נכנס לתמונה: המבקר הודיע כי יחקור את האזנות המשטרה

במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש לכאורה של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת NSO

נכנס לתמונה: בשבועות האחרונים החל מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקורת בנושא שימוש גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש לכאורה של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת NSO.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי התייחס לטענות ואמר: "הוריתי על בדיקת כל המקרים שעלו בכתבה ושלכאורה התרחשו לפני מספר שנים. מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים.
בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה. פרטים אלה אינם נכונים.
בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים.

לדבריו, "משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים."

המשטרה עקבה אחרי ישראלים באמצעות תוכנת NSO, שהושתלה מרחוק במכשירי טלפון – כך נחשף היום בכלכליסט.

התוכנה השתלטה על טלפונים של מפגינים, עובדים בחברה ממשלתית, מתנגדים למצעד התועבה ואף ראשי עיר ומקורב לפוליטיקאי בכיר. המשטרה, כך על פי הפרסום, האזינה לשיחות הטלפון שלהם וצפתה בהתכתבויות שלהם – כל זאת ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. מי שביצע את המעקב היו אנשי צוות המצבעים המיוחדים בחטיבת הסייבר “סיגינט” המשטרתית.

באחד המקרים המשטרה פרצה לטלפון של ראש עיר מכהן – שם מצאה התכתבויות שהעלו חשד ליחסי תן וקח בינו ובין קבלן. התיק לא התקדם מעבר למידע שנמצא בידי המשטרה, ולפי הפרסום לא ידוע אם ראש העיר יודע שההתכתבויות שלו נחשפו.

המשטרה הכחישה את הטענות, ואמרה כי “אין להן שחר”. “כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה על פי הדין, על בסיס צווי בימ”ש ונהלי עבודה מוקפדים”, אמרו. “בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס”, הוסיפו.

השר לביטחון פנים עומר בר לב הדף את הטענות וכתב: “לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. יחד עם זאת בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל ביתך הקטנה”

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *