשכ"ה (1965). בפספורט מתועדות נסיעותיו הראשונות.
במסעו הראשון של האדמו"ר מסאטמר לארץ ישראל הוא עבר דרך מדינות וערי אירופה: שרבור (צרפת), בריסל (בלגיה), באזל וקיאסו (שווייץ), בארי (איטליה) ופיראוס (יוון). בחזרתו לארה"ב עבר דרך: נאפולי, ברדונקיה (איטליה), דובר וסאות'המפטון (אנגליה). באחד הדפים מופיע רישום בכתב-יד (עם חותמת בית המכס בחיפה), בו נכתב כי האדמו"ר נושא עמו ספר תורה קטן.
במסעו השני עבר דרך מדינות וערי אירופה: סאות'המפטון, דובר (אנגליה), פריז (צרפת), שווייץ, ונציה (איטליה), פיראוס (יוון). בחזרתו לארה"ב: פיראוס, נאפולי, גנואה, ברנרו (איטליה), זלצבורג (אוסטריה) וצרפת.
האדמו"ר הקדוש רבי יואל טייטלבוים מסאטמר (תרמ"ז-תשל"ט), נודע מנעוריו כאחד מגדולי דורו, בחריפותו ובגאונותו, בקדושתו ובטהרתו הנפלאה. בגיל צעיר נתמנה לכהן ברבנות העיר אורשיווא. בשנת תרפ"ה עבר לכהן ברבנות העיר קרָאלי (על מקומו של רבי שאול בראך שעבר לכהן ברבנות קאשוי), ובשנת תרצ"ד עבר לכהן ברבנות העיר סאטמר. בכל ערי רבנותו ניהל ישיבה גדולה ועדת חסידים גדולה.

עמד בראש היהדות האורתודוקסית הנאמנה והבלתי-מתפשרת באזור מרמרוש. מעמודי התווך של עולם התורה בדור שלאחר השואה. לאחר הצלתו מהשואה הגיע לארה"ב וכונן בה את קהילת חסידי סאטמר – העדה החסידית הגדולה בעולם. מחיבוריו יצאו לאור עשרות ספרים: "ויואל משה", שו"ת "דברי יואל", ספרי "דברי יואל" עה"ת, ועוד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *